Stanley Hauerwas & William Willimon: The Truth About God. The Ten Commandments in Christian Life.

This, of course, is a commentary to the ten commandments and as such it is probably ok. As with the other collaborations between Hauerwas and Willimon, one has the feeling that it is mostly Willimon that does the writing, with bits of Hauerwas thrown in.This can be exemplified by the primary sources in the book: Luther and Calvin, not exactly Hauerwas’s two faviourite authors.

I enjoy, however, identifying the Hauerwas bits. This is my favourite in this book: On the relationship between worship and ethics: ”You start by singing a sentimental hymn, then you pray a pointless prayer, and suddenly you have murdered your best friend” (quoted from memory).

The book, to me, is ruined by the same kind of moralizing that ruins Resident Aliens, especially regarding premarital sex. The best part, unsurprisingly, is the commentary on ”Thou shalt not bear false witness”.

Amazon

Back to the Hauerwas Guide

Publicerat i Books read, Hauerwas | Lämna en kommentar

57

Det här med att kommentera psalmer har visat sig vara en god övning – jag tänker inte förklara varför. Men det jag vill göra är att utmana er gudstjänstbesökande läsare, att göra likadant om ni har bloggar. Ett slags återerövrande av psalmboken, är ni med? Regeln är alltså bara att man väljer en av de psalmer som sjungits i den gudstjänst man deltagit i denna söndag. Länka i kommentarerna!

Psalmerna till Maria bebådelsedag uttrycker en massa protestantisk nojja (tack och lov börjar tiden vara förbi när det värsta man kunde anklaga en lutheran för var att vara ”katoliserande”), och är därför väldigt pedagogiska. Men som vanligt finns det pärlor. Sista versen av Anna-Maija Raittilas psalm i Ole Torvals översättning lyder

Och liksom Herrens moder

är Kristi kyrka ock

helt utan makt och välde

en nådens vagga dock.

Utblottad må den bli,

men när den allting saknar

skall ur dess armod stiga

en lovsångs melodi

Jag vet inte om Raittila läst Yoder (märkligare ting har skett) men det här är ju perfekt. För det första: När vi fundera på Maria Guds moder så måste vi göra den här parallellen med kyrkan som vår moder. Det kanske kan verka märkligt att be att kyrkan må bli utblottad men det är precis det som kristendomen lär oss – att när vi slutar försöka kontrollera världen (makt och välde) kommer vi till vår rätt.

Och, för det andra, formen för kyrkans alternativa sätt att verka i världen är lovsång. Det vi som kyrka gör, när vi förökser tjäna hela skapelsen är lovsång: inte ett sätt att försöka forma världen efter vår(?) vilja, utan en strävan att göra den vackrare till Guds ära.

Publicerat i Psalmer | Lämna en kommentar

Politik och sanning

Politiker under press säger intressanta saker. Till exempel är det slående hur självklart försvarsminister Stefan Wallin utgår ifrån att politiker ljuger. Till Yles svenska nyheter sade han den 19.3 såhär: ”Vi ska komma ihåg att det här är ett politiskt spel och det finns alltid de som har politiska intressen i blöt, inte minst oppositionen. Inte är de heller sanningsvittnen här. Vi ska komma ihåg att det är ett tufft spel och spelet blir hela tiden hårdare.”

Nu kunde man invända att jag tolkar Wallin väl hårt. Han påstår ju faktiskt inte att någon ljuger eller ha ljugit. Men det han säger är att det finns ett politiskt spel där sanningen sätts på undantag. Han tar inte heller avstånd från detta spel utan betraktar det som en naturlig del av den politiska kultur där han själv ingår.

