432

”Var inte rädd, det finns ett hemligt tecken”.

Jag tycker inte om den här psalmen, men det beror säkert mera på det sätt den har kommit att fungera än det sätt den var tänkt att fungera, om en sådan distinktion nu alls är meningsfull.Det intressanta med psalmen är att den aktualiserar svårigheterna när det gäller tal om Gud i vår tid.

Vad jag menar är detta. Eggehorns psalm driver ju ”otydlighet” eller ”vaghet” till sin spets. Inte nog med att det bara är spår vi ser, de finns desutom i sanden och därmed hela tiden ett ögonblick från att raderas ut. Hamnen är mörklagd.

Det är lätt att se att denna text (och flera andra 70-talstexter i vår psalmbok skall förstås som reaktioner mot ett annat slags tal om Gud, men det är här vi måste var noggranna. Jag tror inte det är ”tydligt” tal om Gud som är problemet som Eggehorn och hennes generation reagerade mot. Dvs direkt benämnande av Gud som skapare, Jesus som frälsare och världens Herre etc. Det jag uppfattar är det problematiska är ett självsäkert tal om Gud, ett tal som riskerar att göra Gud för begriplig. Ett tal om Gud där vi vet hur Gud beter sig.

Ett sådant tal kan ta sig flera uttryck. Det kan handla om att förringa de problem moderna människor har med att förstå delar av Bibeln, t.ex. mirakler. Det kan handla om en självsäkerhet när det gäller den egna erfarenheten av Guds handlande i världen. Oftas är det emellertid fråga om en slags språklig tvärsäkerhet som inte beaktar det i grunden problematiska i att med mänskligt tal prata om Gud. Sådan tal skriver oss på näsan, det får oss att känna oss dumma snarare än öppna för Guds möjlighet.

Det är för att avvänja mig sådant tal som vi behöver psalmer som denna som gör dygd av vår oförmåga att sätta ord på Guds verklighet. Det är då vi behöver tilltala Gud som mysterium.

Orsaken till att jag inte är förtjust i den här psalmen är att den har kommit att fungera som uttryck för något slags minsta-gemensamma-nämnare tro, som ger bismak av att konkretare tal om Gud är onödigt. Jag tror inte det är Eggehorns mening, men i vårt kulturklimat har psalmer som denna kommit att bli uttryck för en kyrka som sänker sina anspråk. Det är ju möjligt att sätta in i stort sett vad som helst i psalmens symbolspråk, och raden som tydligast hänvisar på Jesus sitter på något vis löst i helheten: ”En dag skall du bekänna högt hans namn, hans kärleks frid som ingenting begär”.

Nu när jag skriver slår ett annat sätt att tolka texten mig. Varför mörklägger man en hamn? Det är väl något man gör i en krigssituation som en försvarsåtgärd. Är det så vi skall förstå psalmens vaghet, som ett sätt att bevara kristendomens väsen i en tid när omgivningen är fientligt inställd, och använder det traditionella språket som ett vapen mot tron? I så fall känns mörkläggning som en föredömligt icke-våldsam försvarsåtgärd.

Publicerat i Psalmer | 3 kommentarer

Stanley Hauerwas: Naming the Silences. God, Mediciene, and the Problem of Suffering.

Note: Also published as God, Mediciene, and the Problem of Suffering.

This book contains in essence Hauerwas very particular argument about medicine and medical ethics. It is a powerful book, it uses child leukemia at a time when it was largely an incurable disease as the most prominent example. Its nowadays quite widely accepted argument is that there is no theodicy, in the sense that suffering cannot and should not be explained. However, Hauerwas also, more controversially, argues that modern medicine in its quest to cure neglects to care, which for example leads to children having to ”die horribly alone”.

Hauerwas discussion on medicine is interesting because in a sense it is a completely separate position from his ”main” interests: ethics, the church, non-violence etc. which are all closely connected. In this book, for exampel the church features in a role that would fit well in any ”non-Hauerwasian” book on ethics – i occasinally features in the background, mostly as a silent tradition, no community and so on. Though one could argue that his concern for the mentally disabled sort of bridges these two interests.

