De nya läroplanerna och ämneslärarutbildningen

Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 och Grunderna för gymnasiets läroplan 2015 tas stegvis i bruk från hösten 2016. För att läroplansreformer skall leda till gott resultat behövs både tid och resurser. Implementeringsarbetet för skoladministratörer, rektorer och lärare påbörjades redan hösten 2013 då övningsskolorna i Finland tillsammans med Regionförvaltningsverket startade utbildningshelheten ”LPstöd2016” (http://ops-tyokalupakki.fi/vasa/) som bestod av 7 moduler. Utbildningshelheten har genomförts enligt samma koncept i hela landet på finska och svenska vad gäller den grundläggande utbildningen. Förutsättningarna för att revideringsarbetet skall bära frukt ute i grundskolorna borde vara optimalt. Implementeringstiden för gymnasiets läroplan har däremot varit betydligt kortare.

De lärarstuderande som nu utbildas och som kommer att vara lärare för elever en lång tid framöver behöver få god kännedom om framtidens lärande och känna till intentionerna med de nya läroplanerna.

Från ämnesundervisning till helhetsskapande undervisning

Våra läroplaner har genom tiderna fokuserat på läroämnen. Tidigare läroplaner har lyft fram betydelsen av integrering och temaområden. Då läroplanerna fortfarande är starkt uppbyggda utifrån läroämnen är det en utmaning i speciellt högstadiet och gymnasiet att genomföra ämnesintegration. I den nya läroplanerna betonas en helhetsskapande undervisning. Målet är att förstå förhållandet mellan olika fenomen och på vilket sätt de är beroende av varandra. Eleverna skall ges bättre möjligheter att kombinera kunskaper och färdigheter från olika vetenskapsområden och att i växelverkan med andra strukturera dem till meningsfulla helheter.

vikström 5

Lektor Johan Vikströms bild visar den förändring gällande ämnesintegrering som förespråkas i gammal och ny läroplan.

Hur skall ämneslärarstuderandena inom sina pedagogiska studier för lärare ges möjligheter att få syn på den nya läroplanens intentioner och hur skall de under studietiden i Vasa ges möjligheter att praktisera de nya läroplanerna?

Onsdagen den 28.10.2015 samlades ämneslärarutbildare vid Fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier och Vasa Övningsskola för att dryfta dessa frågor. Professor Michaela Pörn fungerade som ordförande för mötet. Vår nya professor i de matematiska ämnenas didaktik Kirsti Hemmi inledde med rubriken Ämnesintegration i teoretisk och praktisk belysning. Lektor Johan Vikström beskrev de mångvetenskapliga lärområden och fenomenbaserad undervisnig i åk 7-9. Han berättade också om Vasa övningsskolas pågående projekt Utmaningen som beskrivs närmare på skolans hemsida http://www.vasa.abo.fi/vos/hog/utmaningen.html

Akademilektorerna  Tom Gullberg och Mårten Björkgren beskrev det arbete som pågår vid FPV för att utveckla ämnesövergripande helheter i speciellt gymnasiet. Därefter skedde gruppvisa diskussioner där möjligheter, utmaningar och förslag till lösningar gällande ämnesintegrering i skolan dryftades ur ett lärarutbildningsperspektiv. Förslag på omfattningen och på vilka sätt ämnesintegrering kan betonas i ämneslärarutbildningen gavs.  Också förslag på möjligheter till samhandledning framfördes.

Både skolans och fakultetens deltagare upplevde entusiasm och iver inför de utmaningar som de nya läroplanerna innebär.

Unik föreläsning om förintelsens grymheter

Strax före klockan 10 onsdag 9 september samlades personal, gymnasiestuderande och elever från grundskolan i gymnasiets gymnastiksal för att lyssna till Livia Fränkel. Fränkel, som numera är bosatt i Sverige, var inbjuden till Vasa övningsskola för att berätta om hur hon och hennes närmaste blivit utsatta för antisemitiska påhopp och våld sedan Hitlers maktövertagande i Tyskland 1933 tills hon och hennes syster befriades av brittiska soldater.

