Vad är en frekvensomriktare?

På väg mot en gemensam energistrategi för alla utbildningsstadier i Vasa

Vasas energikluster börjar vara ett känt begrepp i den lokala vuxenvärlden, men hur står det till med våra barn och unga? Hur många vet vad en frekvensomriktare är och var(för) de tillverkas? Och vem borde veta det?

För att garantera en positiv och mångsidig utveckling inom energiområdet också på sikt finns sedan ett knappt år en grupp som utformar riktlinjer för en strategi för energiutbildning och kunnande för barn och unga i Vasa. Gruppen leds av Kristina Knookala och har representanter från alla utbildningsstadier från dagvård till universitet.

Ett antal undergrupper har suttit i brainstorming och gett mångsidigt och idéspäckat underlag för strategin, som kommer att ta form under våren 2015. Ett första utkast bereds av en fempersoners grupp ledd av Miia Äkkinen och där undertecknad representerar grundskola/gymnasium och Vasa övningsskola.

En modell för ekonomiskt kunnande för grundskolans elever, som Vasa har erfarenhet av, är projektet Företagsbyn. En dröm är att bygga upp en motsvarighet för energikunnande, som kunde alternera med företagsamhet i en mera bestående form.

Målet med strategin är att ENERGI skulle vara ett genomsyrande temaområde inom all utbildning i Vasa. Strategin skall uttrycka samförstånd om vad barn och unga bör känna till och hur lärare och utbildningsenheter får resurser att förverkliga strategin, i form av information, kunskap, kontakter och material, inte minst i form av digitala resurser.

I strategin, som uppgörs i samarbetet med företagsvärlden, formuleras riktlinjer, modeller och exempel för motivation och engagemang, kopplingar ämnesvis till läroplaner och kursfordringar, klubbverksamhet, möjligheter till studiebesök och givetvis lärarfortbildning.

Vasa stad har tidigare samverkat för en gemensam grundskolstrategi för IKT i skolan. Energistrategiarbetet följer samma modell, men nu i utvidgad form för alla skolformer.

Gun Jakobsson