Min poäng här är inte att peka ut Wallin, inte heller att försvara honom. Som en beskrivning av fakta är det han säger något jag tror de flesta av oss kunde omfatta. Min fråga är: Vad händer med ett samhälle där de styrande på ett så här självklart sätt accepterar att det är för mycket begärt att man skall vara ärlig? För just ärlighet diskuteras alltid, medan lögn och sanning, och hur man skall bestämma vad som är vad ofta, som i citatet ovan och den situation som kommenteras, just utgör kärnan i det politiska spelet: Kan politiker X hävda att politiker Y ljög när han/hon sade Z, så tar politiker X hem spelet och politiker Y förlorar. Vad Z egentligen handlade om är sekundärt.

Vad skulle hända om en politiker i en sådan här kultur verkligen skulle vara ärlig? Man kan spekulera: Den svenska författaren Maria Küchen gör det i sin roman De heliga från 2006. En kvinnlig politiker gör kommetkarriär eftersom hon så totalt sticker ut ur mängden politiker med sitt raka och ärliga sätt att kommunicera. Eftersom hon blir ytterst populär får hon en ministerpost, antagligen för att de mera garvade politikerna i hennes parti antar att de kan styra henne – det finns komplicerade samband och likheter mellan ärlighet och naivitet. Konflikten mellan systemet och den ärliga politikern blir ändå för stark och det hela slutar i katastrof: i en desperat handling tänder hon av oklar anledning eld på sig själv i direktsändning i tv.

Den hårda sanningen är nog att en genuint ärlig människa aldrig skulle kunna nå en så hög post i det politiska systemet. Även om det är vanligt idag med personer får höga politiska poster och mest verkar vara galjonsfigurer för bakgrundskrafter så är nog förutsättningen att de spelar spelet.

Varför är det så? Därför att både lögn och ärlighet är sociala verksamheter. Ingen kan vara ärlig ensam. Och även om vi alla kan ta till lögn då och då är den sortens stora farliga lögner som förekommer i det politiska systemet – och många andra gemenskaper – av det slaget att de blir ett slags konspirationer: Jag accepterar din lögn om du accepterar min. Så kan falskhet binda människor samman och upprätthålla ett system som konsekvent exkluderar den som inte ”spelar spelet” och därmed hotar avslöja de andras lögner.

På motsvarande sätt kräver ärlighet en ”sanningens konspiration”, där vi som gemenskap vägrar tolerera varandras lögner, och därför helt enkelt inte kan ljuga, varken för oss själva eller för andra.

Publicerat i Vasabladet 23.3.2012
Publicerat i kolumner | Lämna en kommentar

Stanley Hauerwas: Wilderness Wanderings. Probing Twentieth Century Theology and Philosophy.

The essays in this collection are all similar to each other in the sense that each one is an engagement with one particular theologian or philosopher. I guess this means that this is somewhat of a book for the ”experts”, those of us that are really interested in what Hauerwas has to say about, say, Milbank or Nussbaum.

Several of the big names of American Christian ethics feature here: Reinohold Niebuhr, James Gustafson, Paul Ramsey. But there are also engagements with people like John Cobb, Paul Holmer, Tristram Engelhardt, that Hauerwas do not mention as often, as well as theologians that are more or less close to Hauerwas position, such as McClendon, O’Donovan and Milbank.

There is also an essay on Iris Murdoch here that is interesting, given the way Murdoch influenced Hauerwas early on. Here he ends up being quite critical of her.

Contents:

  1. Knowing How to Go On When You Do Not Know Where You Are: A Response to John Cobb
  2. History as Fate: How Justification by Faith Became Anthropolgy (and History) in America
  3. The Irony of Reinhold Niebuhr: The Ideological Character of ”Christian Realism” with Michael Broadway
  4. God As Participant: Time and History in the Work of James Gustafson
  5. Can Aristotle Be a Liberal? Martha Nussbaum on Luck
  6. Flight from Foundationalism, or Things Aren’t As Bad As They Seem, with Phil Kenneson
  7. Not All Peace is Peace: Why Christians Cannot Make Peace with Tristram Engelhardt’s Peace
  8. How Christian Ethics Became Medical Ethics: The Case of Paul Ramsey
  9. How to Go On When You Know You Are Going to Be Misunderstood, or How Paul Holmer Ruined My Life, or Making Sense of Paul Holmer
  10. Murdochian Muddles: Can We Get Through Them If God Does Not Exist?
  11. Reading James McClendon Takes Practice: Lessons in the Craft of Theology
  12. Creation, Contingency, and Truthful Nonviolence: A Milbankian Reflection
  13. Remaining in Babylon: Oliver O’Donovan’s Defense of Christendom, with James Fodor
  14. Remembering Martin Luther King Jr. Remembering

