Att arbeta i sammansatt klass

En sammansatt klass består av elever i olika åldrar som går på olika årskurser. På finska används begreppet ’yhdysluokka’ och på engelska ’multi-age classes’, ’multi-grade classes’, ’combination classes’, ’mixed-age classes’. Sammansatta klasser skapas av pedagogiska skäl eller p.g.a. att elevantalet är relativt litet.

Att som ny lärare ställas inför utmaningen att plötsligt undervisa en massa olika ämnen och årskurser samtidigt kan vara en utmaning. Hur gör man? Arbetet i sammansatt klass kräver god planering och organisering, samtidigt som det erbjuder flexibilitet och möjligheter till kreativitet. Genom att skapa temahelheter som överbryggar ämnesgränserna kan man möta barnen på deras olika nivå och också förankra undervisningen i det lokala, se t.ex. boken Making small schools work av Karl Jan Solstad och Alan Sigsworth .

En av lärarna som jag intervjuade för min doktorsavhandling tyckte att det var inspirerande att få arbeta i en sammansatt klass. Hon berättade att hon i juni och augusti planerar och brainstormar kring olika temahelheter och skapar planer för det kommande läsårets arbete: ”För det är jätteroligt att känna sig – liksom när inspirationen faller på och det bara bubblar och du ’brainstormar’ liksom, att ’vad skulle man kunna göra?’”.

I de nyligen godkända grunderna för läroplanen den grundläggande utbildningen, LP 2016, sägs att undervisning i sammansatt klass ”ger goda förutsättningar för en helhetsbetonad undervisning där man använder mångvetenskapliga lärområden” (s. 38).

En liten skola är en mycket god praktikplats för blivande lärare. I det lilla sammanhanget behövs alla och alla behöver ta ett stort ansvar. Då man får ansvar så lär man sig.

Om Gunilla Karlberg-Granlund

Kursledare för fortbildningen Salute vid Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och postdoktoral forskare.
Det här inlägget postades i Översikt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.