Psalmer för överlevnad

Om vi tänker oss den ekumeniska rörelsen som ett knytkalas är den lutherska kyrkans viktigaste bidrag psalmboken. De ortodoxa bidrar med sin rika liturgi, katoliker med sin djupa och mångfacetterade teologiska tradition, den radikala reformationens arvtagare med sin radikala efterföljelse. När det blir lutheranernas tur blir det sång. Det är inte Bibeln som är de lutherska kyrkornas egna bidrag, den har alla de andra redan, inte bekännelseskrifterna (vem vill vara den som förstör stämningen på en fest?), det är psalmboken.

Inte så att inte andra kristna inte kan skriva sånger – psalmboken vore inte vad den är utan fornkyrkliga, anglikanska och frikyrkliga bidrag. Det fantastiska består i att sammanfatta den kristna traditionen i form av en sångbok. I psalmboken motverkas det som är den lutherska kristendomens största problem, tendensen att tro, liv och tillbedjan glider isär. Här är de alla ett.

Man kan lätt sluta sig till vad folk har för sig på söndagsförmiddagarna utgående från deras åsikter om psalmboken – de som klagar stannar hemma, de som regelbundet går i högmässan dras så småningom in av dess alldeles egen charm och slutar gnälla om otidsenlighet, brist på variation och tråkighet. Psalmerna formar vår värld, ”döper våra tankar” för att låna en fras av Isak av Nineve. När försommar blir blomstertid, kvällen påminner oss om det som ”sviker och bedrar”, julmorgon signalerar att kärlek triumferar då formas vi efter Kristi sinnelag. Det är så vi blir kyrka.

Psalmerna utmanar oss, tvingar oss ta till oss den kristna trons radikalitet. Vem vill följa en mästare som är ”främling och fredlös”? Vill man höra till en kyrka som kallar sig själv för ”de otacksammas skara”? Psalmboken garanterar ett djup i vårt trosliv – i motsats till många andra typer av kristna sånger finns här inte bara teologiskt genomtänkta texter utan även en bredd av stämningar och upplevelser.

Jag använder psalmboken på två sätt när jag sjunger ur den. Jag tänker mig att alla kristna kan syssla med dessa saker, men det är klart att det här är två rätt ”teologiska” sätt att förhålla sig till psalmerna. För det första använder jag den som just en sammanfattning av ut- och genomlevd kristendom. Det betyder att om jag börjar försöka formulera en tanke om någon aspekt av den kristna tron, t.ex. hur man skall förstå förhållandet mellan nattvarden och kyrkan, så förväntar jag mig att hitta stöd för den i psalmerna. Om jag inte gör det har jag ett problem, och jag får börja fundera på hur jag tänker fel. Men det är en stor glädje att upptäcka att något man tror sig ”hittat på” faktiskt redan formulerats sekler tidigare. På det sättet binder psalmboken samman oss kristna som lever vid olika tidpunkt i historien.

Det andra sättet är mera kreativt, en utmaning som jag härmed riktar till alla Kummins läsare. Varje söndag, eller varje söndag när jag lyckas ta mig till kyrkan, så väljer jag en av de psalmer som sjungs i högmässan som jag sedan kort kommenterar i min blogg (blogs.abo.fi/phagman). Det kan vara hela psalmen, en vers eller en rad som på något sätt väcker mitt intresse. Som teolog tenderar jag förstås kommentera teologin i psalmen, på vilket sätt den reflekterar eller utmanar vår förståelse av vad kristendomen går ut på. Men någon annan kan säkert hitta andra perspektiv att utveckla. Varför inte fördjupa dig i psalmförfattarnas liv? Eller försöka ta reda på i vilken historisk situation psalmen kommit till eller spridits? Eller fokusera på melodins musikaliska kvaliteter?

Denna lilla övning har åtminstone två fördelar. För det första ändrar det – tror jag – på ett positivt sätt hur jag sjunger psalmerna i kyrkan. Det är lite spännande om man skall ”hitta något” också denna söndag i någon av de psalmer som sjungs, vilket innebär att jag fokuserar mer på att lyssna på vad psalmen har att säga. För det andra innebär detta att jag måste tänka och formulera mig kring andra delar av den kristna läran än de som jag spontant intresserar mig för.