Amazon

Back to the Hauerwas Guide

Publicerat i Hauerwas | Lämna en kommentar

Stanley Hauerwas & Romand Coles: Christianity, Democracy, and the Radical Ordinary.

We love the idea of these kinds of books don’t we? The concept of two intellectuals, from different backgrounds getting together and discussing important themes thoroughly enough to produce a book. When the two persons involved represent such particular traditions as Coles’ radical-democracy and Hauerwas’s Christianity it has to become interesting, right?

The problem is that this is not that kind of book. It is far more Coles than Hauerwas to begin with (8 of the fourteen chapters are written by Coles, and one of them are over 60 pages!). Several of the chapters by Hauerwas have been published elsewhere (in State of the University and Living Gently in a Violent World) and there is only one chapter (and the extremely interesting conversation in the last chapter) where Hauerwas comments on Coles’ text.

So, this is essentially a book by Romand Coles in which he discusses the relation between radical democracy and Christianity, using mostly Hauerwas as a source. Its a bit more than that, but that is what is interesting here. It would not have been as marketable, but a book by Coles that included a ”response” by Hauerwas would have been closer to the truth (and thinner if one would leave out the already published texts by Hauerwas.

That said, it is fascinating to read Coles, who does not believe in God, interpreting Hauerwas (and Yoder, Vanier, R. Williams). His readings do open up new perspectives and and serve to place Hauerwas politically in a way that makes Hauerwas’s ecclesiology much clearer. Cole’s discussions of the Christian roots of the radical-democratic tradition is interesting, especially the chapter on Ella Baker – though I have to confess that the 60 page essay on Wolin had me drifting in and out of consciousness.

Read this way, the book is very valuable for anyone interested in the the politics of Hauerwas.

Amazon

Back to the Hauerwas Guide

Publicerat i Books read, Hauerwas | Lämna en kommentar

Henriksen, Kurtén (eds.): Crisis and Change. Religion, Ethics and Theology under Late Modern Conditions.

This brand new book, published by Cambridge Scholars Publishing includes twelve articles written in the joint research project between us in Åbo and a group of researchers at the (MF) Norwegian School of Theology in Oslo that I have been part of. As such collections tend to be it is rather diverse but deals with various theological, philosophical and ethical subjects in Late modernity.

I am quite proud of my own article: ”Post-Secularity and Post-Constantinianism: The Case of the Evangelical Church in Finland”. I use Yoder to assess the current situation of the Lutheran Church in Finland and point out some possible ways forward. I would love for it to be read so if you’re interested I think I am entitled to send you a copy if you ask for it.

To rest of the book is well worth reading as well! Here is the description from the back cover:

A common basis for the project on which this volume is based is that one cannot understand religion and ethics without paying attention to the different contexts in, and by means of which, these cultural elements are expressed. This approach makes both religion and ethics liquid, and allows us to see them as based on specific contingencies rather than as expressions of some essential features.

The changing societal and cultural conditions in late modern Western societies pose new challenges for established religion, theology and ethics: Not only does religion itself appear to be in some kind of crisis, but also many of the established ways of understanding and doing religion, theology and ethics appear obsolete, inadequate or dated. Against such a backdrop, the articles in the present volume represent attempts to rethink theology and religion with regard to these late modern conditions.

The volume is the result of a joint undertaking of two research groups, one based in Åbo, Finland, and the other in Oslo, Norway, which have since 2006 focused on exploring the contextual character of theology in understanding both Christian belief and Christian ethics.