It is a tough book to read, especially if you like me has a child with cancer, because I simply cannot relate its argument to my world, where it is obvious that we expect medicine to cure my boy. Some of its arguments are very powerful: Hauerwas for example points out that we today can cure a lot of children with cancer, but that this is not because of some major scientific breakthrough but because medicine has been allowed to essentially experiment on dying children. Our hope that Joel will be well is founded on the often unnecessary suffering of children 10 to 40 years ago. What can you say to that? I am still thankful that there are drugs that work for Joel.

The three chapters in this book are clearly separate texts but they have been edited together well enough for this to qualify as ”a proper” book, and clearly an important one.

Amazon

Back to the Hauerwas Guide

Publicerat i Books read, Hauerwas | Lämna en kommentar

Great Review of The Asceticism of Isaac of Nineveh

Robert A. Kitchen has a excellent review of my book on Isaac of Nineveh in the latest issue of Hugoye: Journal of Syriac Studies. It is excellent both in terms of how it is written, an in the sense that it is very appreciative of my book. Here’s the bottom line:

What is striking about this monograph is how well Hagman narrates an anthropological investigation into the nature of asceticism with Isaac of Nineveh, the ascetic’s ascetic, as the exemplar. Well-written, yet methodical and thorough, Hagman has provided an essential starting-point for further studies of Isaac of Nineveh. Since scholars seem to keep finding new works of Isaac, this starting-point should prove to be useful to a new generation of Isaac’s readers.

Publicerat i work | Lämna en kommentar

”Community”

Sambandet mellan språk och politik kan vara intressant. Det är inte något ämne jag är expert på, jag har bara stött på problemet när jag håller på och översätter en engelsk bok där ordet ”community” förkommer på nästan varje sida. Ordet har ingen svensk motsvarighet, det närmaste man kommer är ”gemenskap”. Men det är inte bara vårt språk som saknar en motsvarighet. Företeelsen som ordet ”community” betecknar existerar inte helt enkelt i vår värld.

En gemenskap är per definition liten och informell. En community däremot kan ha miljoner medlemmar och till exempel utöva betydande politisk makt. Tänk bara på ”the Hispanic Community” i USA, den spansktalande minoriteten som är så viktig i alla amerikanska val numera, eller ”the evangelical community”, det som för tio år sedan var den kristna högern men idag är politisk mycket mera diversifierad.

Det är svårt att undgå att se kontrasten med vårt sätt att se på grupper i samhället. Vi har minoriteter, men om de skulle bilda ”communities”, samhällen i samhället, så skulle det här uppfattas som ett problem, ”gettoisering”. Somalierna måste integreras, det vill säga infogas i det finska samhället. Det uppfattas vara ett mera övergripande problem än att de på grund av finländsk rasism inte kan få jobb.

Svenskfinland är det enda samfundet som i Finland skulle kunna kallas en ”community”, men det är mycket betecknande att det inte uppfattas så, inte av finlandssvenskarna åtminstone, som antingen försöker leva som om de utgjorde majoritetsbefolkningen (där det är möjligt) eller som om det inte existerade någon skillnad mellan svenskspråkiga och finskspråkiga finländare.

En community är alltså en ”gemenskap” på mellannivå mellan staten/nationen och familjen/släkten som människorna som ingår i den känner ansvar för och lojalitet till. I sin intressanta nya bok Migrations of the Holy, visar teologen William T. Cavanaugh också på att communities av detta slag faktiskt är äldre och mera grundläggande än både det vi kallar stat och faktiskt också det vi kallar ”samhälle”.

En gång i tiden, före nationalstaternas uppkomst, existerade inget ”samhälle”. Det som fanns var en rad communities, som ibland överlappade och gick in i varandra, men som ofta existerade sida vid sida på samma geografiska plats utan tydlig kontakt. Det fanns nämligen ingen centralmakt som kunde utgöra den gemensamma nämnaren i alla dessa sociala sammanhang, utan de levde mer eller mindre sina egna liv – visserligen inom den i viss mån sammanhållande kraft som kyrkan utgjorde.