Självklart behöver man inte tycka om alla psalmer i psalmboken. Själv kunde jag till exempel klara mig bra utan de flesta av psalmerna skrivna av Luther, och jag tycker också att vi som kyrka har sjungit mera om stränder och gräs än vad som kan vara nyttigt i längden. Men det finns tillräckligt många psalmer som har börjat spela en så stor roll i mitt liv, så att försök att beskriva det nästa inte kan låta annat än sentimentalt. Jag tänker t.ex. på de psalmer som sjungs vi kyrkoårets högtider. De har blivit en del av vem jag är, vem jag vill vara. Om jag inte får sjunga ”Vad ljus över griften” på påsksöndag går jag sönder, och ”Dagen är kommen” är det som gör hela julhelgens kommersiella högljuddhet och stress värd att genomlida. Sådana psalmer har blivit fasta punkter i min tillvaro. Jag kan inte leva utan dem.

Publicerad i Kummin 5/2012
Publicerat i kolumner | 1 kommentar

Rätt till en god död

Enligt De grönas nya principprogram har alla människan rätt till en god död, i sista hand även en assisterad sådan. Med denna formulering tar de gröna som första parti i Finland ställning för eutanasi.

Om vi för ögonblicket lämnar fråga om eutanasi är moraliskt försvarbart åt sidan och fokuserar på denna formulering tycks det vara klart att eutanasi är en av de mindre betydelsefulla konsekvenserna av en sådan ”rättighet”. Trafikolyckor, t.ex., står med säkerhet för en betydligt större del av dödar som inte är ”goda”. Borde vi då förbjuda bilar? Krig är säkert den största orsaken till ”ond död” i mänsklighetens historia, skall vi förstå detta ställningstagande som pacifistiskt? Hur skall staten kunna garantera oss denna nya rättighet?

Det är många saker som är på gång i denna förvirrade formulering. Förutom den urvattnade synen på vad en rättighet är sker här en reducering av det viktiga begreppet ”en god död”. När rätten till eutanasi formuleras som en garanti för en god död förstår vi en god död som en smärtfri död, eller egentligen en kontrollerad död. Men är detta verkligen det vi menar med en god död? I västerländsk tradition brukar Sokrates lyftas fram som ett exempel på en god död: Sokrates var inte rädd för döden eftersom han ansåg sig levat på ett sådant vis att döden inte var ett hot. I denna förståelse är en god död ett tecken på ett väl levt liv.

Statistik från Holland där eutanasi praktiseras visar att mindre än en tredjedel av alla som vill ha eutanasi motiverar det med fysiska smärtor. Depression, ensamhet och rädsla för att ligga sin närmaste till last är vanligare motiv. Det visar att kopplingen med vad vi uppfattar vara ett gott liv hänger intimt samman med vad vi uppfattar vara en god död även när den kopplingen inte åsyftas. Få av oss skulle se självmord som en god lösning på ensamhet eller depression, men det säger en hel del om vår kultur att kravet på att klara sig själv är så starkt att en sjuk människa ser döden som ett bättre alternativ än att ”vara en börda” för sina närmaste. Och att så många människor måste vänta på döden ensam.

Dessa är verkliga problem och orsakerna ligger på ett djupt och grundläggande plan i vårt samhälle. Vi har en väldigt specifik uppfattning om hur man skall vara för att leva ett gott liv: man skall vara självständig, aktiv och produktiv. En döende människa är inget av detta. Det innebär att vi har skapat ett sätt att se på oss själva som nästan obönhörligen gör döden till ett misslyckande. Följaktligen blir ”en god död” en död som är snabb och oväntad. Kontrasten är slående till våra förfäder som idogt bad att Gud skulle skydda dem från en plötslig död, en död som kom utan att man hann förbereda sig, ta avsked, lägga saker till rätta.

Jag tror att tanken på att ligga ensam på ett sjukhus med inget annat än döden att se fram emot skrämmer vettet av de flesta av oss. Som sagt, här finns ett verkligt problem, men är eutanasi verkligen lösningen på det problemet eller ett sätt att sopa problemet under mattan?

