Roland Spjuth: Kristen moralhistoria: Sökandet efter det goda livet.

Det här är en annorlunda lärobok i etik. Det är givetvis både en styrka och en svaghet. Svagheten består främst i att den inte alls behandlar de två mest uppenbara källorna till kristen etik, det vill säga den grekiska filosofin och Bibeln. Det innebär att den, till exempel på en grundkurs i teologisk etik skulle behöva kompletteras med en annan bok, och här är alternativen inte många på svenska. Man önskar att Spjuth skulle överväga att skriva en ”prequel”, där också den tidiga kristendomen skulle komma med. Den här boken börjar med medeltiden.

Styrkan i boken är dels att den (i stället) behandlar en del områden som vanligtvis inte behandlas i läroböcker i etik; dels att den inte fokuserar på teorier utan på frågan om hur ett kristet liv skall levas. Det senare är förstås något man kan ha olika åsikter om, jag håller med Spjuth om att den moderna etiska traditionen med dess stora fokus på teorier kring det moraliska livet i stort sett har visat sig vara en återvändsgränd. Därför är bokens fokus välkommet: frågan om kristna ”moralpraktiker” från den medeltida biktinstitutionen till moderna husförsamlingar, en fokus på kristen gemenskap, och en behandling av filosofiska och teologiska förutsättningar och sätt att förstå dessa.

En annan stor styrka med boken är att den inte utgår från en kyrklig tradition utan behandlar den medeltida kyrkan, lutherdomen och de frikyrkliga traditionerna utan polemik. Kanske känns vissa beskrivningar av den medeltida kyrkan lite fyrkantiga, men jag är ingen expert – det är ändå ett stort framsteg att denna period inte hoppas över vilket har varit vanligt i nordisk litteratur, här behandlas medeltida teologi, klosterväsendet, kanonisk rätt och biktpraktiken i tre fylliga kapitel.

Det kapitel jag främst uppskattade var det om Luther som fokuserar på hur familjen får ta över mycket av klostrets roll.

Problemen i boken är främst det Spjuth inte tar upp. Spjuth lyfter fram teleologi som en central aspekt i kristet etisk praktik och reflektion. Här skulle en diskussion kring Aristoteles med säkerhet varit klargörande. När det gäller moderniteten behandlas Kant och Hume bra, men den senare får stå som enda representant för det som blir den utlititaristiska traditionen, som kanske borde ha behandlats noggrannare. Men kritik av det här slaget finns alltid, boken är rätt tjock som den är.

Jag tror att i vår kontext vid Åbo Akademi kan boken fungera som ett komplement till de kurser vi har, som speciellt torde intressera studenter med frikyrklig bakgrund, men jag skulle nog gärna se att de flesta som studerar etik skulle läsa den i något skede, just för att den visare på ett annat sätt att förstå den kristna moralens tradition än det traditionella teoriinriktade.

Publicerat i Books read | Lämna en kommentar

Stanley Hauerwas: A Cross-Shattered Church. Reclaiming the Theological Heart of Preaching.

This is another book in the series ”Hauerwas turn to the Bible” (see Matthew, Cross-Shattered Christ). This book consists of 17 sermons and three appendices, of which the last one is particularly important: In ”Connecting the Dots, or An Attempt to Understand Myself”, Hauerwas kind of does what he has always resisted doing (but we desperatly want him to do), that is, show how all his work fits together. It would be useful as a short introductory text to Hauerwas.

But the book is about the sermons. The sermons here are not much different than those he increasingly has included in his other books during the last 20 years (E.g. Unleashing the Scripture, Sanctify them in Truth, Working with Words), only here there are more of them, and there is no essays to accompany them. This means that the subtitle could be misleading, this is not a book about preaching.

The sermons themselves are on various themes, and obviously reflects Hauerwas’s usual concerns and approach. This makes the sermons that was preached at various weddings and baptisms particularly interesting I think, since these kinds of sermons so often lack a ”theological heart”.