Redan under sin uppväxt i Transsylvanien i Rumänien fick hon utstå trakasserier på grund av sin judiska bakgrund. Grymheterna kulminerade efter att Adolf Hitler ockuperat Ungern, som genom tyska påtryckningar fått kontroll över Fränkels hemtrakter. Ryktena om de polska judarnas öde visade sig vara sanna när hon och hennes familj först tvingades iväg till ett getto och senare vidare till koncentrationsläger.

livia_fränkel

Bortsett från hennes egen röst var det knäpptyst i salen när Fränkel berättade om hur hennes familj och övriga i hemstaden fraktades iväg hopträngda i boskapsvagnar. Från att tillsammans med sina närmsta vänner ha planerat kommande år under nyårsafton skulle bara hon och fyra andra av de sammanlagt 12 personerna vara vid liv ett år senare. Under några månader skulle  hälften av Ungerns cirka 800 000 judar mista livet eftersom de inte passade in på den ariska rasideologin. Det mest gripande i hennes berättelse var att hon inom loppet av några timmar efter ankomsten till Auschwitz skiljts från båda föräldrarna, utan att ha hunnit ta farväl av sin far.

Fränkels livshistoria är en berättelse om extrema former av mänsklig grymhet och hat inför det främmande. Här finns många lärdomar om hur man aldrig får låta intolerans och bristande civilkurage segra över öppenhet och medmänsklighet. Vi ämneslärare i historia och samhällslära är speciellt tacksamma över att vi, studerande och övrig personal vid Vasa övningsskola fick ta del av denna unika föreläsning av en överlevande bland förintelsens offer.

Skriven av Anders Fransén
Timlärare i historia, samhällslära och filosofi

Snurrdag och röris i F-2

Snurrdag
För att stärka sammanhållningen och ”vi-känslan” deltar alla elever i klasserna F-2 i den såkallade Snurrdagen. Detta innebär att alla elever besöker en annan nybörjarklass under en skoldagen och deltar i aktiviteter. Eleverna lär känna alla lärare och skolgångsbiträden som jobbar inom enheten.  Snurrdagen är en återkommande dag som ordnas i början av varje läsår. Dagen uppskattas av alla och eleverna blir trygga med andra vuxna än den egna klassläraren.

Röris
Inom nybörjarenheten strävar lärarna till samarbete så att klassgränserna suddas ut och att eleverna har möjlighet att träffa sina vänner på rasterna och annan verksamhet utom klass. Mass-Röris är ett exempel på en gemensam aktivitet som ordnas två morgnar ute på skolgården med syftet att väcka knopp och kropp.

roris1roris2

Likt och olikt i den holländska skolan

Finlands övningsskolrektorer gjorde i juni ett studiebesök i Amsterdam för att bekanta sig med och inspireras av skola och lärarutbildning i Nederländerna. En dag med landets och specifikt storstaden Amsterdams system och strategier, en dag inom en specifik lärarutbildningsenhet och en dag med skolbesök gav en inblick i den rätt komplexa skolverkligheten. Visst kände vi igen mycket, men en del kändes gammaldags och en del helt nytt. Med tanke på att Nederländerna liksom Finland gör väl ifrån sig i PISA är det än en gång roligt att konstatera: man kan nå goda resultat längs rätt olika vägar!
Jag gör tre nedslag i studiebesöket, runt systemet, skolan och lärarutbildningen samt litet

 

Inholland

Skolsystemet

Jag börjar med en skiss av skolsystemet som omfattar åttaårig lågstadieundervisning för barn i åldern 4-12. Efter lågstadiet testas alla elever och rekommenderas en viss fortsättning. Högstadium och gymnasium är sedan sammanhängande 4-6 år uppbyggt som ett parallellskolsystem med tre inriktningar: VMBO, HAVO och VWO. Fyraåriga VMBO motsvarar yrkesskolutbildning, också den med några olika nivåer, där proportionen mellan teori och praktik varierar. Femåriga HAVO leder till examen som möjliggör inträde till yrkeshögskola. Sexåriga VWO är motsvarar kanske mest vårt teoretiska gymnasium och ger behörighet för universitetsstudier. Elevfördelningen mellan linjerna är ungefär 60-20-20 %.