Om vi verkligen vill ta itu med problemet, handlar inte det om att vi måste förändra hur vi ser på att åldras och bli sjuk, att lära oss uppskatta annat som en människa kan vara än produktiv och självständig, t.ex. vara målet för vår tacksamhet för det som personen gett oss tidigare i sitt liv? Lära oss se att vårt beroende av varandra är en styrka, inte en svaghet?

Det finns nämligen något som skrämmer mig ännu mera. Det är tanken på att ligga döende på ett sjukhus och fundera på om mina angöriga egentligen hoppas på att jag skall begå självmord.

Publicerad i Vasabladet 25.5.2012
Publicerat i kolumner | 15 kommentarer

SubStans recenserar Om Kristen Motstand

Första recensionen på norska av min bok. Jag har inte riktigt klart för mig vad SubStans är, men det är något slags rörelse som lyfter upp asketism och aktivism som ledord och kallar sin webplats ”Jesusdojo”, så jag känner att det är ett sammanhang där som jag gärna skulle lära känna bättre. Så här skriver de

Dette er rett og slett en meget viktig bok for SubStans. Særlig gjelder dette når Hagman legger ut om askesen som drivstoffet som gjør kristenfolket i stand til å yte motstand mot de dominerende og destruktive kreftene i samfunnet. Det er kanskje ikke tilfeldig, for askese er nok det Hagman kan aller mest om, ettersom han har skrevet doktorgradsavhandling om emnet. Hagman skriver meget oppklarende om askesen som innarbeidelsen av nye vaner som gradvis vil forandre våre personligheter til å bli mer lik Jesus.

Så  får det heller være med tynne argumenter for hvorfor fjernsynet ikke bør være vår husgud (noe jeg er ganske enig i – men hva da med oss (og Hagman?) som er hekta på internett med skreddersydd reklame?) og grundige og gode argumenter for hvorfor man ikke bør bli rikspolitiker (noe jeg er helt uenig i).

Det aller viktigste med denne boka er at den fikk meg til å gå i meg selv for å finne ut hva jeg egentlig mente om ditten og datten – og den vekket kampgløden i meg.

Publicerat i Om Kristet Motstånd | 2 kommentarer

Benjamin Myers: Christ the Stranger. The Theology of Rowan Williams.

As a Rule of Thumb it is more satisfying to read a great theologian in the original, accpeting that it will be difficult to find one’s way initially, than to read an introduction by a lesser theologian. I would say thay Rowan Williams is an exception, which is why I found this book very helpful – Williams writings are so occasional – there is no one central work that helps one get the hang of it, and parts of his more avademic writings are extremely difficult.

Myers book accomplishes what at least I wanted from it – I got a map by which to navigate through Williams writings, I can now seek out the articles published in some obscure journal somewhere that interests me, and laregely avoid having to deal with Hegel, both good things. It would have been great to have a bibliography for reference (there exists one in Matheson Russel’s book On Rowan Williams: Critical Essays), but the width of Williams writings are well displayed here.

Myers balances biographial data with theological presentation well (mind you, it is a book about the theology of Williams, not a biography) and it is pleasent to read. Those of us that follow Myers now fairly quiet blog (a few years ago when theological blogging was very popular, Myers blog was king) will recognize several of Myers own interests cropping up here (Barth, Melville, Milton), but such indulgences are kept more or less in check.

In other words, a well written introduction to one of the most important theologians of our time.

Publicerat i Books read | Lämna en kommentar

Den designa(n)de generationen

Jag har design upp i halsen. Eller snarare tal om design. Eller, om vi skall vara ärliga, tal i media om design. Mycket beror förstås på designhuvudstadsåret i Helsingfors, men även annars verkar design ha fått en orimligt stor betydelse i vår kultur. Missförstå mig inte, i en parallell verklighet sysslar jag själv med design, jag får något varmt i hjärtat när jag ser en välkernad rubrik eller ett vardagligt verktyg där något verkligen har haft en idé. Jag hade gitarriffet till Manic Street Preachers A Design for Life som ringsignal på den tiden när man kunde programmera egna ringsignaler.

Jag bekymrar mig inte så mycket för professionella designers som gör sitt jobb. Det besvärliga är hur design har blivit ett slags symbol för livet som helhet, som bland annat tar sig uttryck i att var och varannan när en dröm om att byta jobb och gå en kurs i grafisk design, och att alla är amatördesigners. Att kunna göra något snyggt har blivit ett mått på ett väl levt liv.