This book could perhaps be a good place to begin exploring Hauerwas in a less academic mode, but then again, Hauerwas is not that difficult to read, so I would say that most ministers and the like would not find his other works difficult. But of course, it is interesting to see the practical application of Hauerwas’s way of thinking about Christianity.

Amazon

Back to the Hauerwas Guide

Publicerat i Books read, Hauerwas | Lämna en kommentar

222

Jag lyckades inte ta mig till kyrkan idag, men den här psalmen sjöngs i radiogudstjänsten från Sibbo kyrka. Den hör till mina absoluta favoriter, så det var ett enkelt val. Det är Fredric Cleves tolkning av en hymn ur Jakobsliturgin och som patristiker i botten får jag omedelbart känslan av att sjunga med ”änglarna och alla heliga” när den sjungs. Den är full med dogmatik i ordets bästa bemärkelse, man kunde hålla en hel föreläsningsserie i kristen dogmatik utgående från denna text:

Själv han står här mitt ibland oss,

talar till oss nådens ord.

Med sitt blod och sin lekamen

tröstar han oss vid sitt bord

Av det himmelsbröd han bryter

mänskan blir gudomliggjord.

Vad betyder det att bli gudomliggjord? Jag minns när jag första gången konfronterades med detta språk, så främmande i den frikyrklighet jag växte upp i. Det var säkert någon bok av Haldorf eller Stinissen, jag läste ton av dem i 20-årsåldern.

Det handlar om att leva nära den som är

Herren över alla herrar

mänska blev i ödmjukhet.

Just på grund av denna ödmjukhet, som vi är kallade att efterlikna, kan vi sjunga

Mörkrets välde snart för alltid

för hans fötter skall bli lagt.

Man kunde, antar jag, lätt missta dessa rader för något slags triumfatoriskhet:

Ljus av ljus från ljusets rike

kommer till oss med Guds makt

Längs hans väg på jorden håller

himlens änglar trofast makt

Det skulle emellterid vara ett misstag, Jesu väg var inte en väg i triumf, trots alla änglar, utan en väg mot det kors som väntar den som vågar peka ut de lögner vi bygger våra liv på i den här världen. Därför löftet: den som vågar följa honom på den vägen kommer också att ha Guds änglar som flankstöd.

Publicerat i Psalmer | 1 kommentar

Amos Magasin skriver om fasta utgående från min bok

I det nya numret av Amos Magasin finns en artikel om min bok som fokuserar på de fem moderna dödssynderna jag besrkiver. Det är en fantastiskt fin artikel, skriver av Kristina Lindh och illustrerad av Lotta Sjöberg.

Publicerat i Om Kristet Motstånd | Lämna en kommentar

Folkets arbete

Den baptistiska traditionen är kanske inte direkt känd för liturgisk medvetenhet. Men det är rätt mycket en fråga om hur man ser på saken. Ur en annan synpunkt är liturgi definitivt en av hörnstenarna i vår rörelse. Grekiskans leitourgia betyder nämligen ordagrant ”folkets arbete”. Det kunde handla om vad som helst som en grupp människor kommer samman kring för att göra. Till exempel att gräva ett dike.

Eller att resa ett tält. Eller koka köttsoppa. Den direkta översättningen av leitourgia till finlandssvenska är alltså ”talko”. Ett gemensamt arbete. Och jag tror inte att jag är ensam om att, usel kroppsarbetare som jag är, uppleva att svettiga sommareftermiddagar på Humle, när det där tältet skall upp ännu en gång, hört till de stunder där jag känner mig som starkast delaktig i gemenskapen. När jag var tonåring rynkade jag på näsan och sade ironiskt om min hemförsamling att dess viktigaste högtid var dagen då kyrkan storstädades. Nu, lite äldre och mindre ironisk inser jag att det verkligen var dessa dagar vi var kyrka på riktigt. Det är gudstjänst att torka damm i en takkrona som den i Vasa.

