Projektbesök från Sverige – Notis

I början av hösten blev jag kontaktad av Daniel Brolén som för tillfället jobbar med projektet Notis i Sverige. Projektet påminner väldigt mycket om Lähde-projektet, och därför var han nyfiken på vad vi hunnit göra inom vårt projekt – både vid Åbo Akademi, som i hela projektet.

Efter en del korrespondens per mail, lyckades vi hitta ett datum som passade alla. Arbetsforums Lähde-projekt stod som värdar för de ärade gästerna, hela fem personer från Notis-projektet.

Notis vänder sig i första hand till forskare/lärare vid den naturvetenskapliga fakulteten vid Stockholms Universitet och Kungliga Tekniska Högskolan och pågår från 2012 till 2014.
Det som Notis ska starta upp, är i stort sett samma sak som Lähde-projektet har jobbat med under de senaste åren. Här ett kort citat från Staforums sidor, som håller i trådarna för projektet:

Hur kan kontakterna med arbetsgivare som rekryterar examinerade studenter inom naturvetenskap och teknik utvecklas? Hur kan högskolelärarna får ökad inblick i kommande arbetsliv för studenterna samtidigt som yrkesidentiteten stärks? Kan relevans och kvalitet på våra utbildningar öka genom att lärarna får en bättre kontakt med och förståelse för den arbetsmarknad som våra studenter förväntas möta?

Efter aktivt utbyte av idéer och målsättningar, samt för vår del presentation av vad som åstadkommits, kom vi fram till att samarbetet absolut bör göras, och ett eventuellt scenario kunde vara ett gemensamt seminarium för dem som gör beslut kring arbetslivskontakter vid universiteten.

Utöver de svenska gästerna och Arbetsforums gäng, deltog även Heli Aarnisalo, projektledare för Lähde Työelämään -projektet vid Åbo Universitet.

Vi tackar våra svenska kollegor för besöket, som gav oss mycket nyttigt! Hoppas vi ses på nytt när Notis framskridit en bit! Det kommer att bli intressant vilka resultat projektet kommer att ge.

Om Laura Johansson

Jag jobbar deltid för projektet Lähde Työelämään, samt för Arbetsforum. Utöver detta är jag företagare inom sociala medier. EM, mamma, innebandyspelare, wannabe-sångare, frilans-journalist osv osv.
Det här inlägget postades i Evenemang, Lähde Työelämään, nätverk, Notis, Öppna dörrar, samarbete. Bokmärk permalänken.