Hur kommer det sig att idén om design har fått denna upplyfta plats i vår kultur? Det finns förstås flera orsaker, inte minst hur datorerna gjort vissa typer av design till något som var och en kan syssla med. För krävdes det en rad distinkta yrkesgrupper med olika expertis och kunskap för att till exempel trycka en bok. Idag har vi alla dessa verktyg i våra datorer. Men det finns mera djupgående orsaker.

Jag tror det har att göra med designens intressanta position mellan konst, kommunikation och marknadsföring. Designen tillfredställer våra behov av mening och gemenskap, samtidigt som den går att leva på. Eller omvänt: det är ett riktigt jobb som är estetiskt och socialt tillfredsställande. Det finns inte många andra sådana sysslor i vår tid som är tillgängliga för merparten av oss.

Det förklarar varför design för många är ett drömjobb. Det förklarar inte varför även resten av oss, i min generation åtminstone, använder design som något slags ramverk för våra liv: som Kierkegaardska esteter designar vi inte bara våra hem och våra garderober (eller drömmer om det), utan våra karriärer, våra familjer, våra kroppar. Är inte facebook det ultimata designverktyget, där vi kan skapa en bild av våra liv för oss själva och våra vänner som utstrålar kompetens, kreativitet och glädje, eller vilka värden vi nu upphöjer i våra liv?

Handlar det om avsaknad av något annat som håller ihop våra liv, det som förr var religionen, sedan blev den moderna tron på staten och vetenskapen? I det postmoderna tillståndet blir designen den sammanhållande idé som håller ihop våra liv. Eller handlar det om att design som syssla är något av en anomali i vår värld – det sista hantverkaryrket som inte reducerats till ämne för folkloristiska undersökningar?

Vilka är då riskerna med designen som livsåskådning? Precis som design kan (miss)brukas för att sälja undermåliga produkter är det designande livet sårbart för kommersiella krafter som gärna säljer produkter som vill ge oss illusionen av att vara kreativa och originella. Precis som design kan urarta till att bli estetik på funktionalitetens bekostnad kan det designade livet lätt bli ytligt snyggt i stället för djupt vackert.

Publicerad i Vasabladet 13.5.2012
Publicerat i kolumner | Lämna en kommentar

The poverty of modern psychology

Having finished what could be called Thomas psychology (questions 6 to 17 of the Ia IIae) one can only wonder at how we got from this extremely detailed analysis of the way the human souls functions, how decisions are made and in what sense acta are volontary or involontary to the early modern notion that the soul consists of ”reason” and perhaps some emotions. Thomas analyses how circumstances, will, enjoyment, intention, choice, councel consent, and use take place with regard to an act.

I realize that a lot of things happened between Thomas and Kant, but what this makes clear is the motivation for the modern (or late medieval) construction of the boogeyman called ”scolasticism”. Of course this understanding of the human being is extremely complex and thus difficult to work with, but I can’t say that it is metaphysical (in the ”swedish” sense) or that it gets lost in pointless details. Of course parts of it is problematic, mainly I think the notion of the ”irrational animals” as a stable ”other” used for comparison in all the above mentioned cases.

Publicerat i Summa theologica | Lämna en kommentar

Douglas Harink: Paul among the Postliberals. Pauline Theology Beyond Christendom and Modernity.

Oh, the joy of learning something new! Our academic system doesn’t really encourage contact between the different disciplines, and my Greek sucks, so my knowledge of current NT-exegetics is really limited. So a book like this is wonderful – it presents the ”New Perspective on Paul”, roughly, by showing the way Paulinian theology aligns with Hauerwas and Yoder.

This means that, as someone fairly well acquited with the latter two (though Yoder’s engagement with Judaism is something I haven’t gotten around to looking at yet) this is an discussion on their work that does not feel like something one has already read better in the original.

The presentation of the ”new” (well, new for me) reading of Paul (i.e. Luther was wrong) was very good, and of course this reading will fit very well with both Yoder and Hauerwas. I do not agree 100% with Harink’s reading of Hauerwas (I do not think that Hauerwas would claim that the chruch should act today the same way Paul instructe the church to do then, which seem to be the idea here: i.e. a ”isolationist strategy”.), but the connections are illuminating none the less.