Alla dessa skolformer övervakas av en nationell myndighet som garanterar kvalitet och beviljar verksamhetstillstånd. Det finns inte vattentäta skott mellan inriktningarna och byten är möjliga. Idag, då ekonomin ofta efterfrågar större enheter finns ofta alla tre inriktningar inom samma skola.

För att ytterligare komplicera bilden så upprätthålls skolorna också på olika sätt; kommunalt, privat och av olika religiösa grupperingar. Olika pedagogiska inriktningar är också vanliga, speciellt i lågstadierna, såsom Montessori, Pestalozzi och Freinet. Drag av dessa syns också i högstadie-gymnasieskolor. Som en ytterligare kuriositet kan nämnas att gymnasiestudierna också omfattar studier i grekiska och latin inklusive de antika kulturerna.

Skolbesök

Gruppens skolbesök gick till OSB http://www.openschoolgemeenschapbijlmer.nl , en högstadie-gymnasieskola strax sydost om Amsterdams centrum, i Bijlmeer, en kilometer från Jari Litmanens gamla hemarena. Skolan är framgångsrik, trots lokaliseringen i ett invandrartätt område. Den omfattar alla tre skolinriktningar, är strakt influerad av Montessori-pedagogik och handleder lärarstuderande i praktik, såväl från yrkeshögskola som från universitet.

I skolans vision citeras inledningen till Konstantinos Kavafis´ dikt Ithaka:

”När du beträder hemfärden till Ithaka, så önska dig att lång blir denna resa och full av äventyr och full av lärdomar.”

Och visst är det så vi önskar att också våra elever skulle känna för skolan – kanske inte en lång resa, men en plats för positiva upplevelser!

Ett alldeles speciellt intryck gjorde den klassiska Montessori-cirkeln: Varje lektion, oberoende av ämne och åldersgrupp, inleddes och avslutades med att alla satt i ring för introduktion och för sammanfattning. Däremellan förlöpte arbetet individuellt eller i grupper och, det skall sägas, inte alltid såå väl organiserat! Men en riktigt god stämning i en förhållandevis stor skola. Lärarstuderande var också tillfreds med sin praktikplats.

Lärarutbildningen

 Lärarutbildning bedrivs alltså på två olika nivåer: yrkeshögskola eller universitet. Lågstadieläraren är oftast yrkeshögskolutbildad med kandidatexamen. En yrkeshögskolutbildad magister får undervisa högst på högstadienivå. För undervisning på gymnasienivå krävs universitetsexamen.

Det som dock tände oss finländare var sju rätt nyinförda nyckelkompetenser för lärare, som utbildningen bygger på, oberoende av utbildningsenhet. Då Finlands nya läroplansgrunder bygger på kompetenser för grundskolelever och gymnasister inföll sig naturligt tanken att hos oss också införa uttalade lärarkompetenser i utbildningen.

De sju holländska lärarkompetenserna refererar jag här enbart som lista. Vi kan diskutera den mera i detalj tillsammans med FPV:s folk under hösten. Vill du bekanta dig med fler ”kvalitetslistor” för lärare, så finns en handfull på EU-sidan ITQ-project www.teacherqualitytoolbox.eu.

Dutch key teacher competencies:

  1. Interpersonal competence
  2. Pedagogical competence
  3. Subject knowledge and methodological competence
  4. Organizational competence
  5. Competence for collaboration with colleagues
  6. Competence for collaboration with the working environment
  7. Competence for reflection and development

…som grund för diskussion!

