Det finns en hel del litteratur och forskning om små skolor. Här är några exempel:
- Anderson, M. , Davis, M., Douglas, P., Lloyd, D., Niven., B. & Thiele, H. (2010) A collective act. Leading a small school. Educational Leadership Dialogues. Camberwell, Victoria: Australian Council for Educational Research.
- Kalaoja, E. & Pietarinen, J. (2009). Small Rural Primary Schools in Finland: A Pedagogically Valuable Part of the School Network. International Journal of Educational Research, 48 (2), 109-116.
- Karlberg-Granlund, G. (2009). Att förstå det stora i det lilla. Byskolan som pedagogik, kultur och struktur. Doktorsavhandling. Åbo: Åbo Akademis förlag.
- Karlberg-Granlund, G. (2011). Att anta utmaningen att arbeta i en liten skola. Ingår i Aspfors, J. & Hansén, S.-E. (Red.) Gruppmentorskap som stöd för lärares professionella utveckling (94–107). Helsingfors: Söderströms förlag.
- Karlberg-Granlund, G. (2011). Coping with the threat of closure in a small Finnish village school. Australian Journal of Education, 55 (1) 62–71.
- Korpinen, E. (Red.) (2011). Eläköön kyläkoulu! (Long live the village school!). Jyväskylä: PS-kustannus.
- Korpinen, E., Husso, M.-L., Juurikkala, J. & Vesterinen, S. (Red.) (2009). Näkökulmia ilon pedagogiikkaan (Perspectives to Pedagogy of Joy). Jyväskylä: Tutkiva Opettaja, Journal of Teacher Researcher.
- Kvalsund, R. (2004). Schools as environments for social learning – shaping mechanisms? Comparisons of smaller and larger rural schools in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research, 48 (4), 347-370.
- Peltonen, T. (2002). Pienten koulujen esiopetuksen kehittäminen – entisajan alakoulusta esikouluun. Doktorsavhandling. Uleåborg: Uleåborgs Universitet.
- Tantarimäki, S. (2011). Mitä lakkautuksesta opimme. Kyläkoulun lakkauttamisen perusteet, prosessi, säästöt ja vaikutukset viimeaikaisessa keskustelussa. Turun yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Brahean julkaisuja B:2. Åbo: Åbo Universitet.