Pedagogiken i den lilla skolan

Nu startar en ny kurshelhet som berör pedagogiken i den lilla skolan. I de finlandssvenska tidningarna kunde man för några dagar sedan läsa att nya lärare inte vill börja arbeta i små skolor. Det kan finnas många orsaker till detta. En orsak kan vara att man inte känner sig förberedd för arbetet i en liten skola. Därför är den kurs som nu inleds mycket viktig!

Kom med om du är lärare eller rektor i en liten skola – kom också med om du är klasslärarstuderande och snart ska börja jobba! Tillsammans ska vi undersöka lärararbetets utmaningar och möjligheter i de små skolorna, utgående från både forskning, allas erfarenheter och nya utvecklingsidéer.

En liknande kurs har inte ordnats tidigare. Fokus i Salute I och II har varit på läraren i den lilla skolan, och vilket stöd, vilka kollegiala forum och nätverk som läraren behöver för att utveckla skolan. Fortsättningen eller Salute III fokuserar på pedagogiken. Allt är dock sammanvävt, och pedagogik, kultur och struktur samverkar, samtidigt som läraren naturligtvis har en ansvarsfull nyckelroll. Tillsammans skapar vi kursinnehållet och utvecklar tänkandet kring arbete i små skolor.

Också i Finland generellt skulle det finnas behov för dylika kurser. Vid Pienkouluseminaari i Tavastehus den 8-9.10.2013 konstaterades att lärarutbildningarna bättre behöver förbereda lärare för arbete i små skolor. I Norge har t.ex. professor Karl Jan Solstad utvecklat en lokalt och kulturellt relevant pedagogik, kallad samhällsaktiv skola (på norska samfunnsaktiv skole). Också i Finland pågår intressanta utvecklingsprojekt. Skolan kan bli ett hälsofrämjande kunskapscentrum, som t.ex. i projektet i Ihastjärvi kommun som Jaana Strandman berättar om.

Mer om kursen ”Pedagogiken i den lilla skolan” hittar du på CLL:s webbsida. Välkommen med!

Studiebesök

Om Gunilla Karlberg-Granlund

Kursledare för fortbildningen Salute vid Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och postdoktoral forskare.
Det här inlägget postades i Översikt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.