Jenny säger hej!

Nu startar vi bloggen för Visuella studier! Vi som bloggar här till att börja med heter Fred och Jenny.

Jenny Wiik (foto: Anna Franck)

Nu ska Jenny sluta skriva om sig själv i tredje person och komma med en kort presentation. Jag är alltså doktorand i konstvetenskap och har sedan 2004 också undervisat: främst det moderna skedet i konsthistoria, genusteori och konstsociologi. I Visuella studier håller jag kursen Bildsociologi, som är min egen variant av konstsociologi och cultural studies. Jag var med och planerade Visuella studier när ämnet startades 2008, men sen var jag hemma med mitt andra barn en tid och då kom Fred med, och han koordinerar nu undervisningen.

Jag har alltid varit fascinerad av bilder och det visuella. Har stirrat på allt från konstböcker, till serier, till filmer, till tidskrifter, till musikvideor på MTV på 1980- och 90-talen. Pinsamt nog tyckte jag rätt länge att en bok utan bilder inte kunde vara lika intressant som en utan. Det visuella har länge setts som lite mindre värt än det litterära. Bilder är underhållande, synbart enkla, lockande. De är illusioner som får oss att drömma och de skapar begär. Samtidigt är ju den här åtskillnaden mellan text och bild märklig, eftersom text också är visuellt. I dag arbetar jag faktiskt både med text och bild. Vid sidan av forskningen jobbar jag också med illustration, och har därför både en producerande och konsumerande roll när det gäller bilder.

Så vad tänker jag blogga om? Jag tänker ta upp aktuella visuella fenomen, t.ex. bilder på politiker eller andra offentliga personer, bloggestetik, mode och kläder, foto, subkulturer osv. och fundera lite kring betydelser och hur de skapas.

Jag vill dessutom väldigt gärna ha kommentarer, åsikter, frågor och tips på intressanta saker som man kan ta upp här! Finns det t.ex. någon bild eller något visuellt fenomen som förvirrar eller fascinerar dig, tipsa mig så kan vi ta reda på vad det handlar om och diskutera…

Om Jenny W

Skriver på doktorsavhandling i konstvetenskap med temat konstnärsstipendier och kulturpolitik i Finland på 2000-talet. Undervisar i konstvetenskap (Det moderna skedet, Genusperspektiv) och Visuella studier (Bildsociologi). Frilansar dessutom som illustratör och skriver fantasyböcker. Har två barn, 6 och 3 år.
Det här inlägget postades i Om bloggen. Bokmärk permalänken.