Stödbehov i små skolor

Vilken form av stöd är aktuellt för lärare och rektorer i små skolor? Internationell forskning pekar på att det finns särskilda stödbehov inom denna yrkesgrupp. Inte bara i Finland, utan också i andra länder med glesbygd och långa avstånd är små skolor viktiga resurscentrum för både elever, familjer och ortsbor. Den sociala sammanhållningen gynnas av att det finns generationsöverbryggande mötesplatser. Samtidigt innebär byskolans centrala roll att också lärarens roll blir vidsträckt. Detta kan vara en utmaning som kan upplevas på olika sätt. I Australien har ett Renewing Rural Teacher Education Curriculum (RRRTEC) project genomförts som bl.a. syftar till att ge nya lärare beredskap för att arbeta i landsbygdsmiljö och små skolor. Som en produkt av projektet har en omfattande webbportal skapats, med t.ex. en databas som möjliggör sökning av litteratur kring teman som är aktuella i en liten skola, som mentorskap, sammansatta klasser, lokalt förankrad undervisning (place-based approaches to learning), ICT, o.s.v. Därtill finns videointervjuer som belyser den lilla skolan och landsbygdsskolan som pedagogisk miljö och arbetsmiljö (se t.ex. en video där lärare, rektorer och elever berättar om vilka kvaliteter en byskollärare behöver ha).

Kanske något liknande skulle behöva utvecklas också i Finland och i Norden? I Norge finns redan en portal som samlar resurser kring närskolor och små skolor med sammansatta klasser, s.k. fådelt skule, se Skoleplassen.

Inför framtiden kan nya stödformer behövas, som t.ex. skulle erbjuda konsultationsmöjligheter inom mångprofessionella arbetsteam. Forumet skulle kunna utvecklas som ett kontaktforum för lärare som arbetar i periferin. Ändå behöver vi komma ihåg att de nya kontaktmöjligheter som Internet kan erbjuda bara är ett komplement till möten face-to-face. Det mest värdefulla inom pedagogik och skolutveckling är att skapa konkreta mötesplatser där man får diskutera, reflektera och dela frågor och upplevelser tillsammans.

Om Gunilla Karlberg-Granlund

Kursledare för fortbildningen Salute vid Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och postdoktoral forskare.
Det här inlägget postades i Översikt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.