Ledarforum – småbarnspedagogik och förskola

  • En fortbildning för att stärka ledarskapet inom småbarnspedagogik och förskola

Målsättningen med fortbildningen Ledarforum har varit att stöda och stärka verksamma ledare inom småbarnspedagogik och förskola. Ledarforum har aktualiserat olika aspekter av ledarskapet, tagit upp aktuella frågeställningar samt skapat möjligheter för ledare att dela erfarenheter och lära av och med varandra. Under fortbildningen har hela gruppen och dess sakkunskap utgjort en gemensam resurs.

Innan vi inledde fortbildningen frågade vi deltagarna vad de ville ha med sig i bagaget efter den här fortbildningsprocessen – för att just dom skulle utvecklas i sin ledarroll. Vi frågade också hurdana resultat de vill se i sin verksamhet och hurdana verktyg de behöver för att kunna organisera verksamheten och leda den mot de uppsatta målen.

Som ledare är det viktigt att lära känna sig själv och att regelbundet ta sig tid att reflektera över sitt ledarskap och framförallt över sina mål för verksamheten. Med en klar målsättning är det lättare att leda verksamheten framåt. Det här har varit en av grundpelarna under Ledarforum och deltagarna har med hjälp av olika metoder fått reflektera över och undersöka sig själv och olika fenomen, såväl enskilt som tillsammans.

Förutom grupp- och processarbete har närstudiedagarna innehållit temaföreläsningar som utgått från deltagarnas aktuella behov. Teman som behandlades var bland annat gruppdynamik, växelverkanrelationer, utvecklingssamtal och förändringsledarskap. Målsättningen har hela tiden varit att knyta an till ledarnas konkreta vardag och de utmaningar som finns där. Olika utmaningar har också bearbetats under så kallad casehandledning.

Deltagarna har fått lyfta fram aktuella problemsituationer som man önskat få hjälp med. Med stöd av handledaren och hela gruppen har situationen belysts med nya perspektiv och gett verktyg som stöttat ledaren att komma vidare med sin situation. Sekretess har varit en förutsättning för att kunna prata obekymrat om olika situationer och det kom gruppen överens om genast fortbildningen inleddes.

Mellan närstudiedagarna har vi använt skuggning som arbetssätt för professionsutveckling. Deltagarna fick dela in sig i skuggningspar med syfte att stöda varandras professionella utveckling. I skuggningen ingick besök på varandras arbetsplatser, observationer och iakttagelser samt feedback samtal för att hjälpa kollegan att reflektera och eventuellt se nya sätt att hantera olika situationer.

Deltagarna upplevde skuggningen som värdefull, men här fanns också konkreta utmaningar som gjorde att skuggningen i många fall inte genomfördes så ofta som planerat. Personalbrist och tidsbrist har varit en utmaning som lyfts fram många gånger under fortbildningen. Ledarna inom småbarnspedagogik och förskola är pressade med krav på förverkligande av en ny småbarnspedagogik samtidigt som bristen på behörig personal och vikarier är påtaglig.

Under Ledarforum har därför en av målsättningarna varit att peppa ledarna och ge dem styrka och verktyg för att leda också i utmanande tider. – ”Ni ska växa så att ni är två meter långa och stå med fötterna på en stadig grund”, som organisationskonsult Ulla Heilä många gånger sa åt deltagarna. Det är viktigt att känna sig trygg med sin egen auktoritet som ledare.

Vi har tidigare genomfört fortbildningen Ledarforum i Vasa, finansierat av Utbildningsstyrelsen (UBS) och Jakobstad, finansierat av Undervisnings- och kulturministeriet (UKM) åren 2018-2019. Konceptet har nu utvecklats till en modell som vi ser ger resultat. Utvärderingar visar på att deltagarna stärks i sitt ledarskap och får en större beredskap att leda sin verksamhet och sin personal mot de uppsatta målen. Ett tydligt och starkt ledarskap behövs för att vi ska uppnå en kvalitativ småbarnspedagogik och förskoleundervisning.

I Ledarforum är utgångspunkten deltagarnas behov och aktuella situation, vilket har visat sig vara ett vinnande koncept som stöder deltagaren vidare i sitt arbete. Genom att stärka ledarskapet, stärks också verksamheten som helhet. Den egna reflektionen och det kollegiala stödet som erbjudits under Ledarforum är andra aspekter som bidragit till ett gott resultat. Deltagarna har sett fortbildningsdagarna som andningshål där man haft tid att fundera på sitt ledarskap och sin verksamhet tillsammans med andra som har samma grunduppgift. Sådana forum behövs för ledare inom alla verksamhetsområden.