Ändå, det jag försöker säga här är inte att vi har fattat det som resten av kristendomen misstagit sig på. Jag tror vi behöver tänka mera på det sätt vi firar gudstjänst på. Dels det, förstås, att också den bör vara ”folkets” arbete, inte pastorns. Som tur har vi den goda vanan att de flesta medlemmar i församlingarna har någon uppgift i samband med gudstjänstfirandet. Men det finns nog ändå en risk att vi däremellan mest sitter och tittar på. Men gudstjänsten borde vara något vi gör, inte något vi besöker.

Nu är det här en knepig sak att säga i vår tid, för är det något vi gör för mycket är det arbetar. Skall vi nu behöva arbeta även på söndag? Ja, men det avgörande är vad vi arbetar på. Det är här jag tror vi behöver tänka mera, och kanske lära oss av andra kristna. Vilket arbete är det vi väntas utföra? Det måste vara något mer som åstadkoms än att systemet rullar på.

Det vi gör är gemenskap. Den måste ständigt arbetas på. För att vara en verklig församling måste vi vara en gemenskap som litar på varandra, som ärligt kan tala med varandra. Som kan förlåta varandra och be om förlåtelse. Och det är det vi arbetar på i gudstjänsten. Det är därför kyrkan för länge sedan kom fram till att det är en god idé att vi börjar med att tillsammans bekänna vår syndighet, för att ta det mest uppenbara exemplet.
Varför torkar man damm i ljuskronan? Jo, för att den skall lysa bättre. Också vår gudstjänst är ett arbete på att vara världens ljus.

Publicerad i M.S.T Februari 2012
Publicerat i kolumner | 1 kommentar

433

Det är svårt att inte gilla en psalm som börjar ”Herre du vandra försoningens väg, själv både flykting och fredlös”. Man undrar, är vi verkligen kyrka nog för en sådan Herre? Tar vi på allvar till oss vilken utmaning det är att tillbe en fredlös flykting? En papperslös asylsökande?

Det här är också en typisk 70-tals psalm, och den går på gränsen mellan radikalt utmanande och småjobbigt pedagogisk. Lite får jag känslan av att den visserligen är riktad till ”Herren”, men att den egentligen är skriven för att tala till dem som sjunger. I att finna den balansen ligger säkert den svårast utmaninen för den som skriver psalmer och lovsånger.Ta andra versen:

Herre, du visar oss frihetens väg

Fri är blott den som kan tjäna,

den som av kärlek kan glömma sig själv,

den som fått mycket förlåtet.

Visa oss vägen, du frihetens Herre.

Ge oss nu viljan att gå den.

Den här versen är ju sann – det är inget fel i det den vill förmedla. Men speciellt den andra raden känns lite skriva på näsan, speciellt som den följer på den första raden. Sen är raderna tre och fyra riktigt lysande, en snygg Jesusreferens, som sitter väl. Som sagt balansen är knepig.

Psalemns styrka ligger i hur det arbetar med det knepiga i att ha en Herre i en tid där man skall vara sig själv nog.

Psalmen går i 6/8-takt, vilket aldrig är fel.

Publicerat i Psalmer | Lämna en kommentar

Avskaffa presidenten, behåll presidentvalen

Den här kolumnen skickades in lite för snabbt – det blev lite onyanserat. Självklart handlade människors stöd för de två kandidaterna även om annat än synen på homosexualitet, men poängen kvarstår – diskussionen är viktigare än presidenten.

Elitism kan ta sig många former. En är den rätt utbredda åsikten att man borde låta riksdagen välja president, eftersom presidenten numera har så liten makt. Folkvalet, heter det, får vanligt folk att tro att de gör något viktigt när de väljer president, att presidenten är av stor betydelse för hur riket styrs.

