Ok, nu får det vara nog med lutherstudier för ett tag. Men den här är bra, och det är intressant att jämföra den mer Törnvalls bok. Billings bok skrevs alltså 1900, 40 år för Törnvall. Och intressant är framför allt att den är så mycket bättre. Nu är ju Billing en betydligt större teolog än Törnvall, det är klart, men det är ändå intressant att se vart utveckling egentligen gick under första hälften av 1900-talet.
Då Törnwall harmonierar pekar Billing ut spännignarna i Luthers tänkande. Billing är kritisk där Törnwall bara accpetarar Luthers beskrivning t.ex. av medeltiden – Billing är inte alls intresserad av projektet som sedan kommer igån att visa att Luther helt och hållet bryter med medeltiden, på det sättet föregriper Billing mera moderna luthertolkare.
Och framför allt är Billing inte rädd att kalla en spade för en skyffel. Som detta:
Att det kyrkliga samfundets store reformator för det världsliga samfundets räkning var en av de mest konservativa män som funnits, har således sin djupt principiella grund.
Självklart har boken sina brister, framför allt i framställningen som ibland är väl tung, och av en moders studie i ämnet skulle man ju kräva betydligt mera grundlig politisk-filosofisk diskussion än vad som förekommer här, men på det hela taget fann jag denna bok riktigt lärorik!