Språkliga lärmiljöer i förskoleundervisning – en första inblick

Projektet Språkliga lärmiljöer i förskoleundervisning på två språk fokuserar på hur språk synliggörs i den fysiska lärmiljön i olika kontexter för förskoleundervisning på två språk samt på hur den fysiska lärmiljön påverkar undervisningen och lärandet av flera språk. Den första fasen har fokus på tidigt fullständigt språkbad i de inhemska språken. Projektet finansieras av Aktiastiftelsen i Vasa.

Projektet utgår från idén om språkliga och visuella landskap, alltså texter, bilder och symboler som barn möter i sin vardag i förskolan. Dylika språkliga och semiotiska landskap har främst studerats i skolmiljöer medan få studier berör undervisningskontexter med barn under skolåldern, dvs. förskoleundervisningen och småbarnspedagogiken.

När tidigare studier främst har utgått från forskares observationer av språkliga lärmiljöer, vill vi utreda lärarnas och barnens perspektiv på de språkliga lärmiljöerna. Under promenadintervjuer i förskolornas lärmiljöer har deltagarna möjlighet att berätta hur de upplever miljön och reflektera över hur den används, medan forskaren ställer frågor för att få en större insyn i informantens tankegång.

Datainsamlingen har skett i två omgångar med lärar- och barnintervjuer under våren 2024 och 2025, och den kommer att fortsätta under läsåret 2025–2026. Preliminära analyser har utförts men mer ingående resultat kommer att presenteras under kommande år.

Preliminära resultat av delmaterial inom projektet visar att lärare och barn under intervjuerna delvis fokuserar på olika aspekter i det språkliga landskapet, vilket visar att det är viktigt och ändamålsenligt att inkludera bådas perspektiv i studien. Lärare lyfter fram att det skrivna språket i lärmiljön, exempelvis alfabetet och etiketter, fungerar som utgångspunkt för den begynnande läs- och skrivförmågan samtidigt som det även väcker intresse för språk. Barnen har däremot ett större fokus på andra aspekter såsom det talade språket och bilder som illustrerar olika aktiviteter eller scheman för förskolan.

 

Text och foto: Maria Kvist