Två sätt att leva

I den här kolumnen vill jag bland annat visa att kapitalismen är orsaken till Sannfinländarnas valseger, men min huvudsakliga poäng är av ett annat slag.

Jag tror inte jag är ensam om att leva så att den främsta drivkraften och motivationen i mitt liv kommer från vissa speciella händelser, höjdpunkter, som gör att jag orkar i vardagen. Dessa höjdpunkter kan vara av väldigt olika slag, för mig handlar det idag ofta om att jag blir ombedd att tala på något intressant ställe, eller att något jag skrivit publiceras. Mycket vanligare ”höjdpunkter” är semesterresor, nya bilar, telefoner eller kläder, eller andra typer av evenemang som stora konserter. Dessa höjdpunkter blir de krokar vi hänger upp våra liv på, och om livlinan slakar lite mellan dessa höjdpunkter är det ok så länger vi har nästa höjdpunkt att se fram emot.

Vi människor är formbara varelser. Det här sättet att leva är inget vi föds till – inga barn lever så – utan något vi lärs. Detta sker på en myriad olika sätt men mest medvetet tränas vi till denna typ av liv av de krafter som vill få oss att konsumera. Därav kopplingen till kapitalismen. Kapitalismen bygger på människor – konsumenter – som lever för att köpa nästa kick, som gör detta till livets innehåll.

Vad är då problemet med detta sätt att leva? Inte bara att vi tvingas lyssna till från varandra oskiljbara semesterberättelser från våra vänner och bekanta, utan rent generellt: tråkighet. Att ha tråkigt är inte i sig så farligt, men problemen med ett höjdpunktsinriktat liv är dessa två. Ett: Vardagen blir allt gråare. Jämfört med höjdpunkten är det vanliga livet – jobb, familj – allt mindre attraktivt och lockelsen att fly allt större. Två: När tiden går blir höjdpunkterna allt svårare att nå. För ett tag sedan talade jag inför fyra personer och tyckte det var hur kul som helst, men hur är det om några år? Sammantaget leder alltså detta sätt att leva till missnöje (därmed kopplingen till Sannfinländarna).

Så vad är alternativet? Ett jämntjockt liv utan några höjdpunkter alls?

Vi är som sagt formbara varelser. Vi kan också låta våra liv formas så att vi lär oss finna glädje och skönhet i det vardagliga. I stället för ”grå” blir vardagen då en plats där vi hela tiden kan överraskas av Livet.

Det här sättet att leva utmärker (bland annat) de som ofta kallas kristna mystiker. Tvärtemot vad man kanske kunde tro är mystiker inte människor som strävar efter exceptionella upplevelser, utan snarare människor som medvetet strävar efter att lära sig att hitta det extraordinära i det vanliga. En mystiker är en människa som tittar på en buske och ser Gud.

Dock är detta sätt att leva ingenting som är förbehållet en exklusiv grupp. Snarare är det här det ”normala” sättet för människor att leva, det är höjdpunktsjagandet som är konstlat och onaturligt.

Hur gör vi då för att formas till den sortens människa? Ja, att titta på en buske är inte en dålig början. Så här på våren är det en övning som ligger nära till hands att titta hur livet återvänder – det kräver att vi är uppmärksamma för att se de små nyanserna och förändringarna från dag till dag. Att odla saker är ett av de bästa sätten att lära sig uppskatta tidens lugna gång.

Sedan kan vi gå vidare och börja se på våra vänner som om de var buskar – med samma närvaro och tålamod.

Så lär vi oss långsamt att det goda i livet ges oss – det går inte att köpa.

Publicerad i Vasabladet 7.5.2011
Publicerat i kolumner | Lämna en kommentar

Jan Nåls (red.): Viirusboken

I kategorin böcker man läser utan någon klar orsak. Min fru köpte den när hon var och såg Aurora Helsinki förra veckan, och den hamnade i mina händer. Eftersom jag är en närmast tvångsmässig läsare hade jag plötsligt läst den.

Det är alltså en bok som beskriver den finlandssvenska teatern Viirus första 20 år. Viirus (namnet är en töntig ordlek: Vi-i-rus, vilken besvikelse) började som en fri teatergrupp som ville vara radikal på alla sätt och vis, men emot alla odds överlevde den och är idag närmast en institutionsteater, som dock håller rätt hög kvalitet i motsats till riktigt institutionella teatrar som Svenska Teatern i Helsingofors och Åbo svenska teater, som mest är pinsamma (ok, min mera regelbundet teaterbesökande fru säger att ÅST har karpat upp sig ordentligt på sistone). Boken är roligt skriven, skådisarna har intervjuats och deras svar har klippts ihop till ett långt samtal.

Jag har gillat i stort sett alla Viirus-produktioner jag har sett, så jag är i princip positivt inställd. Och boken är charmigt skriven så till vida att de inte hymlar om att vissa produktioner har varit fiaskon, och den säger ofta vems fel det är, vilket förstås är kul i lilla svenskfinland. Om pjäsen ”Clockwork” säger teaterns tekniske chef ungefär ”inkompetent regissör, dålig text, ingen vision”.