Socker på botten

van Gogh och EBK

 Amsterdam besöker man inte enbart å yrkets vägnar. Staden erbjuder rika möjligheter till varierade upplevelser, som i min värld kanske främst kan kallas kulturella… Stedelijk museum bjöd på en härlig Matisse-utställning medan van Gogh museet i grannhuset fokuserade på 125 år av inspiration! Det har i år förflutit 125 år sedan Vincent van Gogh dog 1890 och jubileumsåret bjuder bland annat på utställningen When I give I give myself, där 23 samtida konstnärer tolkar varsitt av Vincents många brev till brodern Theo.

Att söka och få inspiration i oväntade sammanhang ligger tydligen i tiden!

 

 

 

 

 

Challenge Based Learning

Med rötterna i problembaserad inlärning är Challenge Based Learning (CBL) en pedagogisk metod som genom bland annat samarbete och användning av tillgänglig teknik utmanar eleverna att lösa verkliga problem. En slogan för CBL är lokala lösningar på på globala problem.

Mark Nichols

Mark Nichols

Mark Nichols är en av utvecklarna av  CBL och jag hade nöjet att under två dagar få bekanta mig med metoden under hans ledning tillsammans med ett tjugotal lärare och lärarfortbildare från Danmark, Sverige och Finland. Teori varvades med mycket praktik. Vi jobbade gruppvis enligt metoden, vilket nu efteråt känns som det fiffigaste och mest naturliga sättet att lära sig om metoden.

Att beskriva metoden i detalj låter sig inte göras i ett kort blogginlägg, men nedan listar jag huvudpunkterna. Jag använder de engelska begreppen eftersom det inte finns vedertagna svenska begrepp.

  1. Utgångspunkten är en Big Idea – något stort ämnesområde som hälsa, miljö eller utbildning.
  2. Essential Questions ställs för att utröna vad som är viktigt att veta om Big Idea. Exempel på sådana frågor om hälsa kunde vara: Är elever mer stillasittande idag än tidigare? Hur påverkas elever av för lite motion? Hur motiverar man elever att röra på sig?
  3. Ur frågorna ovan kommer man fram till The Challenge. Den skall formuleras som en realistisk utmaning som kan leda till en lösning som går att pröva. På temat hälsa och stillasittande elever kunde utmaningen lyda: Att få alla elever i skolan att röra mer på sig.
  4. Guiding Questions formuleras för att hjälpa en att komma fram till vad man behöver veta för att kunna komma fram till en lösning på problemet. I vårt exempel kunde det vara: Vad motiverar elever att röra på sig? Vilka aktiviteter lockar flest elever?
  5. För att komma fram till svar på frågorna i fjärde punkten listar man Guiding Activities för varje fråga, alltså sätt att ta reda på svaren till frågorna. Det kan vara att intervjua experter, genomföra enkäter eller söka information på nätet eller i böcker. Kanske man gör en enkät bland elever i skolan vad det skulle vilja delta i för aktiviteter på rasterna.
  6. Aktiviteterna leder fram till Guiding Resources, pålitliga och säkra källor och resurser som är användbara i jakten på en lösning.
  7. Nu har utmaningen fått sin Solution, något som gör att förverkliga i skolan eller samhället. I vårt fall kunde det kanske vara danslektioner på rasterna, någon sorts motionstävling mellan klasserna eller att bjuda in olika föreningar att hålla rastaktiviteter i skolan.
  8. Implementation – lösningen implementeras och testas en viss tid. Data samlas in.
  9. Insamlad data ligger som grund för Evaluation där slutsater dras och presenteras överskådligt.
  10. Reflection – eleverna reflekterar över vad de lärt sig, både vad gäller stoffet och processen.

Utgående från faktorer som elevernas ålder, stoff och tillgänglig tid anpassas metoden för att passa situationen. Till exempel kan läraren bestämma en eller flera av de tre första punkterna eller vilken form lösningen skall ha – en plansch, film eller kanske ett spel. De mest kreativa och nyskapande lösningarna lär man dock få om man låter eleverna arbeta helt fritt och förutsättningslöst med att hitta sin lösning.

