Symposiet ”Små skolor i utveckling i Svenskfinland”

Den 5 februari 2014 ordnades ett symposium Små skolor i utveckling i Svenskfinland i samband med lärarutbildningsseminariet Lärarutbildning i tiden vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Symposiet lockade mer än 20 deltagare från både skola, kommun och organisationer.

Vi hade glädjen att ha fyra rektorer som medverkade, nämligen rektor Eva-Lotte Myrskog från Rödsö skola i Karleby, rektor Anne-Carine Kaján från Norra Vallgrund skola i Korsholm, ordförande Jukka O. Mattila, från FASSS, Finnish association for small secondary schools, och rektor Margareta Bast-Gullberg från Gymnasiet i Petalax. Aktuella teman som de medverkande belyste utgående från sina perspektiv var utvecklingsmöjligheter inom lärarutbildning, fortbildning och kommuner, nätverkande och samarbete inom små skolor och gymnasier, samt hållbart ledarskap.

Bild RHY symposium

Rektor Eva-Lotte Myrskog berättade om hur lokalt samarbete mellan rektorer i flera små skolor kan vara ett stöd i arbetet, medan rektor Jukka O. Mattila utmanade oss att se samarbetsmöjligheter också i större nätverk, som t.ex. inom gymnasienätverket för små gymnasier, FASSS (se Jukkas presentation). Anne-Carine Kaján belyste vad som är hållbart ledarskap i samband med skolnedläggning och skolsammanslagning: Vad ska man tänka på ifråga om eleverna i både den skola som stängs och i den mottagande skolan? Hur ska man möta föräldrarna och byn? Hur kan kollegiet stöda varandra? Vad behöver kommunen tänka på? Hurdan är rektorns roll? Det finns inga enkla svar, men det skulle behövas en ”survival kit” för dem som är med om en nedläggningsprocess. Margareta Bast-Gullberg berättade om utmaningarna i gymnasiet och de nya hjälpmedel som också finns idag för att utveckla undervisningen, där gymnasiet i Petalax på många sätt varit en föregångare.

Slutsatser är t.ex. att en skolas storlek och betydelse inte enbart är en fråga om elevantal. Även om ekonomin ses som ett överskuggande moln idag så finns det också möjligheter. Tillsammans kan man utveckla något nytt. Det behövs initiativ som tillvaratar mångfalden och skapar nätverk. Litenheten kan bli en styrka.

Vid seminarier om skola och utbildning nämns små skolor ofta i diskussionerna, varför det är viktigt att skapa nya forum för dessa frågor. Bidragen och diskussionen vid symposiet genomsyrades av en omtanke om eleverna var de än bor. En helhetssyn efterlyses, där både lärande och hälsofrämjande aspekter beaktas.

Om Gunilla Karlberg-Granlund

Kursledare för fortbildningen Salute vid Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och postdoktoral forskare.
Det här inlägget postades i Översikt och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.