Denna ”ärlighet” till trots, eller kanske just därför, är ändå det starkaste intrycket man får: ”vilken självcentrerad grupp narcissiter dessa skådisar är!”. Det lyser så igenom att det viktigaste för de flesta av dem som medverkar i boken är att så många som möjligt skall se just dem, och inte bara dem i största allmänhet utan att folk skall se just det sätt på vilka de är speciellt och unikt begåvade. Ok, i ärlighetens namn är de framför allt männen som figurerar som har dethär draget, kvinnornas roll(er) är ett kapitel för sig, se nedan.

Jag ser väl i princip ingen koppling mellan det skådisar gör och narcissim. Kanske det heller inte skadar, men som personlighetsdrag i allmähet är det ju inget positivt.

Den roligaste biten i boken är ”det stora sveket” när en av grundarna och eldsjälarna plötsligt vänder kappan, kastar ut alla idealen och blir chef på Svenska teatern, varpå samtliga hans vänner och kolleger (igen, med undantag av någon av kvinnorna, tror jag) berättar att han nog alltid var en skitstövel som bara var intresserad av att lyfta fram sig själv. QED.

Kvinnorna, ja. Det här är också en intressant bit. Kvinnorna har alltid varit i minoritet oftast en eller två i ensamblar på 4-7. Två undantag, två produktioner som behandlade ”kvinnor”. Annars mest män. Eller nåja, de kvinnor som har varit med har förstås nog utmärkt sig desto mer, inte minst pga Viirus förkärlek för nakna skådespelare. Här är det kul att läsa de kvinnliga skådisarnas tillbakablickar, de är väl de enda som inte hejvillt mytologiserar den gamla goda tiden utan i efterhand kanske önskar att de vågat ta flera strider och tagit mera plats.

Boken ger bilden av att teatergruppernas tid är förbi, att dagens unga skådisar är så individualistiska att de inte är intresserade av att arbeta med samma grupp över flera produktioner. Det är kanske sant, även om jag misstänker att det också handlar om att teatrarna har börjat jobba på ett annat sätt, ingen anställs längre annat än för projekt – ungefär som i resten av samhället. Och nog måste man respektera den glöd dessa skådisar hade för det gemensamma projektet, en typ av kreativ kraft som säkert är användbar i många sammanhang med som nog inte uppmuntras i vårt samhälle.

Publicerat i Annat, Books read | Lämna en kommentar

William Stringfellow: My People is the Enemy. An Autobiographical Polemic.

This is another book i checked out for possible use in my course this fall, and also I haven’t read Stringfellow before. I won’t use it – there is not that much theology in it and since Stringfellow isn’t strictly speaking a theologian and this book is not that autobiographical it does not fit.

The book contains stories and commentary regarding the situation of the poor in Harlem in the 60’s, when Stringfellow lived and worked there as a lawyer for a few years. It is obviously not written to be read 50 years later, Stringfellow wants to open people’s eyes to what is going on now. So even if this probably is not the best book to start with if one wants to explore Strigfellows theology, it becomes fairly clear why people find him appealing: his is another exampel of a political theology that is not liberal. Based on this book, however, I cannot say if he brings anything important to the table.

Publicerat i Books read | Lämna en kommentar

Michael Moorcock: A Nomad of the Time Streams

This volume includes the book I reviewd a few weeks ago and the two following novels in the same series. It is more of the same really – a mixture of ”what if x never happened” that is alternative versions of possible 20th centuries, mixed with quite a bit of political thinking. Highly entertaining. I also makes one feel smart by picking up on references to various historical figures.

There is quite a bit of some slightly dodgy philosophy in these books too – the idea is that some characters reoccur either in different stories in different roles, and some historical characters like Stalin, Gandhi, Reagan (that’s fascinating since the book was written in -72) etc appear in different circumstances. They are still the same regardless of their context which is fun but not very believable.

I have ordered another volume of Moorcock’s, but I feel that unless it has some interesting new stuff in it this theme will get repetitive. I’ll keep you posted!

Publicerat i Books read | Lämna en kommentar

Intervju angående Om kristet motstånd

Libris.se har publicerat en intervju med mig om min bok Om kristet motstånd.

Publicerat i Annat | Lämna en kommentar

Emilia Fogelklou: Barhuvad

Ännu en teologisk självbiografi, som jag läser för höstens kurs. Den här kommer jag med säkerhet att använda – dels för att den bitvis är riktigt brilliant (ganska ojämn dock), men också för att den breddar urvalet, inte bara för att det är frågan om en kvinna, utan också för att hon jobbat primärt som religionslärare.

Utmärkande för Fogelklou är väl känslan av att inte passa in – ett återkommande tema i dessa biografier måste jag säga. Hon uppskattar t.ex. ungkyrkorörelsen, men ansluter sig inte. Mest hemma verkar hon känna sig i gränslandet mellan kristendom och socialism (ett annat återkommande tema!), men det avgörande för henne är att leva trogen mot det sanna livet, som hon uppfattar hotas när det sätts in i allt för bestämda former. Man kan nog kalla henne mystiker, och det finns ett starkt individualistiskt drag, men hon är mycket medveten om gemenskapens betydelse.