Jag tror att CBL kan användas helt eller till valda delar i den fenomenbaserade undervisning som kommer i och med den nya läroplanen 2016. Metoden är elevaktiverande och tränar även den digitala kompetensen. Eleven står i centrum, får jobba med autentiska problem och lösa dem med läraren som handledare och coach mer än läraren som sitter inne med de rätta svaren.

En video om hur CBL användes i en skola i Australien för att hjälpa offer för översvämningar i Nya Zeeland: https://vimeo.com/23582085

Läs mer om CBL: https://www.challengebasedlearning.org/

 

En eftermiddag med Utbildningsledarskap

En dag i juni hade jag möjlighet att ”skugga” föreläsarna Siv Saarukka och Torbjörn Sandén och därmed delta i ett utbildningspass i Utbildningsledarskap. Före tillfället träffade jag Siv som gav mig bakgrunden till det kurstillfället som hon och Tobbe skulle hålla senare på dagen. Deltagarna hade läst litteratur och temat var Ledarskap och läroplan. Jag bekantade mig med dagens upplägg och fick som uppgift att presentera mig för gruppen, eftersom jag var med som gästande deltagare.

Tillfället hölls på Academill med 18 deltagare. Tobbe inledde med att föreläsa kring begreppet skolkultur, inbegripet olika slag av struktur. Arbets-, kommunikations-, makt-, norm-, och känslostruktur. Kan säkert användas när man analyserar LP16 ur ett skolperspektiv. Jag har också, för kommande behov, antecknat vilka frågor man kan ställa för att utveckla och bryta ned strukturbegreppen. Kanske något för nästa läsårs LP-arbete inom Övningsskolan!

Efter det fick gruppmedlemmarna i uppdrag att fundera över: Hur kommunicera en förändring? Vad är vår yrkesidentitet i LP16? 

Jag deltog enbart som åhörare, då de presenterade det lästa. Några hade gjort sin inlämningsuppgift klar och redovisade den. Också det var intressant att lyssna till och få varierade perspektiv.

Jag iakttog också hur Siv och Tobbe samverkade, hur de bemötte deltagarnas frågor och kommentarer samt noterade deras eget kunnande. Det som är berömvärt och skickligt är deras förmåga att kommunicera och gå i dialog med en deltagare och senare med hela gruppen. Att utgående från sakkunskapen i presentationer lyfta slututvärderingen till en metanivå samtidigt som de tillför något nytt och dessutom ger positiv personlig feedback.
Mycket proffsigt!

Jag reflekterade också över egna hållna handledartillfällen med studerande. Jag är fortfarande mycket övertygad: Handledning är fascinerande, jag gillar det.

Jag snappade också upp två citat, av okända upphovsmän.
”Putsa fjädrarna för du kan fortfarande flyga”
”Jag blåser liv i dig så att du kan stiga fram”

Gun-Britt Kull-West

SETT 2015

SETT 2015 (”Scandinavian Educational Technology Transformation”) beskrivs som Skandinaviens största mässa och konferens inom det moderna och innovativa lärandet. Mera information om konferensen finns på adressen http://www.settdagarna.se/. I år hölls SETT 14-16 april i Kistamässan utanför Stockholm och en liten grupp från Vasa övningsskola deltog under två av dagarna.

Vi vill här i korthet dela med oss av några reflektioner från konferensen. Texterna nedan är utdrag från en längre reflektion som du gärna kan del av i detta dokument!

Modernt och innovativt lärande?
Digitaliseringen är numera vardag. Men vi behöver ha ett kritiskt förhållningssätt till appar och verktyg så att vi kan ta till oss det som fungerar bra för lärandet samtidigt som vi kan göra oss av med eventuell barlast som står i vägen för modernt lärande. Det blev tydligt på SETTS att fokus nu ställs på lärandet (ej digitaliseringen) och på skolutveckling (ej teknik). Nyckelord som nämndes av flera föreläsare var vikten av synliggörandet av lärprocessen och kompetenserna, samt kollaborativt lärande som en naturlig arbetsform för modernt lärande ’där digitaliseringen gör tänkandet till en aktivitet som inte längre är enbart personlig’ (citat Jacob Möllstam, årets Trevor Dolan stipendiat).

