Job-shadow-dag för gymnasister

Emelie Alaviitala från Vasa övningsskola deltog i Job-shadow -dagen.

Fredag 15.4 fick nio gymnasister från olika skolor i Vasa pröva på att vara företagschef för en dag. Deltagarna hade vunnit Job-shadow-dagen genom att i samband med Energy Week skriva en arbetsansökan och CV som skickades till YES-österbotten, en organisation som arbetar med ung företagsamhet. I samarbete med Vasek och energiföretag i regionen utvaldes vinnare som fick en minnesvärd dag med insikt i vad olika jobb i chefsposition kan innebära.

Från övningsskolan deltog Emelie Alaviitala från årskurs 2. Hon fick tillbringa dagen tillsammans med Marica Lassus, kommunikationsdirektör på Wärtsilä. Dagen avslutades med en gemensam palaver hos Vasek där deltagarna och de skuggade cheferna fick dela med sig av sina erfarenheter från dagen. Vi ser fram emot nästa års tävling!