Arbetslivskurs inom studier i historia – erfarenheter

Holger Weiss, professor i historia vid Humanistiska Fakulteten berättar att idén till att ordna en arbetslivskurs egentligen fick sin start från seminariet som Lähde-projektet ordnade i mars 2012, samt av diskussionerna med Lähde-projektkoordinator Sandra Bergqvist om att öka mängden arbetslivsmoment i studierna. Det blev en aha-upplevelse, berättar Weiss – han ville helt enkelt tänka om.

I och med att det redan i samband med Bologna-processen strävat efter att plocka in arbetslivsorientering i universitetsstudierna, ansåg Weiss att det var på tiden att ta tag i detta.

Jan Kraufvelin på Arbetsforum har aktivt medverkat i att plocka ihop en skräddarsydd kurs för ämnet. I historia är modellen följande: arbetslivskursen på ämnesnivå är obligatorisk för alla och man erhåller en studiepoäng för den, dessutom erbjuder man – och rekommenderar varmt – en två poängs fortsättningskurs på fördjupad nivå.
Den obligatoriska kursen sköts långt av Arbetsforum, som har kompetensen att coacha de studerande i att få inblick i att söka jobb. Den senare kursen bör komma riktigt i slutskedet av studierna, för att den studerande ska få mest nytta av den.

Weiss konstaterar att 99 % av de studerande söker sig efter studierna utanför Åbo Akademi, arbetslivskursen hjälper dessa att förbättra självkänslan och samtidigt möjligheterna att hitta jobb.

I och med att den första kursen inte ännu är slut, har inga utvärderingar på kursen ännu gjorts. Efter att första utvärderingarna kommit, kommer man att se över kursen och eventuellt ännu finslipa innehållet.

Weiss konstaterar att det inte var det minsta jobbigt att organisera arbetslivskursen. Han fick mycket hjälp av Arbetsforum, som även ställde upp med att sköta om en stor del av kursens innehåll och föreläsningar. Och Weiss’ tips till andra ämnen och fakultet som vill ordna motsvarande kurser är att det lönar sig att vända sig till Arbetsforum, som kan hjälpa till och tipsa om möjligheterna.

Vidare funderingar kring praktik och alumniverksamhet

Utöver arbetslivskursen, funderar Weiss även på praktikfrågor. Detta har han tänkt ta tag i till näst. Troligtvis vill man ändå inte införa obligatorisk praktik, i och med att det är svårt att hitta sådana praktikplatser som ger betalt. Studerande är inte heller så intresserade av att jobba gratis, för de få
studiepoäng som man för praktik. En alumnidag finns också på listan över saker som är på gång

inom ämnet.

Om Laura Johansson

Jag jobbar deltid för projektet Lähde Työelämään, samt för Arbetsforum. Utöver detta är jag företagare inom sociala medier. EM, mamma, innebandyspelare, wannabe-sångare, frilans-journalist osv osv.
Det här inlägget postades i arbetsgivare, arbetslivsorientering, Genomströmning, Lähde Työelämään, Öppna dörrar, praktik, samarbete. Bokmärk permalänken.

1 Responses to Arbetslivskurs inom studier i historia – erfarenheter