Korkeakouluosaajat.fi nu på svenska

Den nya webbtjänsten för arbetsgivare erbjuder strukturerade svar på frågor som gäller de studerandes lön, kontrakt och kunnande. Arbetsgivaren hittar alla yrkeshögskolors och universitets rekryteringskanaler och arbetsgivartjänster på ett och samma ställe.

Korkeakouluosaajat.fi, som är en tjänst utvecklad av Åbo Universitet och Helsingfors Universitet, riktar sig till arbetsgivare. Tjänsten är översatt till svenska på uppdrag av Åbo Akademi. Informationen är kompakt och saknar universitetsjargongen. I artiklarna kan man läsa om arbetsgivare som berättar om sina erfarenheter och tips i samband med studentrekrytering eller annat högskolesamarbete.

Tanken är att sänka tröskeln för företag och organisationer att ingå samarbete med högskolor och universitet. I många fall har arbetsgivaren t.ex. frågat hur länge ett projekt varar, medan man i högskolorna enbart talar om studiepoäng. Korkeakouluosaajat.fi hjälper samarbetsparterna att förstå varandra bättre, och på så sätt sänker tröskeln för dialog.

Osaajatutka demonstrerar bredden av kompetens

När arbetsgivare funderar på att rekrytera studeranden, väcks naturligtvis frågor om deras kunnande. Osaajatutka är väl värt att bekanta sig med, även om det bara fungerar på finska. Med verktyget kan arbetsgivaren helt konkret se räckvidden av möjligheter olika utbildningar erbjuder. Osaajatutka visar hur de som tagit sin examen har placerat sig på arbetsmarknaden. T.ex. att en utbildad tandtekniker arbetar som systemadministratör i IT-branschen, och att en teaterregissör fungerar som Account Manager inom handeln. Osaajatutka visar alumnernas verkliga karriärvägar.

Det är första gången som denna typs karriärplaceringsdata används för en applikation vars målgrupp är arbetsgivarna. Men denna information är likväl intressant även för t.ex. arbetstagare och studerande.

Länk: www.korkeakouluosaajat.fi/sv

Om Laura Johansson

Jag jobbar deltid för projektet Lähde Työelämään, samt för Arbetsforum. Utöver detta är jag företagare inom sociala medier. EM, mamma, innebandyspelare, wannabe-sångare, frilans-journalist osv osv.
Det här inlägget postades i arbetsgivare, Korkeakouluosaajat.fi, Lähde Työelämään, nätverk, Öppna dörrar, praktik, samarbete. Bokmärk permalänken.