Självtest för dig som är intresserad av juridik

Studier vid ett universitet är på många sätt annorlunda än gymnasiestudier, eller studier som bidrar till konkreta färdigheter för ett yrke. Ämnena vid ett universitet kan kännas främmande, obekanta och själva målet med utbildningen kan vara svårt att greppa.

Universitetsstudiernas syfte är inte enbart att tillföra kunskap och färdigheter. Studerande ska bilda sig förmågan att självständigt tillämpa kunskap och bidra till utvecklingen av sitt eget ämnesområde i arbetslivet, då man blir utexaminerad. Studier vid ett universitet ger även färdigheter för eventuella forskarstudier.

Ett av de universitetsämnen som kan kännas obekant och svårt att greppa är juridik. Har du inte tidigare läst juridisk litteratur och vill testa dig fram ifall studier i rättsvetenskap kunde vara något för dig, kan du ta ett självtest via länken här

Finner du ett intresse i ämnet och vill studera vidare, så erbjuder vi årligen via Öpu flera kurser i rättsvetenskap. Länk här till vårt kursutbud i ämnet.