Populärkulturens betydelse för platser, i Yle Vega Dag 30.4

Intervju i Yle Vega Dag om populärkultur, del 2 (30.4). Diskussion bl.a. om hur städer och platser lyfts fram i populärmusiken i Finland, Sverige och Svenskfinland. Populärkultur sätter platser ”på kartan”, när de lyfts fram i bl.a. musik, film och tv-serier.
Vad vore till exempel Seattles image och identitet utan Grunge och vad vore Liverpools identitet och image utan The Beatles? Tammerfors är ett starkt finländskt exempel på städer och stadsmiljöer som besjungs i populärmusiken och förekommer i många sånger, allt från Tapio Rautavaaras Pispalan poikia ollaan, via bland andra Juice Leskinen, fram till nu aktuella Amuri, som i både bandnamn och sången Amuri lyfter fram den legendariska stadsdelen.
I Helsingfors lyfte filmen Rööperi i sin tur fram den legendariska arbetarstadsdelen Rödbergen, likaså Mestarits version av sången Rööperiin. Jag brukar säga att redan den framgångsrika filmen (och boken) Rööperi torde ha höjt värdet litet på alla lägenheter i Rödbergen, eftersom det stärkte Rödbergens ”varumärke” som plats. Kulturturister söker gärna upp platser som lyfts fram i populärkulturen och kreativa urbanistas väljer hellre platser med identitet och historia än stadsdel Anonym. Man vill kanske inte bo i den besjungna och i filmer/tv-serier föreställda historiska livsmiljön, men man vill gärna kombinera trygghet i tillvaron, med legenderna, historien, spänningen och mystiken i platsnamnet och de lokala landmärken, som odödliggjorts i populärkulturen.

Diskuterar även hur populärmusiken skapar soundtrack för våra gemensamma upplevelser och hur sånger då kan få en helt ny betydelse (t.ex. J Karjalainens Sankarit kopplas från 1995 till ishockey-VM och guldfesten på Salutorget i Helsingfors, medan The Cars Drive kopplas från 1985 till Live Aid och svältkatastrofen i Etiopien).

Interview in Swedish on national radio programme Yle Vega Dag about popular culture and society, part 2.
We discussed for example the impact of songs about cities and places and how popular culture puts places ”on the map”. What would for example the image of Seattle be without grunge? Or Liverpool without Beatles?
Culural tourists visits places that occur for example in songs, films and tv series. Urbanistas prefer urban places and districts with a story, a specific Somewhere, rather than Anywhere.

Link to the programme:

https://arenan.yle.fi/1-50791727?utm_medium=social&utm_campaign=areena-ios-share

 

 

 

Om Peter Ehrström

Forskningschef, Docent Ämnesansvarig (regionalvetenskap)
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *