Nytt läsår

Välkommen till ett nytt läsår med Salute! Namnet ’salute’ kommer från latinets ’salus’ som betyder hälsa och välfärd. Salut är också än hälsningsfras. Inom Salute-nätverket knyts kontakter mellan lärare och rektorer i små skolor, och projektet utvecklas som ett kollegialt mentorskap och samarbete mellan forskare och praktiker. Se mer info i projektbroschyren.

Beskrivningar av centrala utgångspunkter för nätverkets samarbete ingår också i två böcker som kan ge vägkost för den som är intresserad av att utveckla och delta i olika former av stödjande kollegialt samarbete. Håll utkik efter Aspfors och Hanséns bok Gruppmentorskap som stöd för lärares professionella utveckling (Söderströms förlag, 2011) och Heikkinens m.fl. Osaaminen jakoon: Vertaisryhmämentorointi opetusalalla (PS-kustannus, 2012). I böckerna ingår kapitel som särskilt fokuserar på arbetsförhållandena och stödbehoven i små skolor, men den senare lyfter därtill fram hur stödbehoven kan variera under olika faser av karriären oberoende av var man arbetar.

Vilka stödbehov är aktuella bland lärare i Svenskfinland och i olika typer av skolor? Jag tror att det finns både likheter och skillnader, men att det finns mer som förenar än som skiljer åt. Att finna tid och rum för gemensam reflektion och dialog, och varför inte för systematiskt utvecklingsarbete i den egna skolan och egna klassen med stöd av ett kolleganätverk, är viktigt för att främja den egna professionella utvecklingen och även för att bevara orken och engagemanget i arbetet. Lycka till inför den nya terminen!

Om Gunilla Karlberg-Granlund

Kursledare för fortbildningen Salute vid Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och postdoktoral forskare.
Det här inlägget postades i Översikt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.