För det första utgår denna syn från att folk är dumma. Om vanligt folk har illusioner om presidentens betydelse är de snarast av motsatt karaktär – vi har knappt sett röken av Halonen annat än på nyår och självständighetsdag, hur skulle vi få bilden av att hon spelat en stor politisk roll? Kyllä kansa tietää.

För det andra utgår denna syn från en väldigt snäv bild av vad som är viktigt. Orsaken till att folk engagerar sig i presidentval hänger givetvis ihop med att det är personval, men möjligen ännu mera med att det har blivit ett av de få tillfällen när vi i Finland på allvar diskuterar hur vi vill ha det.

Även här kommer mycket elitism till uttryck i tanken att det som debatten egentligen skall handla om är presidentens konkreta uppgifter. Gäsp.

Trots dessa elitistiska litanior har alla presidentval jag varit med om varit riktigt intressanta tillställningar där man alltid upplevt att den diskussion som förts förändrat Finland. 1994 fascinerades människor av tanken på att en kvinna från ett litet parti kunde vara med i spelet. 2000 och 2006 diskuterades inte bara kvinnornas ställning i samhället, utan också hurudana kvinnor förväntas vara för att få ta plats i maktens korridorer, och Tarja Halonen blev en symbol för alla flickor och kvinnor som inte låter sig definieras av till exempel skönhetsideal.

Man kan diskutera om det är moraliskt acceptabelt att reducera riktiga människor till symboler på detta sätt, men faktum är att det verkar ske, inte bara i Finland (Obama!). Och klart är också att de diskussioner som dessa symboler åstadkommit har varit viktiga, antagligen viktigare än något presidenten som president åstadkommer.

Samma sak skedde också nu. Det är fullkomligt nonsens att påstå att det här valets andra omgång inte handlade om homosexualitet och synen på homosexuella och andra sexuella minoriteter i Finland.

För en del handlade det om att ha möjlighet att visa att Finland inte är Soiniland, att det senaste riksdagsvalet inte gav rätt bild av människorna i Finland. Men förvånansvärt många, på facebook, på stan, gav uttryck för tanken, ”inte har jag något mot homosexuella, men tänk nu på hur det skulle påverka bilden av Finland utomlands”. Ofta var det Haavistos partner, Nexar Antonio Flores, som man inte kunde acceptera. Haavistos homosexualitet bryter mot den stereotypa bilden av den homosexuella mannen, Flores verkar bekräfta den.

Det positiva jag ser i detta är inte bara att frågan diskuterats (hittills är det ju bara inom kyrkan man verkligen diskuterat frågan om homosexualitet) utan att så många människor tvingats ta ställning till sina egna fördomar. Vi har gärna bilden av oss själva som ”toleranta”. Men det är när vi tvingas till att handla som vi ser vem vi är på riktigt.
Betydelsen av sådana här händelser är givetvis svåra att bedöma när de pågår. Att de homosexuella i Finland nu har ett ansikte (som inte sysslar med underhållning) är med säkerhet av stor betydelse. Vad vanliga människors val får för betydelse återstår att se. Jag vågar mig på att gissa att den i alla fall kommer att överträffa något Niinistö åstadkommer som president.

Publicerad i Vasabladet 11.2.2012
Publicerat i kolumner | Lämna en kommentar

Stanley Hauerwas: Christian Existence Today. Essays on Church, World, and Living In Between.

You could make the argument that some of Hauerwas books are marketed in a misleading way, i.e. they give the appereance of being studies of a particular subject but in fact tend to include essays on quite diverse themes. I guess that is one reason that I think this guide is worth its while.

This one is sort of a double exception: on the one hand its titel is vague to say the least, on the other hand it is rather focused, and in fact gather together some articles on themes not widely discussed by Hauerwas elsewhere.

