Pedagogiken i den lilla skolan-kursen har börjat!

Nu har vi haft den första kursträffen inom kursen Pedagogiken i den lilla skolan. Flera aktuella frågor lyftes fram på fredagen, då vi reflekterade kring om den lilla skolans pedagogik i första hand handlar om planering och organisering, eller om det också finns ett särskilt pedagogiskt tänkande där (se programmet). Bl.a. professor Karl Jan Solstad menar att den lilla skolans pedagogik kan vara mer eller mindre medveten hos lärare som arbetar i denna miljö. I min doktorsavhandling Att förstå det stora i det lilla framkommer flera särdrag för lärares pedagogiska tänkande i små skolor, vilka sammanfattas i en figur som beskriver tanken om att ge både rötter och vingar genom en balans mellan samhörighet och frihet. Att skapa en kulturrelevant undervisning som tillvaratar platsens möjligheter är därtill en aspekt som kan betonas. Fredrika Nyqvist ledde en workshop om hur man genom visuella hjälpmedel kan illustrera och kartlägga den egna arbetsmiljön, som gav mycket inspiration. Och på lördagen vägledde Maria Byholm oss in i virtuella redskap och forum för kollegial samverkan. Vi fick också överraskningsgäster från Australien och det internationella PEP-nätverket. Forskarna Jane Wilkinson och Kiprono Langat berättade om lärares arbete på landsbygden i Australien, och det visade sig att det finns många likheter med Finland. De berättade att det nu också finns studieprogram som förbereder lärare för arbete i glesbygd och små skolor. Varmt tack till alla aktiva deltagare och medverkande i Salute III!

Om Gunilla Karlberg-Granlund

Kursledare för fortbildningen Salute vid Centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och postdoktoral forskare.
Det här inlägget postades i Översikt, Pedagogiken i den lilla skolan och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.