Språkbadsteamet vid ÅA

Du får gärna kontakta oss per e-post: sprakbad@abo.fi

Siv Björklund

Siv Björklund
”Jag är professor i språkbad och flerspråkighet och har under de senaste åren varit huvudansvarig för att utveckla grundutbildning med inriktning mot språkbad för såväl klasslärare som småbarnspedagoger vid Åbo Akademi. Jag var med och introducerade språkbad i Finland under slutet av 1980-talet och har sedan dess aktivt intresserat mig för forskning, undervisning och utbildning för språkbad i Finland. Mina uppgifter vid Åbo Akademi består numera främst av att forska i teman som berör språkbad, två- och flerspråkighet samt språkdidaktik. Dessutom handleder jag magisterarbeten och doktorsavhandlingar. För min del handlar en aktuell studie om att kartlägga läget i fråga om stöd- och specialundervisning i olika språkbadsenheter runtom Finland och en annan om hur blivande språkbadslärare upplever hur olika språks status syns i olika institutioner. När jag inte är upptagen med forskning är det sommarstugan i Larsmo, läsning och familjen som gäller.”

Camilla Rosvall
”Jag är universitetslektor i de inhemska språkens didaktik vid Åbo Akademi och har disputerat i pedagogik med en doktorsavhandling om tidigare språkbadselevers skriftliga textdeltagande i studentexamen. Med ett särskilt intresse för flerspråkighet, lärande och pedagogisk utveckling arbetar jag med att stärka framtidens lärare i deras språkdidaktiska kompetens och förståelse av litteracitet. Min undervisning, praktikhandledning och forskning fokuserar på hur undervisningen kan bli mer inkluderande, stöttande och forskningsförankrad. Jag brinner för att bygga broar mellan teori och praktik för att inspirera till reflektion, nyfikenhet och meningsfullhet i flerspråkiga lärmiljöer.”

Sanna Pakarinen

Sanna Pakarinen
”Jag arbetar vid Åbo Akademi som universitetslektor i flerspråkighet. Jag har disputerat på en avhandling om flerspråkighet och elevidentitet i svenskt språkbad i Finland och i iriskt språkbad på Irland (Jyväskylä universitet 2020). I mina nuvarande uppgifter ingår att undervisa språkbadsklasslärarstuderande på olika kurser, handleda kandidat-och magisterskribenter samt doktorander. Som forskare är jag intresserad av flerspråkighet, språklandskap, integrering av språk och ämne och ledarskap i språkbad. De senaste språkbadsprojekten som jag medverkat i är Språkintegrerad ämnesundervisning i språkbad (SPÅRA, 2024-2025) och Professionell praxis i finländskt språkbad – Ledarskap, handledning och stödundervisning (ProSpectS, 2024-2027. På fritiden är det dans, skönlitteratur och inlärning av nya språk (just nu portugisiska och haitisk kreol) som gäller.”

Riikka Paloluoma

Riikka Paloluoma
”Under tidig höst 2024 inledde jag mina doktorandstudier i pedagogiska vetenskaper här vid Åbo Akademi. Temat för avhandlingen tangerar språkbad och pedagogik och målgruppen består av tvåspråkiga högskolestuderande. Jag har arbetat vid Åbo Akademi sedan augusti 2022, varav de två första läsåren som språkbadskoordinator och forskningsassistent. På fritiden njuter jag mest av att träffa mina närmaste och att samla på nya upplevelser genom att till exempel resa både i Finland och utomlands.”

 

Maria Kvist

Maria Kvist
”Jag arbetar som universitetslärare inom småbarnspedagogiken. Jag undervisar kurser som berör språkbad, flerspråkighet, svenska, litteracitet, forskningsmetodik och vetenskapligt skrivande. I min forskning ser jag på hur den språkliga mångfalden kommer till uttryck i bild och i text i den finlandssvenska bilderboken utgiven under perioden 2000–2015. Fokus ligger på hur det lingvistiska landskapet kommer till uttryck i intraikonisk text, men även på hur personal inom småbarnspedagogiken uppfattar och hanterar flerspråkigheten i samband med läsningen av bilderböcker med inslag på andra språk än huvudspråket. Jag medverkar även i forskning som berör svenska som andraspråk och språkbad.”

Lotta Forsman

Liselott (Lotta) Forsman
”Jag är universitetslektor i flerspråkighetsdidaktik och docent i språkdidaktik med inriktning mot interkulturell pedagogik. Till mina intresseområden hör allt som rör språk, kultur och identitet. Hittills har jag på språkbadslinjen undervisat om flerspråkighet på samhällsnivå och handlett kandidatarbeten. Att arbeta med verksamma lärare runt språk- och kunskapsutvecklande undervisning i alla ämnen har blivit ett av mina expertområden inom min egen forskning.”

Katri Hansell

Katri Hansell
”Jag är biträdande professor i småbarnspedagogik och docent i språkpedagogik. Mina forskningsintressen handlar om språklig mångfald och flerspråkighet i utbildningskontexter med fokus på arbetssätt som främjar språkmedveten undervisning, språklärande och språköverskridande samarbete. Jag har arbetat mycket med tandempedagogik och språkberikad undervisning. I olika projekt har jag samarbetat med lärare på fältet och bland annat samskrivit handböcker för tandem- och mofi-undervisning. Tvåspråkighet och språköverskridande samarbete är också en viktig del av min vardag som mamma i en tvåspråkig familj.”

Minna Pärkkä

 

Minna Pärkkä
”Jag är doktorand i pedagogik och i min pågående doktorsavhandling utforskar jag språkberikad undervisning ur barnens och elevernas synvinkel från 5-åringar till årskurs 2. Jag är språkbadslärare till utbildningen men mitt växande intresse för forskningsvärlden och -frågorna kring språkbad, språkberikad undervisning och språköverskridande undervisning har öppnat en ytterligare dörr för mig till klassrum och skolvärlden. Forskningsprojekt som jag är och har varit med i har gett mig mycket intressanta möjligheter att vara delaktig i olika skolmiljöer där språkmedvetenhet och språkfärdigheter av olika slag är en naturlig del av skolvardagen. Därtill erbjuder det tvåspråkiga familjelivet och fritiden med mycket fotboll i ett tvåspråkigt lag, roliga tillfällen att diskutera och observera olika språkanvändningsmönster och även piloteringsmöjligheter av olika datainsamlingsmetoder.”

 

Sannina Sjöberg

Sannina Sjöberg
”Jag arbetar som forskningsassistent inom språkbad vid Åbo Akademi sedan 2024. Jag har medverkat i flera olika forskningsprojekt som berör språkbad och flerspråkighet. Mina forskningsintressen är bland annat familjespråkpolicy och språklig identitet. Flerspråkighet har alltid varit ett naturligt inslag i mitt liv, eftersom jag växt upp i en tvåspråkig familj, bott utomlands, arbetat flerspråkigt och bildat egen tvåspråkig familj. På fritiden tycker jag om att läsa böcker och promenera i naturen. Resor och kultur är också något som förgyller min vardag.”