The challenge of the idea that Christianity appears in new ways – and in “new” contexts, and of investigating what that means, is pursued in various ways.

Publicerat i work | Lämna en kommentar

Ideologi och Propaganda

För att förstå det offentliga samtalet i dagens värld är det viktigt att förstå skillnaden mellan det som olika aktörer säger och det som de egentligen tror på. När politiker, ekonomer och andra personer i eller runt makteliten säger till exempel att privatisering leder till effektivare service är det ju inte något som bygger på en analys av verkligheten utan det är propaganda, ett sätt att sälja en politik.

Det är därför fel att säga att dogmer som att konkurrens sovrar fram den högsta kvaliteten eller att tillväxt är nödvändigt för välfärden i samhället är en del av den nyliberala ideologin. Sådana tankar, tillsammans med idéer som ”trickle-down economy”, tanken att de rikas rikedom så småningom kommer även de fattiga till gagn, är en del av den nyliberala propagandan. Det är argument som är skapade för att få dem som aldrig kan ha något att vinna på det nyliberala handlingsprogrammet att ändå acceptera det. I dagligt tal brukar man kalla detta för lögner.

Den nyliberala ideologin handlar om helt andra saker. Där finns, precis som i alla politiska ideologier en vision om idealsamhället. Det är inte ofta nyliberalerna öppet berättar hur detta ser ut, propagandatalet är väl inlärt, men ibland glimtar den underliggande ideologin fram. I tv-programmet Voimala 6.3 ”försäger” sig professor Paul Lillrank, som annars gärna sprider sin propaganda, t.ex. i kolumner i Hbl, och berättar att det han eftersträvar faktiskt är ett nytt klassamhälle. Tanken på ett jämlikt samhälle, förklarar han, bygger på en illusion som bara existerat under en kort tid i historien. Problemet med ett sådant samhälle är att medelklassen blir så starkt normativ att de fattiga (som enligt honom vanligtvis är fattiga för att de är lata eller saknar kognitiva förmågor) inte kan leva som ”hedervärda fattiga, goda fattiga” som trots sin fattigdom kan leva värdiga liv.

I stället tänker sig professor Lillrank att vi kunde ha ett nytt klassamhälle där ”de utslagna” bildar en egen samhällsklass, som umgås med varandra, bor nära varandra, lever på utkomststöd och njuter av sin heder. (Det där sista var mitt tillägg).

Den nyliberala ideologin syftar alltså inte till att ”rädda välfärdsstaten” utan till att montera ner den och i stället skapa strukturer som gynnar den elit som omfattar denna ideologi. Syftet med att privatisera vården är inte att göra den effektivare, det är att öppna upp nya marknader som skapar vinster åt samma elit. Syftet med att effektivera statsförvaltningen, universiteten, kommunerna, är inte att spara pengar för att kunna göra livet bättre för den breda befolkningen, utan att omforma strukturerna så att makten i allt högre grad koncentreras till denna samma elit.

Det finns emellertid ett intressant drag i denna propaganda som skiljer den från mycket annat politiskt tal. Det är inte alls säkert att det ens är meningen att man skall tro på den. Snarare verkar tanken vara att man när man genomskådar den skall känna sig delaktig i den elit som gagnas av ideologin, känna att man är ”med på skämtet”. Och det fungerar: undersökningar visar att långt fler tror att de hör till den lilla minoritet som gagnas av åtgärder som gynnar de rikaste. Häri ligger nyckeln till nyliberalismens framgångar. Folk vill inte höra till medelklassen, de vill höra till eliten. Och om det inte är möjligt föredrar de att leva i illusionen.

Publicerat i Vasabladet 12.3.2012

För att förstå det offentliga samtalet i dagens värld är det viktigt att förstå skillnaden mellan det som olika aktörer säger och det som de egentligen tror på. När politiker, ekonomer och andra personer i eller runt makteliten säger till exempel att privatisering leder till effektivare service är det ju inte något som bygger på en analys av verkligheten utan det är propaganda, ett sätt att sälja en politik.

