Att arbeta i sammansatt klass

En sammansatt klass består av elever i olika åldrar som går på olika årskurser. På finska används begreppet ’yhdysluokka’ och på engelska ’multi-age classes’, ’multi-grade classes’, ’combination classes’, ’mixed-age classes’. Sammansatta klasser skapas av pedagogiska skäl eller p.g.a. att elevantalet är relativt litet.

Att som ny lärare ställas inför utmaningen att plötsligt undervisa en massa olika ämnen och årskurser samtidigt kan vara en utmaning. Hur gör man? Arbetet i sammansatt klass kräver god planering och organisering, samtidigt som det erbjuder flexibilitet och möjligheter till kreativitet. Genom att skapa temahelheter som överbryggar ämnesgränserna kan man möta barnen på deras olika nivå och också förankra undervisningen i det lokala, se t.ex. boken Making small schools work av Karl Jan Solstad och Alan Sigsworth .

En av lärarna som jag intervjuade för min doktorsavhandling tyckte att det var inspirerande att få arbeta i en sammansatt klass. Hon berättade att hon i juni och augusti planerar och brainstormar kring olika temahelheter och skapar planer för det kommande läsårets arbete: ”För det är jätteroligt att känna sig – liksom när inspirationen faller på och det bara bubblar och du ’brainstormar’ liksom, att ’vad skulle man kunna göra?’”.

I de nyligen godkända grunderna för läroplanen den grundläggande utbildningen, LP 2016, sägs att undervisning i sammansatt klass ”ger goda förutsättningar för en helhetsbetonad undervisning där man använder mångvetenskapliga lärområden” (s. 38).

En liten skola är en mycket god praktikplats för blivande lärare. I det lilla sammanhanget behövs alla och alla behöver ta ett stort ansvar. Då man får ansvar så lär man sig.

Publicerat i Översikt | Etiketter , | Lämna en kommentar

Pedagogdialog

Nu är det då dags för den avslutande kursträffen inom ”Pedagogiken i den lilla skolan”, fredagen och lördagen den 11-12.4.2014. Kursdeltagarna kommer att leda en stor del av programmet. De berättar om sina erfarenheter och fördjupningsuppgifter och inbjuder till dialog. Pedagogik och didaktik i sammansatta klasser och små skolor är ett tema som skulle behöva ytterligare fördjupning och forskning både lokalt, nationellt och internationellt. Genom denna kurs har vi redan kommit en god bit på väg. På lördag den 12.4 får vi därtill en gäst, nämligen speciallärare Kjell Staffans, som berättar om hur den fina webbresurs han utvecklat kan vara till stöd i undervisningen i små skolor. Det blir också tid för utvärdering och för att blicka framåt – vad skulle behöva vidareutvecklas, hur kan vi fortsätta nätverkssamarbetet? Du är varmt välkommen att delta i kursträffen!

Publicerat i Översikt | Etiketter , , , , , , , | Lämna en kommentar

Symposiet ”Små skolor i utveckling i Svenskfinland”

Den 5 februari 2014 ordnades ett symposium Små skolor i utveckling i Svenskfinland i samband med lärarutbildningsseminariet Lärarutbildning i tiden vid Pedagogiska fakulteten, Åbo Akademi i Vasa. Symposiet lockade mer än 20 deltagare från både skola, kommun och organisationer.

Vi hade glädjen att ha fyra rektorer som medverkade, nämligen rektor Eva-Lotte Myrskog från Rödsö skola i Karleby, rektor Anne-Carine Kaján från Norra Vallgrund skola i Korsholm, ordförande Jukka O. Mattila, från FASSS, Finnish association for small secondary schools, och rektor Margareta Bast-Gullberg från Gymnasiet i Petalax. Aktuella teman som de medverkande belyste utgående från sina perspektiv var utvecklingsmöjligheter inom lärarutbildning, fortbildning och kommuner, nätverkande och samarbete inom små skolor och gymnasier, samt hållbart ledarskap.