De studerande bör ges möjlighet att bli producenter i stället för att vara enbart konsumenter. Vår uppgift som lärare är utveckla meningsskapande aktiviteter för aktivt, kreativt och innovativt lärande. Genom att jobba publikt och journalistiskt lär de studerande sig att kritiskt granska olika källor.

IMG_1715

Källor och lärarroll
Det är vi lärare som själva måste besluta vilka tekniska hjälpmedel vi och de studerande använder i skolan. Läroplanen (den svenska syftar Kristina Alexandersson på här, men det gäller också den finska) ger oss stöd för detta. Vi lärare har de kunskaper som krävs för att hantera detta eftersom verktygen skall vara beroende av stoffet. Vi måste se till de mål, innehåll (stoff) och värderingar som läroplanen innehåller och konstatera att tekniken bara är ett verktyg för att jobba med dessa. Kristina lyfter slutligen fram några viktiga kunskaper som eleverna behöver:
• att lära sig att lära
• att förstå teknikens möjligheter och begränsningar
• att lära sig att kritiskt granska (ta gärna en titt på Kristinas guide för källkritik)
• att vara människor i den digitala vardagen

Sociala medier
Under SETT dagarna lyftes sociala medier upp som tema av ett flertal föreläsare. Sociala medier har under de senaste åren blivit en del av de flesta elevers, studerandes och lärares liv. Därför påverkar också sociala medier arbetet i skolan på olika sätt, både som verktyg för lärande och allmänt fenomen.

Magnus Blixt, lärare och föreläsare (http://www.blixtgordon.se/), var t.ex. en av föreläsarna som starkt talade för att lärare borde använda sociala medier för att skaffa sig ett “utvidgat kollegium”. Han menade att sociala medier, kanske främst Twitter, hjälper honom i hans läraryrke genom att han kan bygga nätverk och föra dialog med andra lärare och experter inom utbildning.

IMG_1712

Vi som deltog i SETT 2015 och reflekterat över vår resa är:

Diane-Christine Blusi
Ulla Granfors
Mikael Lax
Andreas Sundstedt
Camilla Söderback

EDDA meeting in Copenhagen

EDDA Norden is a network for Nordic and Baltic Higher Art Education institutions. EDDA network includes 12 partners from all the Nordic, and from two Baltic counties. EDDA network’s goals are to increase Nordic and Baltic collaboration and develop contemporary in the field of teachers’ education.

Åbo Academy is one of the partner universities and participated in a meeting in Copenhagen in March 2015. The aim of the meeting was to develop internship for art students in culture institutions in EDDA partner countries. Art teacher Minna Rimpilä, representing Vasa övningsskola and PhD Hannah Kaihovirta from Åbo Academy participated in the meeting.

20150316_094005 20150315_140439

Vi bygger finlandssvenska nätverk för skolutveckling

Världen förändras och de framtida kompetenserna utmanar oss i skolan. Ungefär så inleder Aija Rinkinen, undervisningsråd vid Utbildningsstyrelsen sitt blogginlägg Utvecklingsnätverk i spetsen för förändring http://www.oph.fi/aktuellt/blogg/101/0/utvecklingsnatverk_i_spetsen_for_forandring

Hösten 2014 bildades ett nationellt utvecklingsnätverk (kehittämiskouluverkosto) inom den grundläggande utbildningen och Vasa övningsskola är en av de deltagande skolorna. Syftet med nätverket är bland annat att med hjälp av innovativ och fördomsfri försöks – och utvecklingsverksamhet förnya skolans verksamhetskultur och pedagogik.