Det är därför fel att säga att dogmer som att konkurrens sovrar fram den högsta kvaliteten eller att tillväxt är nödvändigt för välfärden i samhället är en del av den nyliberala ideologin. Sådana tankar, tillsammans med idéer som ”trickle-down economy”, tanken att de rikas rikedom så småningom kommer även de fattiga till gagn, är en del av den nyliberala propagandan. Det är argument som är skapade för att få dem som aldrig kan ha något att vinna på det nyliberala handlingsprogrammet att ändå acceptera det. I dagligt tal brukar man kalla detta för lögner.

Den nyliberala ideologin handlar om helt andra saker. Där finns, precis som i alla politiska ideologier en vision om idealsamhället. Det är inte ofta nyliberalerna öppet berättar hur detta ser ut, propagandatalet är väl inlärt, men ibland glimtar den underliggande ideologin fram. I tv-programmet Voimala 6.3 ”försäger” sig professor Paul Lillrank, som annars gärna sprider sin propaganda, t.ex. i kolumner i Hbl, och berättar att det han eftersträvar faktiskt är ett nytt klassamhälle. Tanken på ett jämlikt samhälle, förklarar han, bygger på en illusion som bara existerat under en kort tid i historien. Problemet med ett sådant samhälle är att medelklassen blir så starkt normativ att de fattiga (som enligt honom vanligtvis är fattiga för att de är lata eller saknar kognitiva förmågor) inte kan leva som ”hedervärda fattiga, goda fattiga” som trots sin fattigdom kan leva värdiga liv.

I stället tänker sig professor Lillrank att vi kunde ha ett nytt klassamhälle där ”de utslagna” bildar en egen samhällsklass, som umgås med varandra, bor nära varandra, lever på utkomststöd och njuter av sin heder. (Det där sista var mitt tillägg).

Den nyliberala ideologin syftar alltså inte till att ”rädda välfärdsstaten” utan till att montera ner den och i stället skapa strukturer som gynnar den elit som omfattar denna ideologi. Syftet med att privatisera vården är inte att göra den effektivare, det är att öppna upp nya marknader som skapar vinster åt samma elit. Syftet med att effektivera statsförvaltningen, universiteten, kommunerna, är inte att spara pengar för att kunna göra livet bättre för den breda befolkningen, utan att omforma strukturerna så att makten i allt högre grad koncentreras till denna samma elit.

Det finns emellertid ett intressant drag i denna

För att förstå det offentliga samtalet i dagens värld är det viktigt att förstå skillnaden mellan det som olika aktörer säger och det som de egentligen tror på. När politiker, ekonomer och andra personer i eller runt makteliten säger till exempel att privatisering leder till effektivare service är det ju inte något som bygger på en analys av verkligheten utan det är propaganda, ett sätt att sälja en politik.

Det är därför fel att säga att dogmer som att konkurrens sovrar fram den högsta kvaliteten eller att tillväxt är nödvändigt för välfärden i samhället är en del av den nyliberala ideologin. Sådana tankar, tillsammans med idéer som ”trickle-down economy”, tanken att de rikas rikedom så småningom kommer även de fattiga till gagn, är en del av den nyliberala propagandan. Det är argument som är skapade för att få dem som aldrig kan ha något att vinna på det nyliberala handlingsprogrammet att ändå acceptera det. I dagligt tal brukar man kalla detta för lögner.

Den nyliberala ideologin handlar om helt andra saker. Där finns, precis som i alla politiska ideologier en vision om idealsamhället. Det är inte ofta nyliberalerna öppet berättar hur detta ser ut, propagandatalet är väl inlärt, men ibland glimtar den underliggande ideologin fram. I tv-programmet Voimala 6.3 ”försäger” sig professor Paul Lillrank, som annars gärna sprider sin propaganda, t.ex. i kolumner i Hbl, och berättar att det han eftersträvar faktiskt är ett nytt klassamhälle. Tanken på ett jämlikt samhälle, förklarar han, bygger på en illusion som bara existerat under en kort tid i historien. Problemet med ett sådant samhälle är att medelklassen blir så starkt normativ att de fattiga (som enligt honom vanligtvis är fattiga för att de är lata eller saknar kognitiva förmågor) inte kan leva som ”hedervärda fattiga, goda fattiga” som trots sin fattigdom kan leva värdiga liv.

