Lärarutbildning och övningsskolor i Stockholm

SUHO och HARRE, som står för Suomen harjoittelukoulujen opettajat och Harjoittelukoulujen rehtorit, reste i början av april till Stockholm på initiativ av SUHO. Från Vasa övningsskola deltog SUHO:s styrelsemedlem Kerstin Nyman och HARRE:s styrelsemedlem Gun Jakobsson. För programupplägget stod SUHO:s Anne Ainoa från Viikin normaalikoulu tillsammans med Suk-Hi Cho, internationell koordinator vid Stockholms universitets enhet för utbildning och forskning. Suk-Hi har skrivit en kort rapport om programmet som kan läsas på adressen: http://www.su.se/lararutbildningar/vfu/student/2.22149/tv%C3%A5-dagars-finskt-svenskt-erfarenhetsutbyte-om-%C3%B6vningsskolor-1.278663

Jag ger här endast några personliga reflektioner, utöver det Suk-Hi skriver.

Besöket i Bäckahagens skola gladde speciellt genom entusiastiska lärare som speciellt uppskattade kontakten till universitetet och den forskningsprofilering som växer fram tack vare den nya kopplingen. Något för oss att överväga var arrangemanget att en person från universitetet kontinuerligt fanns på övningsskolan några dagar i veckan.

Vi vet det från förr och fick det bekräftat: Sverige ligger långt framme i jobbet med nyanlända barn och vuxna. I skolans värld talades om språkutvecklande arbetssätt som en gemensam policy, som inte specifikt riktar sig till någon grupp utan stöder alla barns språkliga utveckling. Modersmålslärarna vid VÖS har t.ex. fått del av planscher med tips för genre-skrivning, som vi fick med oss.

Bekant för oss i Finland är ju också det svaga intresset för lärarutbildning bland unga i Sverige. Lovvärt är nu det svenska initiativet, där flera lärosäten samverkar för att ge kompletterande och behörighetsgivande studiemöjligheter för nyanlänRejmanda personer med utländsk lärarutbildning. Också på denna punkt kan vi i Finland säkert ta del av de svenska projekten och forma dem för eget bruk.

Och som vanligt: stor behållning hade vi också av att TRÄFFAS, att umgås och samtala om bekymmer och glädjeämnen i vårt gemensamma värv: att utbilda kunniga lärare för Finlands framtid.

Vi träffade också Katarina Rejman, tidigare ÅA numera SU, Institutionen för språkdidaktik.