Samarbete är centralt inom utvecklingsnätverket. De medverkande skolorna bildar regionala nätverk kring olika större teman. I svenskfinland har vi i mars 2015 bildat fem finlandssvenska nätverk. Vasa övningsskola är med i nätverket Elevens lärande – Nya undervisningsmetoder i nya lärmiljöer tillsammans med Karis Svenska Högstadium (Raseborg) och Sursik skola (Pedersöre). Som kontaktperson fungerar rektor Håkan Storbacka från Sursik. Vi har som mål och syfte att finna och pröva nya angreppssätt, metoder och modeller för helhetsbaserat arbete med mångvetenskapliga lärområden.

Nätverksarbetet utgår från deltagarskolornas interna projekt med målet att dela goda modeller. Vi kommer att mötas fysiskt vid gemensamma möten och ge lärarna möjligheter till benchmarking. Nätverket kommer också att arbeta virtuellt.

Vi har redan förankrade planer i vår 7-9 enhet som innebär att under läsåret 2015-2016 pilotera teman enligt intentionerna med helhetsbaserad undervisning. För att lyckas får vi tänka till gällande den existerade verksamhetskulturen. Vi börjar med att schemalägga teman och tiden bidrar varje läroämne i varje årskurs med:

– Åk 7 arbetar period 2 under 3 lektioner i veckan (sammanlagt 21 lektioner) med sina teman

– Åk 8 period 3 och Åk 9 period 4

Med de mångsidiga kompetenserna i fokus och med hjälp av läroämnena planeras temahelheter där vi utgår från den förändrade verksamhetskulturen och utmanas tänka på en förändrad lärar- och elevroll. Då vi utvecklar arbetsmetoderna skall vi fundera kring bl.a. spelifiering (gamification, pelillisyys) som är ett nytt begrepp i vår läroplan.

Varför just spelifiering? Därför att vi behöver kunna utnyttja den lärandepotential som döljer sig i spelens värld. Vi känner till att de är motiverande, fängslande och belönande. Vår strävan är att ”IRL-lärande” skall vara lika lockande, utmanande och fängslande som spellärandet. Varje elev skall känna sig utmanad, fängslad och kunna nå nya nivåer.

De fyra övriga finlandssvenska nätverken:

Helhetsskapande undervisning och mångsidiga lärområden(åk 7-9)

Borgå, Grankulla, Vanda, kontaktperson Marielle Mutka, Helsinge skola

Nya undervisningsmetoder i nya lärmiljöer (åk 0-9)

Borgå, Vanda, Helsingfors, kontaktperson Niklas Läckström, Vårberga skola Borgå

Emot – svenskspråkiga e-läromedel för alla

Borgå, Helsingfors, Grankulla, Vanda, Pedersöre, Raseborg, kontaktperson Berndt-Johan Lindström, Vanda

Utveckling av verksamhetskultur (1-6)

Borgå, Grankulla, Raseborg, kontaktperson Anders Rosenqvist, Granhultsskolan

Då LP2016 står och bankar på skolans dörr är jag  glad att vi har så många lärare som känner sig inspirerade och utmanade! Och som Pippi sa ”det har vi aldrig provat på så det klarar vi säkert!”

Dialog 2015

Senaste vecka 15-16 januari hölls Dialog 2015 seminariet och mini-mässan i Mariehamn, Åland. I år var första året Dialog-seminariet hölls två dagar och det riktade sig främst till lärare, skolledare, skoldirektörer och tjänstemän inom undervisningssektorn. Programmet för seminariet hittas här!

Undertecknad deltog som representant för DiDiDi-projektet (www.dididi.fi) och presenterade projektet under torsdagen samt höll en workshop med rubriken ”Digital dialog i klassrummet” under fredagen. Utöver detta hann jag också delta i det övriga programmet och här nedanför plockar jag fram några saker som jag tog med mig från dagarna på Åland.

Lära sig lära
Andreas Lindqvist, 29 år, finlandssvensk och Kuopiobo, inledde hela konferensen med att berätta sin egen fascinerande och händelserika livsberättelse, med mycket motgång men även med framgång. Han beskrev sig själv så här: ”Själsligt som Snusmumriken, till naturen som Peter Pan och nyfiken som Nicke Nyfiken. En pojke, som likt Pippi Långstrump, alltid gått sina egna vägar och som ända sen liten velat rädda världen”.