Bild RHY symposium

Rektor Eva-Lotte Myrskog berättade om hur lokalt samarbete mellan rektorer i flera små skolor kan vara ett stöd i arbetet, medan rektor Jukka O. Mattila utmanade oss att se samarbetsmöjligheter också i större nätverk, som t.ex. inom gymnasienätverket för små gymnasier, FASSS (se Jukkas presentation). Anne-Carine Kaján belyste vad som är hållbart ledarskap i samband med skolnedläggning och skolsammanslagning: Vad ska man tänka på ifråga om eleverna i både den skola som stängs och i den mottagande skolan? Hur ska man möta föräldrarna och byn? Hur kan kollegiet stöda varandra? Vad behöver kommunen tänka på? Hurdan är rektorns roll? Det finns inga enkla svar, men det skulle behövas en ”survival kit” för dem som är med om en nedläggningsprocess. Margareta Bast-Gullberg berättade om utmaningarna i gymnasiet och de nya hjälpmedel som också finns idag för att utveckla undervisningen, där gymnasiet i Petalax på många sätt varit en föregångare.

Slutsatser är t.ex. att en skolas storlek och betydelse inte enbart är en fråga om elevantal. Även om ekonomin ses som ett överskuggande moln idag så finns det också möjligheter. Tillsammans kan man utveckla något nytt. Det behövs initiativ som tillvaratar mångfalden och skapar nätverk. Litenheten kan bli en styrka.

Vid seminarier om skola och utbildning nämns små skolor ofta i diskussionerna, varför det är viktigt att skapa nya forum för dessa frågor. Bidragen och diskussionen vid symposiet genomsyrades av en omtanke om eleverna var de än bor. En helhetssyn efterlyses, där både lärande och hälsofrämjande aspekter beaktas.

Publicerat i Översikt | Etiketter , , , , , , , | Lämna en kommentar

Symposium och fortbildning 5-6.2.2014

God fortsättning på det nya året och välkommen till nästa kursträff i Pedagogiken i den lilla skolan, den 5-6.2.2014. Träffen är öppen också för nya deltagare som önskar delta bara en eller två dagar i kursen. En del av programmet ingår samtidigt i seminariet ”Lärarutbildning i tiden” som riktar sig till personer verksamma inom skola och utbildning i Svenskfinland. Aktuella teman för symposiet är bl.a. pedagogiska utvecklingsmöjligheter, nätverkande och samarbete inom små skolor och gymnasier. Efter symposiet fortsätter fortbildningen med fokus på arbete i små skolor och undervisning i sammansatta klasser. I programmet medverkar både lärare, lärarutbildare, rektorer, nätverksledare och forskare. Välkommen med!

Publicerat i Översikt | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Dialog som stöd i ansvarsfullt arbete

Salute-konceptet bygger på att skapa forum för dialog, samarbete och utvecklingsarbete mellan lärare och rektorer i olika faser av karriären. Därtill behövs input utifrån av kunniga gäster. I CLL:s senaste nyhetsbrev berättar vi mer om arbetet inom gruppen. Tack för denna höst och God Jul!

Dialog som stöd i ett ansvarsfullt arbete

Publicerat i Översikt | Etiketter , , , , , , , | Lämna en kommentar

Videoföreläsning: Att anta utmaningen att arbeta i en liten skola

Denna videoföreläsning handlar om utmaningar med att arbeta i små skolor, och ingick i konferensen Gemensamma vägar i Umeå 2011. Föreläsningen är en distansuppgift inom kursen Pedagogiken i den lilla skolan.

Plenarföreläsningen syftar till att ge en inblick i 1) vad det kan innebära att vara lärare i en liten skola, 2) spänningsfält i små sammanhang, 3) behov av stöd och 4) idéer för utvecklingsarbete.

Skriv gärna dina reflektioner i kursens Yammer-forum eller som en kommentar här. Vilka tankar väcker presentationen?

Publicerat i Översikt, Pedagogiken i den lilla skolan | Etiketter , , , | Lämna en kommentar

Pedagogiken i den lilla skolan-kursen har börjat!