Det som kom att inleda en förändring var upptäckten av den dubbelmotor som beskattning och krigföring utgör. Det är först när en centralmakt får tillräckligt med inflytande för att kunna bekosta krig genom att beskatta befolkningen som dessa communities sammanfogas till ett samhälle. Staten föregår alltså samhället.

Att det är krigföring som förenhetligar ett samhälle är något som vi i Finland vet bättre än de flesta. Och här är min poäng: Det är något viktigt som gått förlorat när staten utkonkurrerat det konglomerat av communities som en gång fanns, nämligen möjligheten till fredlig samexistens mellan grupper av människor som är olika varandra. För staten är olikhet alltid ett hot.

Publicerat i Vasabladet 24.1.2012
Publicerat i kolumner | 2 kommentarer

Stanley Hauerwas: Prayers Plainly Spoken.

This small book is nothing like any other Hauerwas book. It consists of prayers Hauerwas has written to be prayed before class in his ethics course. Hauerwas tells the story in Hannah’s child:

Sometimes Paula reminds me what I am supposed to be about. For example, she asked me if I prayed before class. I confessed that I did not. She said, “You should.” That was a major challenge. Prayer has never come easy. …

So I began to take time before my lectures to write a prayer. Writing the prayer often took more time than writing the lecture. I discovered in the process that I pray the way I talk — plainly and straightforwardly. …

Students began asking me for copies of my prayers. It was as if the prayers were more important to them than the lectures. I was not sure what to make of that. Some students even asked me to collect my prayers in a single volume to see if I could get them published. So I did.

This discribes the book rather well. The prayers are very Hauerwasian, of course, although one should not make the mistake to expect this to be a book of jokes. This is very serious business. Some of these prayers are hard, not in the sense of being cruel, but tough. I think this book can be very provocative to theologians who uses theology to keep a certain distance to ”religion”. I know it was for me.

It is also very personal, again, not in the sense private, but in the sense that this is really Hauerwas talking to God in a very direct manner.

Amazon

Back to the Hauerwas Guide

Publicerat i Books read, Hauerwas | Lämna en kommentar

Stanley Hauerwas: Dispatches from the Front. Theological Engagements with the Secular.

This is a book that is pretty much about Hauerwas positioning himself in relation to various other scholars and theologians, to institutions like the Church and the University (the excellent introduction) and to intellectual movements like communitarianism and just war-theory. Some of the best articles can also be found in the Reader, like the superb ”Why Thruthfullness Requires Forgiveness” and the clever ”Why Gays (as a Group) Are Superior to Christians (as a Group)”.

This book contains some of Hauerwas best engagements with literature, especially his beloved Trollope, who is treated in two articles; and there are articles on several of Hauerwas ”usual” topics: war, medicine, the mentally handicapped. Hauerwas here discusses with Taylor, Stringfellow as well as Barth.

I’d say this book is useful, apart for those who look for a particular chapter, for those that want to be able to place Hauerwas better, otherwise, it is not a book that stands out in Hauerwas’s production.

Contents:

  1. Constancy and Forgiveness: The Novel as a School for Virtue
  2. On Honor: By Way of a Comparison of Karl Barth and Trollope
  3. Why Truthfullness Requires Forgiveness: A Commencement Address for Graduates of a Collage of the Church of the Second Chance
  4. The Democratic Policing of Christianity
  5. Creation as Apocalyptic: A Tribute to William Stringfellow with Jeff Powell
  6. Can a Pacifist Think About War?
  7. Whose ”Just” War Which Peace?
  8. Why Gays (as a Group) Are Superior to Christians (as a Group)
  9. Communitarians and Medical Ethicists: Or ”Why I Am None of the Above”
  10. Killing Compassion
  11. The Church and the Mentally Handicapped: A Continuing Challange to the Imagination

Amazon

Back to the Hauerwas Guide

Publicerat i Hauerwas | Lämna en kommentar

Stanley Hauerwas: Unleashing the Scripture. Freeing the Bible from the Captivity to America.

This one is special. This is the Hauerwas book I give to friends of mine that enter the ministry. It might also be the most provocative book he has written. It is also, from a European point of view, misleadingly marketed. It is not a book about America as far as I can see. This is Stanley Hauerwas book on political biblical hermeneutics.