Jag läste lite Fogelklou som ung (när jag var i min ”mystikerfas” – n.b. att det är mystikerbegreppet jag har problem med idag inte människorna som begreppet används om), men fick nog inte ut så mycket – denna bok är en av tre memoarböcker och om jag finner tid läser jag gärna de andra två (Arnold och Resfärdig).

Publicerat i Books read, work | Lämna en kommentar

Intervju angående skärgårdsboken

Professor Erik Bonsdorff, en av mina medredaktörer till boken Konflikter i skärgårdsmiljön, närmare presenterad här, intervjuades idag i Radio Vega Åboland.

Publicerat i work | Lämna en kommentar

Biblical Hermenutics

Questio 68,1

In discussing questions of this kind two rules are to be observed, as Augustine teaches. The first is, to hold the truth of Scripture without wavering. The second is that since Holy Scripture can be explained in a multiplicity of senses, one should adhere to a particular explanation, only in such measure as to be ready to abandon it, if it be proved with certainty to be false; lest Holy Scripture be exposed to the ridicule of unbelieres, and obstacles be placed to their believing.

The context? ”Whether the Firmament was Made on the Second Day”. (It was.)

Publicerat i Summa theologica | Lämna en kommentar

God Creates Beauty

Questio 66, 1:

As far as may be gathered from the text of Genesis a threefold beauty was wanting to corporeal creatures, for which reason they are said to be without form. For the beauty of light was wanting to all that transparent body which we call the heavens, whence it is said that darkness was upon the face of the deep. And the earth lacked beuaty in two ways: first, that beauty which it acquired when its watery veil was withdrawn, and so we read that the earth was void, or invisible, inasmuch as the waters covered and concealed it from view; secondly that which it derives from being adorned by herbs and plants, for which reason it is called empty, or, according to another reading, shapeless – that is, unadorned.

Do I need to call your attention to the erotic quality in this passage?

Publicerat i Summa theologica | Lämna en kommentar

Om Kristet Motstånd

Nu är den klar! Min bok går nu att beställa, via  Artos i Sverige eller Fontana Media i Finland. Eller via din favoritbokhandel.

Boken heter alltså Om Kristet Motstånd och är riktad, som man säger, till den breda allmänheten, inte primärt till en akademisk publik. Det är en liten bok om kristendomen som en form av motstånd mot onda samhällsstrukturer. Jag bygger dels på min egen forskning i den tidiga kyrkan och den asketiska rörelsen, dels på nutida politisk teologi och filosofi, men försöker vara praktisk och konkret efter bästa förmåga!

Här är bokens baksidestext:

Kristen tro får naturligtvis alltid betydelse för hur man lever. Men när den får politiska konsekvenser har röster hörts om risken att man glömmer bort kärnan i det kristna budskapet. Men är det inte så att kristendomen är som mest sann mot sitt innersta väsen när den blir något mera än omsorg om individens frälsning och vänder sig utåt till hela Guds skapelse? Det finns ett genuint kristet sätt att göra motstånd som skiljer sig till motiv och metod från sekulära alternativ. I den här boken utgår Patrik Hagman från de tidiga kristnas motstånd mot det romerska imperiet för att teckna bilden av ett kristet motstånd i vår tid, i mötet med miljökriser och globala rättvisefrågor. Genom att ge konkreta exempel på hur ett kristet lärjungaskap kan se ut idag visar han på den moraliska sprängkraft som kristendomen besitter även i vår tid.

Till vem riktar sig boken? Jag tänker mig att olika människor kan vara intresserad av boken av olika orsaker.

  • För kristna människor som är intresserade av politiska frågor eller miljöfrågor ger boken ett sätt att förstå förhållandet mellan tro och aktivism som tydligt visar varför kristen tro är relevant, ja avgörande, för den som vill göra politiskt motstånd i vår tid. Man kan säga att jag försöker ge svar på fråga vad kristen tro tillför politisk aktivism.
  • För kristna människor som funderar på vad det betyder att ”leva ut” sin tro i vardagen torde boken ge mycket att tänka på. Min utgångspunkt är att det måste vara en skillnad på att leva som kristen och att leva som en icke-kristen. Att så betona skillanden är riskabelt, och jag försöker visa på hur en man kan leva ettt tydligt kristet liv utan att det innebär att man isolerar sig från världen – snarare tvärtom.
  • För kristna som är frustrerade över den hjärndöda kampen mellan ”liberal” och ”konservativ” kristendom så ger boken en bild av hur kristendom bortom liberal och konservativ kan se ut.
  • För den som funderar på om kristendomen har något att ge i vår tid ger boken ett exempel på hur man kan tänka sig att klassisk kristen tro äga moralisk kraft även i vår tid.

Boken är kort, och därmed inte dyr! Läs den och hör av er med vad ni tycker!

Publicerat i Om Kristet Motstånd | Lämna en kommentar