Denna mycket begåvade man kände sig dålig i grundskolan. Han kände att skolsystemet ville trycka honom genom ett hål för att forma honom som alla andra. Till slut var det en lärare på högstadiet som insåg att Andreas behövde lära sig på sitt eget sätt och gav honom mera frihet. Han fick frihet att använda dator och jobba mycket med film.

Idag är han företagare, nybakad student och multiaktiv studerande. Han har hittat sitt sätt att lära och de viktigaste ingredienserna i hans lärande är webbresurserna http://ankisrs.net/, http://youtube.com, https://www.khanacademy.org/ och http://opetus.tv/ samt  det att han alltid studerar stående.

Andreas menade att en av skolans viktigaste uppgifter är att ”varje elev ska hitta sitt eget sätt att lära”. Lyckas vi med detta i vår skola?

dialog2015_1

Andreas Lindqvist berättar om hur han alltid studerar stående.

Programmering i skolan
Linda Mannila, från Åbo Akademi, höll en föreläsning med rubriken ”Programmering i grundskolan—vad hur och varför?”. Programmering kommer in i den nya läroplanen LP2016 och många undrar säkert varför detta är viktigt i skolan. Vi vill ju inte att alla ska bli programmerare!

Linda beskrev det så att vi idag inte endast lever i en fysisk värld utan på samma gång i en digital (osynliga) värld, som har stor betydelse för våra liv, hur vi lever och fungerar. En utvidgad omvärld helt enkelt. Genom att lära sig och förstå programmering skapas förhoppningsvis en delaktighet och allmänbildning som behövs i denna utvidgade omvärld.

Linda menade att kodning och programmering ofta används som synonymer, men programmering är så mycket mer än kodning. Jämför t.ex. med matlagning och att skapa ett nytt recept. Receptet är det färdiga programmet (som innehåller kod), men för att komma fram till receptet behövs mycket arbete (problemlösning, planering, utvärdering osv.). Detta tänk kan kallas datalogiskt tänkande (computational thinking) och är ett begrepp som har börjat användas i anslutning till programmering i skolan.

Det finns röster som höjs för att datalogiskt tänkande kunde var den fjärde baskompetensen förutom att läsa, skriva och räkna. Vad tycker du?

dialog2015_2

Linda Mannila beskriver hur man kan lära sig grunderna i programmering redan i F-2 t.ex. med en Bee-Bot.

Fem tips för framtiden
Som avslutning på Dialog 2015 talade Thomas Fürth från Kairos Future i Sverige. Kairos Future företag och organisationer att förstå och forma sin framtid genom trend- och omvärldsanalys, innovation och strategi. Thomas gav alla deltagare ”Fem tips för framtiden”, nämligen:

”Räkna med global utjämning
Till skillnad från Kina kommer nya tillväxtländer inte behöva investera samma resursers för att bygga upp sina utbildningssystem. Access till undervisning i världsklass finns online.

Planera för nya lärometoder
En växande massa av fritt tillgängliga och all mera högkvalitativa utbildningsresurser online är något som morgondagens lärarroll kommer att förhålla sig till.

Vårda dina mjuka kompetenser
I takt med att inlärning av tydligt avgränsade kunskaper kan automatiseras så ökar värdet av mer komplexa färdigheter och samarbetsförmåga.

Vänj dig vid att bli testad
Utbildningsmarknaden blir brokigare, betyg och examensbevis blir svårare att utvärdera. Digitala verktyg gör det enkelt och billigt att stämma av kunskap. Räkna med att prov och tester kommer att bli tongivande vid rekrytering.

Lär dig engelska
Om det inte redan var fallet så gäller det ännu mer i framtiden. Engelskan kommer framöver att bli nyckeln till en hel värld av global högkvalitativ online-undervisning.”

Är det här framtiden och hur påverkar det i så fall vår skola?

/Andreas Sundstedt