Kontakt:

Linda Norrgård (linda.norrgard@abo.fi)

Ulla Heilä (ulla.heila@kolumbus.fi)

 

”Styrka, glädje och medkänsla – positiv psykologi i skola och undervisning”

– Ett fortbildningsprojekt för att öka välbefinnandet i skolan

Fortbildningen ”Styrka, glädje och medkänsla – positiv psykologi i skola och undervisning” hade som målsättning att mångsidigt stärka elevers, kollegors och lärarens eget välbefinnande genom aktuell forskning och praktisk tillämpning av metoder inom positiv psykologi i skola och utbildning. Fortbildningen handlade om att ge deltagarna verktyg för att stöda eleven att nå sin potential, i samspel med och i omtanke om andra. Fortbildningen skulle ge deltagarna redskap för att skapa en mer välmående verksamhetskultur.

Fortbildningen bestod av fyra olika temahelheter samt en gemensam konferensdag för samtliga deltagare om avslutning på fortbildningsprojektet.

Under den gemensamma konferensdagen fick deltagarna tillfälle att för varandra presentera sina egna praktiska tillämpningar i positiv psykologi samt utbyta idéer och erfarenheter. Därtill möttes både forskar- och praktikerperspektiv genom presentationer av Åse Fagerlund och Charlie Scudamore från Geelong Grammar School från Australien.

Under fortbildningen har deltagarna jobbat både implicit och explicit med dessa teman utgående från Geelong Grammar School´s motto: ”learn it, live it, teach it, embed it”.

Resultat:

Redan i anmälningsskedet märktes vilken stor efterfrågan det fanns på fortbildningar inom det här temat i skolan idag. Utan desto mera marknadsföring var platserna fyllda på några veckor.

Lärarnas deltagande i fortbildningen utvärderades med hjälp av frågeformulär före och efter fortbildningen samt i form av lärdagböcker under fortbildningens gång. Resultaten är mycket goda.

Frågeformulären bestod av ett brett mått på psykologiskt välbefinnande, PERMA, samt ett mått på stress och burnout, Maslach Burnout Inventory. I resultaten ser vi signifikanta ökningar av olika aspekter på välbefinnande på 4 av de 5 skalor som ingår: Lärarnas positiva sinnesstämning, engagemang, positiva relationer samt känslan av att utföra sitt arbete väl är signifikant högre efter fortbildningen än innan (p>.05). Beträffande stress och burnout ser vi en signifikant höjning av känslan av att vara kompetent och lyckas i sitt jobb. Däremot såg vi ingen förändring i graden av utmattning eller depersonalisering (att behandla elever och kolleger mer som objekt).

Deltagarna har skrivit lärdagböcker under året 2019 som fortbildningen pågått. I sina lärdagböcker beskriver lärarna hur deras eget välbefinnande, kollegiets välbefinnande och elevers välbefinnande stärkts under fortbildningens gång. För att sammanfatta deltagarnas lärdagböckerna kan man konstatera att :

  • lärarna beskriver en egen utveckling mot ett bättre välbefinnande i sin yrkesroll
  • en förändring till en positivare verksamhetskultur i många kollegier och klassrum har påbörjats
  • värdet av en fortbildning över längre tid för att en förändring ska ske
  • utbildarna har fått många lovord som duktiga utbildare med både forskarperspektiv och klassrumspraktik
  • många lärare önskar sig en mera fortbildning inom detta tema.

Vill du läsa mer om deltagarnas reflektioner? Här har vi samlat anonyma kommentarer efter att fortbildningen avslutats!

En speciallärarstuderande vid Åbo Akademi skriver sin pro gradu-avhandling inom projektet. I avhandlingen studerar studerande hur fortbildningen påverkarnas deltagarna och deras elever. Vidare studeras möjliga skillnader mellan olika lärargruppers upplevelser. Studien är en kvalitativ undersökning där deltagares lärdagböcker analyseras. Pro gradu-avhandlingen förväntas bli klar våren 2020.

Ta gärna del av deltagarnas bästa tips på övningar inom temat! Klicka på bilden här nedanför;

Mera info:

https://www.abo.fi/centret-for-livslangt-larande/pedagogik-och-lararfortbildning/styrka-gladje-och-medkansla/

Kontakt:

Hej världen!

Vår blogg ser nu dagens ljus! Här kommer vi att fylla på med resultat, forskning och relevant material från våra projekt och fortbildningar. Tanken är att göra vår verksamhet mera öppen och transparent. Här kommer du att kunna ta del av tankar och reflektioner från såväl föreläsare som deltagare. Vem vet, kanske du blir inspirerad eller lär dig någonting nytt!

Denna blogg kan läsas som den är (i kronologisk ordning) men det är också möjligt att sortera inläggen enligt temaområde eller projekt om du letar någonting särskilt.

Finns det frågor går det givetvis att höra av sig så besvarar vi dem snarast möjligt!

Mvh.

Stefan, projektsekreterare