In particular it contains a number of articles on the ministry which makes this a good book for those that are concerned with how to be a good pastor or priest (or how to educate them). It also contains a number of other Hauerwas classics, such as ”Peacemaking: The Virtue of the Church”, an essential article for understanding the connection between Hauerwas pacifism and ecclesiology; and ”How Christian Universities Contribute to the Corruption of Youth”, a tough discussion of how Christian educators need to negotiate liberal society.There are several more, that together make this one of Hauerwas best collecttions of essays. If what Hauerwas writes in Hannah’s Child is true, that this is one of his least read books, this is a shame indeed.

Contents:

  1. A Tale of Two Stories: On Being Christian and a Texan
  2. The Church as God’s New Language
  3. Reconciling the Practice of Reason: Casuistry in a Christian Context
  4. Peacemaking: The Virtue of the Church
  5. The Gesture of a Truthful Story
  6. The Ministry of a Congregation: Rethinking Christian Ethics for a Church-Centered Seminary
  7. Clerical Character
  8. The Pastor as Prophet: Ethical Reflections on an Improbable Mission
  9. A Christian Critique of Christian America
  10. Virtue in Public
  11. Hope Faces Power: Thomas More and the King of England
  12. Truth and Honor: The University and the Church in a Democratic Age
  13. How Christian Universities Contribute to the Corruption of Youth
  14. Taking Time for Peace: The Ethical Significance of the Trivial

Amazon

Back to the Hauerwas Guide

Publicerat i Hauerwas | Lämna en kommentar

My Hauerwas article published in Political Theology

The new issue of Political Theology has an article of mine in it, To Travel in One Place: Openings for a New Asceticism in the Theology of Stanley Hauerwas. This is what it is about:

The article argues that there is an ascetic character implicit in Stanley Hauerwas’s thinking and that a more explicit engagement with the Christian ascetical tradition could clarify some lines of thought in it, in particular the relationship between moral formation and witness. The way Hauerwas treats e.g. the virtues and practices that are used to pursue them, the role of spiritual authority and the difference between Church and world show clear similarities to the thought of early Christian ascetics, such as Evagrios of Pontos, Isaac of Nineveh and John Cassian. By showing how Hauerwas by addressing some key theological, ethical and political developments in modern theology opens up the possibility to overcome modern misunderstandings of asceticisms, the author argues for the relevance of asceticism as a political concept in today’s world.

It is to my knowledge the first time anyone has actively pursued the connection between Hauerwas and the ascetic tradition, something that seems completely obvious once you think about it. 😉

This means, as far as I’m concerned, that I have upgraded from being a Hauerwas fan to being a Hauerwas scholar. I read through all of his books for that article. Read more about the issue here. And more about my Hauerwas reading here.

I actually have another article coming out in an upcoming issue of the same journal, related in theme.

Publicerat i Hauerwas, work | 5 kommentarer

Stanley Hauerwas: Cross-Shattered Christ. Meditations on the Seven Last Words.

I am really bad at reading this kind of books, that is slow meditative reading. (I read it in roughly two hours.) So I am in no way the right person to discuss this book, I can merely describe it, and even that is kind of unnecessary, given the title of the book. It is precisely this, seven meditations on the last Words of Christ. It is a very pretty book, for a paperback at least, with nice wood block prints to illustrate each meditation. (Though they are printed at a too low resolution – you see the pixels). Hauerwas tells of the background to this book in Hannah’s Child:

After I turned sixty, I noticed that I was growing old, but I dealt with that the way I have dealt with most of my life — I worked all the harder. And the combination of the Gifford Lectures and September 11, 2001, gave me good reason to do so. Still, I did begin to notice a difference. I do not know if the difference was different enough to say that I was “changing,” but I noticed I was able to write and speak with less hesitancy about God. I noticed it first when I wrote sermons on the seven last words of Christ for the Good Friday service at Saint Thomas Church Fifth Avenue in New York in 2003. I found that to be an exacting assignment. It was as serious as it gets.

So, If you’re the kind of person that wants a little book to go through slowly, for example during easter, this might be the book for you.

Amazon

Back to the Hauerwas Guide

Publicerat i Books read, Hauerwas | Lämna en kommentar