Funderingar om skolans lästider

Under tiden 7-10.11 fanns möjlighet för grundskolelever (7-9), gymnasister, vårdnadshavare och skolpersonal att via Wilma delta i en förfrågan om skolans lästider. Det är fint att kunna nyttja nya kommunikationskanaler också för att på detta sätt öka delaktigheten i beslutsfattande runt skolans verksamhet. Enkäten genomfördes i samarbete med Vasa stad.
Då de fria kommentarerna omfattar en hel del synpunkter, som man inte kan beslutas om på det lokala planet, så börjar resultatredovisningen med några fakta om skollagstiftningen, som styr en hel del av skolans verksamhet.
Lagstiftningen för grundskolan fastslår två hållpunkter för planeringen av läsåret:
1. Läsårets skolarbete avslutas den sista vardagen i vecka 22 (Grundskolförordningen § 7)
2. Läsåret börjar 1.8. och avslutas 31.7. Läsårets har 190 arbetsdagar. Arbetsdagarna minskas med självständighetsdagen, trettondagen och första maj då de infaller på en annan vardag än lördag. (Grundskollagen § 23)
Skolans upprätthållare beslutar om arbetsdagarnas och lovdagarnas placering inom dessa ramar. Lagstiftningen för gymnasiet har inte motsvarande skrivningar. Av praktiska orsaker följer ändå gymnasierna oftast samma lästider.
I den aktuella enkäten uttryckte många åsikten att vårterminen kunde vara längre och pågå en bit in i juni. Sådan är ju situationen i många europeiska länder. På det sättet kunde också höstterminen inledas avsevärt senare, med möjlighet att njuta ledighet ännu under sköna augustiveckor. MEN lagstiftningen sätter stopp för sådana tankar. Visst har ärendet aktualiserats, både politiskt och medialt, men ännu finns ingen förändring inom synhåll.
Datum för skolstart och skolavslutning varierar, beroende på hur kalenderåret ser ut.

Tabell

Vårterminen har alla dessa år inletts efter trettondag med ett jullov som alltid varit minst två veckor, som mest ytterligare tre dagar. Kommande läsårs förslag omfattar 188 arbetsdagar med start 14.8, avslutning 2.6, två veckor jullov och en vecka höstlov. Det betyder att ett par lördagar skall läggas till. Lördagar som arbetsdag har både belackare och understödjare. Våravslutningsdagen är ju alltid en lördag. Under alla de redovisade åren har Vasa övningsskola också firat julfest en lördag under december, för att möjliggöra för fler familjemedlemmar att delta i de mindre barnens skoljulfest. Likaså har de flesta åren hållits en arbetsdag i maj i samband med Stafettkarnevalen, vanligen som en friluftsdag för alla de som inte deltar i idrottsfesten. Nu i vår är arbetsdagen 6 maj vikt för det stora arrangemanget Skolmusik 2017 som ordnas i Vasa och Korsholm. De slutliga arbetstiderna 2017-18 fastställs i olika instanser före jul. Enskilda skolor har möjlighet att placera ”sina” lördagar enligt behov.
I enkäten från början av november frågades tre konkreta frågor:
1. Vilken veckodag passar bäst för höstens skolstart?
2. Hur långt skall höstlovet vara?
3. Hur långt skall jullovet vara?
Vi fick in 207 svar för Vasa övningsskola. 143 vårdnadshavare, 38 elever och 26 personal.
Enigheten var störst beträffande jullovets längd. Att börja igen efter trettondag förordades av 100 % av eleverna, 96 % av personalen och 90 % av föräldrarna.
En hel veckas höstlov stöddes av 84 % av eleverna, 57 % av föräldrarna och 50 % av lärarna.
Höststartens veckodag spelar ingen roll anser 30 % av föräldrarna (bara det inte är en fredag = 0 %). Elever och personal är ense om att tisdag eller onsdag är bäst.
Och, som sagt, en hel del kommentarer berörde också andra aspekter, som just sommarlovets placering, speciellt tiden för avslutningen, som skolan ju inte kan påverka. Jullovsstarten kommenterades också. I år blir det jullov sent, först 23.12. Så har det varit fler gånger tidigare, också fast vi haft endast 3 dagar höstlov. Visst var det underbart senaste läsår med jullov redan från 19.12, men som tabellen visar var det ett enastående år! Kalendern kan vissa år ge fördelar, vissa år nackdelar, men så fungerar ju världen. Sometimes you win, sometimes you lose and sometimes it rains!
Med tack för din medverkan!
Gun Jakobsson

2 thoughts on “Funderingar om skolans lästider

1. Hur tänker ni gå vidare med resultaten? Är det möjligt att det blir ändringar vad gäller höst- och jullovet inför nästa läsår? Om man bortser från de faktum som lagen sätter stopp för verkar det inte finnas så många spelknappar kvar, eller hur ska man tolka det?
    hälsn. Erika Grannas

1. Vasa stad fattade redan nämndbeslut, med utgångspunkt i enkätresultatet: en vecka höstlov och långt jullov. Det betyder i praktiken att skolan börjar 14.8 och jullovet börjar först 23.12, som detta läsår. Ändå omfattar beslutet endast 186 dagar och det skall bli 188. Man lägger alltså ansvaret på skolorna att lägga till två dagar.
      Vasa övningsskola har inte behandlat förslaget ännu, men det görs under de två kommande veckorna i lärarkollegiet och direktionen.