Du kan gärna kontakta oss per e-post: sprakbad@abo.fi
Siv Björklund
”Jag är professor i språkbad och flerspråkighet och har under de senaste åren varit huvudansvarig för att utveckla grundutbildning med inriktning mot språkbad för såväl klasslärare som småbarnspedagoger vid Åbo Akademi. Jag var med och introducerade språkbad i Finland under slutet av 1980-talet och har sedan dess aktivt intresserat mig för forskning, undervisning och utbildning för språkbad i Finland. Mina uppgifter vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier vid Åbo Akademi består numera främst av att forska i teman som berör språkbad, två- och flerspråkighet samt språkdidaktik. Dessutom handleder jag magisterarbeten och doktorsavhandlingar. För min del handlar en aktuell studie om att kartlägga läget i fråga om stöd- och specialundervisning i olika språkbadsenheter runtom Finland och en annan om hur blivande språkbadslärare upplever hur olika språks status syns i olika institutioner. När jag inte är upptagen med forskning är det sommarstugan i Larsmo, läsning och familjen som gäller.”
Camilla Rosvall
”Jag har en doktorsexamen i pedagogik med lärarinriktning och arbetar som universitetslektor och postdoktoral forskare vid fakulteten för utbildning och välfärd. Utöver undervisning handleder jag lärarstuderande under praktikperioder. För tillfället arbetar jag som en av forskarna inom forskningsprojektet SKRIVDID (Skrivdidaktik i lärarutbildning och skola i Finland och Sverige). Under tidigare forskningsprojekt har jag fokuserat på stöttning av andraspråksskrivande och identifiering av språkliga identiteter hos språkbadslärarstudenter. Jag har också fungerat som utbildare under fortbildningar för lärare inom språkbad.”
Sanna Pakarinen
”Jag arbetar vid Åbo Akademi som universitetslektor. Jag har disputerat på en avhandling om flerspråkighet och elevidentitet i svenskt språkbad i Finland och i iriskt språkbad på Irland (Jyväskylä universitet 2020). I mina nuvarande uppgifter ingår att undervisa språkbadsklasslärarstuderande på olika kurser, handleda kandidat-och magisterskribenter samt doktorander. Som forskare är jag intresserad av flerspråkighet, språklandskap, integrering av språk och ämne och ledarskap i språkbad. För tillfället leder jag forskningsprojektet Språkintegrerad ämnesundervisning i språkbad (2024-2025) som finansieras av Svenska kulturfonden. På fritiden är det dans, skönlitteratur och inlärning av nya språk (just nu latin och grekiska) som gäller.”
Riikka Paloluoma
”Jag har arbetat vid Åbo Akademi sedan augusti 2022, varav de två första läsåren som språkbadskoordinator och forskningsassistent. Under tidig höst 2024 inledde jag mina doktorandstudier i pedagogiska vetenskaper här vid Åbo Akademi. Temat för avhandlingen tangerar språkbad och pedagogik och målgruppen består av tvåspråkiga högskolestuderande. På fritiden njuter jag mest av att träffa mina närmaste och att samla på nya upplevelser genom att till exempel resa både i Finland och utomlands.”
Maria Kvist
”Jag arbetar som universitetslärare inom småbarnspedagogiken. Jag undervisar kurser som berör språkbad, flerspråkighet, svenska, litteracitet, forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande. I min forskning ser jag på hur den språkliga mångfalden kommer till uttryck i bild och i text i den finlandssvenska bilderboken utgiven under perioden 2000–2015. Fokus ligger på hur det lingvistiska landskapet kommer till uttryck i intraikonisk text, men även på hur personal inom småbarnspedagogiken uppfattar och hanterar flerspråkigheten i samband med läsningen av bilderböcker med inslag på andra språk än huvudspråket. Jag medverkar även i forskning som berör svenska som andraspråk och språkbad.”
Liselott (Lotta) Forsman
”Jag är universitetslektor i flerspråkighetsdidaktik och docent i språkdidaktik med inriktning mot interkulturell pedagogik. Till mina intresseområden hör allt som rör språk, kultur och identitet. Hittills har jag på språkbadslinjen undervisat om flerspråkighet på samhällsnivå och handlett kandidatarbeten. Att arbeta med verksamma lärare runt språk- och kunskapsutvecklande undervisning i alla ämnen har blivit ett av mina expertområden inom min egen forskning.”
Katri Hansell
”Jag är forskningsledare i småbarnspedagogik och docent i språkpedagogik. Mina forskningsintressen handlar om språklig mångfald och flerspråkighet i utbildningskontexter med fokus på arbetssätt som främjar språkmedveten undervisning, språklärande och språköverskridande samarbete. Jag har arbetat mycket med tandempedagogik och språkberikad undervisning, exempelvis tandempedagogik. I olika projekt har jag samarbetat mycket med lärare på fältet och bland annat samskrivit handböcker för tandem- och mofi-undervisning. Tvåspråkighet och språköverskridande samarbete är också en viktig del av min vardag som mamma i en tvåspråkig familj.”
Minna Pärkkä
”Jag jobbar som forskningsassistent i projektet MIF – Meningsfull interaktion på finska, som kartlägger språkberikad undervisning från tidig ålder genom den grundläggande utbildningen. I min pågående doktorandavhandling utforskar jag språkberikad undervisning ur barnens och elevernas synvinkel från 5-åringar till årskurs 2. Jag är språkbadslärare till utbildningen men mitt växande intresse för forskningsvärlden och -frågorna kring språkbad, språkberikad undervisning och språköverskridande undervisning har öppnat en ytterligare dörr för mig till klassrum och skolvärlden. Forskningsprojekt som jag är och har varit med i har gett mig mycket intressanta möjligheter att vara delaktig i olika skolmiljöer där språkmedvetenhet och språkfärdigheter av olika slag är en naturlig del av skolvardagen. Därtill erbjuder det tvåspråkiga familjelivet och fritiden med mycket fotboll i ett tvåspråkigt lag, roliga tillfällen att diskutera och observera olika språkanvändningsmönster och även piloteringsmöjligheter av olika datainsamlingsmetoder.”