It thus argues, in the opening essay ”Taking the Bible Away from North American Christians”:

No task is more important than for the Church to take the Bible out of the hands of individual Christians in North America. … North American Christians are trained to believe that they are capable of reading the Bible without spiritual and moral transformation. They read the Bible not as Christians, not as a people set apart, but as democratic citizens who think their ”common sense” is sufficient for ”understanding” the Scripture. They feel no need to stand under the authority of a truthful community to be told how to read. (p. 15)

It is a small book, consisting of four essays and 12 sermons (do have a look at the titles below!), and in many ways it is the answer to the question ”Yes but what does all this (Hauerwas theology) mean in the concrete practice of the Church?” It is thus, perhaps because of that cover, a book that has not received the attention it deserves.

Contents:

  1. Taking the Bible Away from North American Christians
  2. Stanley Fish, the Pope, and the Bible
  3. The Bible and America
  4. Political Preaching
  5. The Insufficiency of Scripture: Why Discipleship is Required
  6. A Sermon on the Sermon on the Mount
  7. You Are Not Accepted
  8. On Having the Grace to Live Contingently
  9. The August Partiality of God’s Love
  10. On the Production and Reproduction of the Saints
  11. On Being De-Possesed: Or This Is a Hell of a Way to Get Someplace
  12. Sin, Complexity, and Violence
  13. Hating Mothers as a Way to Peace
  14. Lust for Peace
  15. The Water to Drown the Fire
  16. Resurrection, the Holocaust, and the Obligation to Forgive

Amazon

Back to the Hauerwas Guide

Publicerat i Hauerwas | Lämna en kommentar

Sallie McFague: A New Climate for Theology

This book is actually kind of sad. Not because of its topic of course, but because it is likely to be McFague’s last book, and its a terrible note to end on. It is really weak.

McFague as published more or less the same book at least three times now (The Body of God, Life Abundant and this one), that is – if three people would have read one of these books and they would get together to discuss them they would not be able to say what distinguishes the three books from each other. They all revolve around the same ideas – that theology is about how we imagine God, which in actuality is about how we imagine ourselves; that the ”traditional” way to imagine God is the root cause for the way we treat the environment; and that if we imagine the world as ”the Body of God” things will look much better. This book adds nothing new to this argument, except a fairly standard, slightly alarmist, account of the consensus on climate change.

And its so badly written. I think this used to be McFagues strong point, her books would read really well. This one just goes around in circles, repeats itself, beats points to death. And the way she refers to other writers makes one really suspicious – she does not discuss with them, she quotes nice turns of phrase, often indicating that she is not sure this is what the writer in question originally was thinking about. This is especially true of traditional writers she cites, suchs as Augustine and Irenaeus (I think she cited the thing about the glory of God being every creature fully alive at leas five times in this book. And she already wrote a book exploring that very quote), but current writers gets treated much the same way.

I do want to acknowledge that McFague was a pioneer in eco-theology, but that said, it is odd that one has been able to work in the field for decades and still be so politically naive. She blames capitalism – fair enough – but does not see that there are actually powerful forces that want to maintaing the ”worldview” she is fighting. It’s not like they are just misinformed.

Another extremely weird thing is her view of nature. There are some passages her that suggest she is aware of how complicated this term is, but for the most part she is working a 60’s ecology type of concept, where nature is just this harmonious place where we are all ”interconnected”.

Obviously there is a challange here somewhere. The topic she is adressing is important, this is just not the way to address it.

Publicerat i Books read | Lämna en kommentar

303

Dags för ett nytt projekt. Jag har under en längre tid allt mer fascinerats av psalmbokens psalmer, och tänkte därför börja kommentera dem, en och en, varje söndag. Jag har ingen ambition att täcka hela psalmboken, utan kommer välja en av de psalmer som sjungits i den gudstjänst jag deltagit i denna söndag, vanligtvis i Pargas kyrka. Det betyder att om jag inte skriver något en viss söndag så beror det antingen på att jag inte lyckats ta mig till kyrkan den söndagen, eller att samtliga psalmer i högmässan redan blivit kommenterade, vilket inte är så osannolikt som det låter eftersom alla präster har sina favoriter.