I haven’t read N.T.Wright much (either) but the strong and detailed criticism of his reading of Paul was a bit surprising to me – i.e. surprising tha he would have suche a vulgar supersessionist reading of Paul – I’m curious if Wright has reacted to criticism of this typ in his later production (this book is from 2003).

We need more books like this, that bring togethere ethcis and dogmatics with biblical studies.

Publicerat i Books read | 4 kommentarer

289

”Herren vår Gud är en konung i makt och i ära.”

Det här är en av mina favoritpsalmer, för mig evigt kopplad till His Master’s Noise skiva från 90-talet. Texten är ganska platt (det är Topelius översättning, hans psalmer är alla ganska platta), men fungerar i sitt sammanhang, oftast som lovpsalm. Andra versen måste få mången mera oövertygad gudstjänstdeltagare att tänka ”Nån måtta får det väl vara…”:

Pris vare Herren som allting så härligt bereder,

som oss har skapat och skådar i nåd till oss neder,

som i all nöd

skänker oss välfärd och bröd

och sitt beskydd kring oss breder.

Det här är varken ”framgångsteologi” eller något slags kryptiskt kontrafaktuellt argument. Den här versen ter sig absurd bara om man utgår från att ”välfärd” är något som kan definieras objektivt. Versen måste förstås utgående från kyrkans egen förståelse av hur livet är när Herren allting ”härligt” bereder.

Kristen välfärd ser inte sällan ut som lidande eller meningslöshet ur världens perspektiv. Att tillbe den kristna Guden som Herre och Konung innebär just ett sådant omdefinierande av vad ett lyckat liv innebär.

Publicerat i Psalmer | Lämna en kommentar

Om kristen motstand

Den norska översättningen av min bok är klar, officiellt släpps den av Lutherforlag på fredag, men man kan beställa den redan nu. Det ska bli väldigt spännande att se vilket mottagande den får i Norge, som jag känner till betydligt sämre än Finland och Sverige. Förhoppningsvis hittar den fram till en läsekrets som får ut något av den. Presentationen på norska lyder såhär:

Kristen tro får naturligvis følger for hvordan man lever, men når får den politiske konsekvenser? Mange advarer mot å blande kjernen i det kristne budskapet med et politisk engasjement. Men er det ikke slik at kristendommen er mest sann mot sitt innerste vesen når den blir noe mer enn kun omsorg for enkeltindividers frelse og vender seg ut mot hele Guds skaperverk? Finnes det en genuin kristen måte å gjøre motstand på, som skiller seg fra sekulære alternativ? I Om kristen motstand tar Patrik Hagman utgangspunkt i den tidlige kirkens motstand mot det romerske imperiet for å tegne et bilde av kristen motstand i vår tid. Gjennom konkrete eksempler viser han at kristent disippelskap har en sprengkraft som også er aktuell i møte med store, globale utfordringer som miljøvern og sosial rettferdighet.

Publicerat i Om Kristet Motstånd | Lämna en kommentar

Jacob Taubes: The Political Theology of Paul

This is one of those books one should treasure. Not so much for its particular subject, which is interesting in itself, but because this is one of those books that had to ”happen”.

It is based on recordings from Taubes final lecture series, held in 1987 when he was dying from cancer. They were delivered during four days in a week, the day off in the middle he spent in intensive care. He held them without anything like a manuscript, and originally they were to deal with something else, but when he realised he was dying he chose to speak about what he had been thinking about for several decades, that is, Paus letter to the Romans.

Obviously, not all of this is original or unique: the basic notion that ”Luther was wrong” is by now fairly well established. And to read Romans as an attack on Rome might be to overstate the case. But fascinating for me is the way he traces a jewish tradition of reading Paul (e.g. Spinoza, Freud) and the way he uses his own jewish tradition to read Paul as a jew concerned with jewish matters.

Of course this is a key text to understand recent developments in the mostly atheist interest in Paul (Zizek, Agamben etc.), and as such really helpful. It is also a joy to read, it is a very ”oral” text, edited only for clarity, it is in parts very funny. I also found his engagement, both personally and intellectually, with Carl Schmitt extremely interesting.

Publicerat i Books read | Lämna en kommentar