Nu har vi haft den första kursträffen inom kursen Pedagogiken i den lilla skolan. Flera aktuella frågor lyftes fram på fredagen, då vi reflekterade kring om den lilla skolans pedagogik i första hand handlar om planering och organisering, eller om det också finns ett särskilt pedagogiskt tänkande där (se programmet). Bl.a. professor Karl Jan Solstad menar att den lilla skolans pedagogik kan vara mer eller mindre medveten hos lärare som arbetar i denna miljö. I min doktorsavhandling Att förstå det stora i det lilla framkommer flera särdrag för lärares pedagogiska tänkande i små skolor, vilka sammanfattas i en figur som beskriver tanken om att ge både rötter och vingar genom en balans mellan samhörighet och frihet. Att skapa en kulturrelevant undervisning som tillvaratar platsens möjligheter är därtill en aspekt som kan betonas. Fredrika Nyqvist ledde en workshop om hur man genom visuella hjälpmedel kan illustrera och kartlägga den egna arbetsmiljön, som gav mycket inspiration. Och på lördagen vägledde Maria Byholm oss in i virtuella redskap och forum för kollegial samverkan. Vi fick också överraskningsgäster från Australien och det internationella PEP-nätverket. Forskarna Jane Wilkinson och Kiprono Langat berättade om lärares arbete på landsbygden i Australien, och det visade sig att det finns många likheter med Finland. De berättade att det nu också finns studieprogram som förbereder lärare för arbete i glesbygd och små skolor. Varmt tack till alla aktiva deltagare och medverkande i Salute III!

Publicerat i Översikt, Pedagogiken i den lilla skolan | Etiketter , , , , , | Lämna en kommentar

Artikel i tidningen Läraren

Tidningen Läraren har publicerat en artikel om rektor Eva-Lotte Myrskog i Rödsö skola i Karleby och Salute-projektet, se ”Vi gör det bästa av det vi har!

-”Flera små tillsammans blir en större stark. Man är inte så ensam sist och slutligen. Det går att göra saker tillsammans med andra skolor vilket öppnar nya möjligheter” säger Eva-Lotte.

Publicerat i Översikt | Etiketter , | Lämna en kommentar

Pedagogiken i den lilla skolan

Nu startar en ny kurshelhet som berör pedagogiken i den lilla skolan. I de finlandssvenska tidningarna kunde man för några dagar sedan läsa att nya lärare inte vill börja arbeta i små skolor. Det kan finnas många orsaker till detta. En orsak kan vara att man inte känner sig förberedd för arbetet i en liten skola. Därför är den kurs som nu inleds mycket viktig!

Kom med om du är lärare eller rektor i en liten skola – kom också med om du är klasslärarstuderande och snart ska börja jobba! Tillsammans ska vi undersöka lärararbetets utmaningar och möjligheter i de små skolorna, utgående från både forskning, allas erfarenheter och nya utvecklingsidéer.

En liknande kurs har inte ordnats tidigare. Fokus i Salute I och II har varit på läraren i den lilla skolan, och vilket stöd, vilka kollegiala forum och nätverk som läraren behöver för att utveckla skolan. Fortsättningen eller Salute III fokuserar på pedagogiken. Allt är dock sammanvävt, och pedagogik, kultur och struktur samverkar, samtidigt som läraren naturligtvis har en ansvarsfull nyckelroll. Tillsammans skapar vi kursinnehållet och utvecklar tänkandet kring arbete i små skolor.

Också i Finland generellt skulle det finnas behov för dylika kurser. Vid Pienkouluseminaari i Tavastehus den 8-9.10.2013 konstaterades att lärarutbildningarna bättre behöver förbereda lärare för arbete i små skolor. I Norge har t.ex. professor Karl Jan Solstad utvecklat en lokalt och kulturellt relevant pedagogik, kallad samhällsaktiv skola (på norska samfunnsaktiv skole). Också i Finland pågår intressanta utvecklingsprojekt. Skolan kan bli ett hälsofrämjande kunskapscentrum, som t.ex. i projektet i Ihastjärvi kommun som Jaana Strandman berättar om.

Mer om kursen ”Pedagogiken i den lilla skolan” hittar du på CLL:s webbsida. Välkommen med!

Studiebesök

Publicerat i Översikt | Etiketter , | Lämna en kommentar

Dokumentation från ByskolE-seminariet

Filmdokumentation av ByskolE-seminariet som ordnades parallellt i Vasa, Umeå och online finns nu på ByskolE-seminariets webbsida. Hösten 2013 fortsätter fortbildningen inom Salute III vid Centret för livslångt lärande, välkommen med! Håll utkik efter kommande program på CLL:s hemsidor. Ha en fin sommar!

Publicerat i Översikt | Etiketter , , , | Lämna en kommentar