Dagens psalm hör definitivt till den kategorin, vi sjunger den ofta i Pargas. Och det är ok, den hör till mina absoluta favoriter också (vad som är orsak och verkan mellan de två påståendena kan man fundera på).

Halleluja, sjung om Jesus hör till kategorin kristna hymner till Kristus som konung. Det finns en vanlig kritik mot det slaget av språkbruk, som oftast är ganska naiv, men ibland politiskt kvietistisk eller till och med suspekt. Tanken är då att när man använder metaforen om konung om Gud så handlar det om att man de fakto förgudligar jordiska konungar, eller annorlunda uttryckt, man använder ett språkbruk som hyllar hierarkiska och totalitära politiska regimer och därmed låter sådana tankar påverka ”sin gudsbild”.

Det finns säkert exempel på när så är fallet, men vanligtvis är ju talet om Kristus som konung ett teologiskt tal med udden explicit riktat ”världsliga konungars” maktanspråk. Denna psalm är ett utmärkt exempel:

Halleluja! Sjung om Jesus, han är den som spiran bär.

Halleluja! Hans är makten, hans allena segern är.

Med andra ord – när vi utropar Kristus till kung innebär det att vi säger att människor som tror sig ha makt lever i en illusion, den verkliga makten finns hos Kristus. Psalmens uppgift blir då att uttrycka på vilket sätt Kristi kungadöme är överlägset alla världsliga makthavares.

Jesus alla folk och stammar återlöste med sitt blod

Jordens konungar uppträder som frälsare för ett folk, en stam. Det unika med Kristus är just att indelningen i olika folk och stammar nu är föråldrad, en del av ett gammalmodigt sätt att tänka som inte mera är relevant för den som följer Kristus. Därav följer detta

Ingen ensam, ingen hjälplös lämnats kvar

I Kristi rike är det inte möjligt att exkluderas på grund av att man hör till fel grupp, ras, klass, kön, etnicitet, sexuell läggning. Alla välkomnas. Det politiskt radikala i detta förbises ofta, och måste sättas i relation till att den primära indelningen av vår värld fortfarande är i olika nationer. Inom dessa stater indelas vi på alla möjliga sätt. I kyrkan är allt detta ett passerat stadium.

Platsen där detta blir synligt är vid nattvarden. Därför är det här vi ser vad det verkligen betyder att Gud är konung.

Stor din härlighet i himlen,

speglad över hav och jord;

störst när ner bland oss du stiger

och oss mättar vid ditt bord.

Publicerat i Psalmer | 3 kommentarer

Sammanfattning av 2011 (svenska inlägg)

De flesta av mina inlägg på svenska här är ju kolumner som publicerats i antingen Vasabladet eller Kyrkpressen. Här är några av de kolumner jag är mest nöjd med.

Vasabladet:

  • Liberalisemen äter sig själv – om varför det liberala samhället är beroende av källor det inte själv kan upprätthålla, dvs att ett verkligt liberalt samhälle måste gå under.
  • Två sätt att leva – om varför kapitalismen är orsaken till Sannfinländarnas framgångar, och varför det är viktigt att odla sin trädgård (eller i mitt fall: varför det skulle vara viktigt att…)
  • Romantistk tjafs – om varför den romantiska synen på kärlek tar livet av oss.
  • Att vara nyttig – En av de viktigaste kolumner jag skrivit, min respons på Svenskt näringslivs attack på humaniora.
  • Kulturkristendom – Reflektioner kring Anders Behring Breiviks ”kristendom”.

Kyrkpressen:

Det viktigaste jag publicerade under 2011 var givetvis min bok Om Kristet Motstånd. Jag har samlat en del recensioner på den här, jag blir i alla fall glad av att läsa dem!

Sedan var det den här märkliga boken jag stötte på, Axel Hjeresens Den moderna människans dogmer från 1953. Jag refererade den kapitel för kapitel. Den är värd att läsa.

Publicerat i Annat | Lämna en kommentar