I stället tänker sig professor Lillrank att vi kunde ha ett nytt klassamhälle där ”de utslagna” bildar en egen samhällsklass, som umgås med varandra, bor nära varandra, lever på utkomststöd och njuter av sin heder. (Det där sista var mitt tillägg).

Den nyliberala ideologin syftar alltså inte till att ”rädda välfärdsstaten” utan till att montera ner den och i stället skapa strukturer som gynnar den elit som omfattar denna ideologi. Syftet med att privatisera vården är inte att göra den effektivare, det är att öppna upp nya marknader som skapar vinster åt samma elit. Syftet med att effektivera statsförvaltningen, universiteten, kommunerna, är inte att spara pengar för att kunna göra livet bättre för den breda befolkningen, utan att omforma strukturerna så att makten i allt högre grad koncentreras till denna samma elit.

Det finns emellertid ett intressant drag i denna propaganda som skiljer den från mycket annat politiskt tal. Det är inte alls säkert att det ens är meningen att man skall tro på den. Snarare verkar tanken vara att man när man genomskådar den skall känna sig delaktig i den elit som gagnas av ideologin, känna att man är ”med på skämtet”. Och det fungerar: undersökningar visar att långt fler tror att de hör till den lilla minoritet som gagnas av åtgärder som gynnar de rikaste. Häri ligger nyckeln till nyliberalismens framgångar. Folk vill inte höra till medelklassen, de vill höra till eliten. Och om det inte är möjligt föredrar de att leva i illusionen.

propaganda som skiljer den från mycket annat politiskt tal. Det är inte alls säkert att det ens är meningen att man skall tro på den. Snarare verkar tanken vara att man när man genomskådar den skall känna sig delaktig i den elit som gagnas av ideologin, känna att man är ”med på skämtet”. Och det fungerar: undersökningar visar att långt fler tror att de hör till den lilla minoritet som gagnas av åtgärder som gynnar de rikaste. Häri ligger nyckeln till nyliberalismens framgångar. Folk vill inte höra till medelklassen, de vill höra till eliten. Och om det inte är möjligt föredrar de att leva i illusionen.

Publicerat i kolumner | 5 kommentarer

Den revolutionära kyrkokören

Har du tänkt på det politiskt radikala med att sjunga i kyrkokör? Det här slog mig för ett tag sedan när jag lyssnade på en radiogudstjänst där en kyrkokör medverkade. Klangen var långt ifrån idealisk men kanske just därför tänkte jag: Vilken fantastisk sak kyrkan är! Var annanstans i vårt samhälle får vem som helst vara med i en kör utan att det frågas efter sångförmåga? Och inte nog med det, sedan bestämmer någon att just den gruppen nog ska uppträda i radion! 08.03.2012

Jag är inte sarkastisk. Det här är kyrkans politik. Att följa och skapa egna regler för hur vi umgås tillsammans i världen. I stället för att som i världen först kräva att man bevisar att man lever upp till en viss nivå för att få vara med (för att inte tala om att synas) tror kyrkan på att välkomna människor in i gemenskapen utan att fråga efter kvalifikationer, erfarenheter, referenser eller talanger.

Det är i sådant som kyrkokörer, basarer, ungdomsgrupper och syföreningar som kyrkan visar att den tror på en annanslags gemenskap. Den är inte en gemenskap som finns till för att producera, som ett företag. Den är inte en gemenskap som finns till för att styra och kontrollera, som en stat. Den är inte en gemenskap som finns till för att underhålla, som en idrottsförening, orkester eller teatergrupp. Alla de har sin plats och nytta, men kyrkan är annorlunda.

Kyrkan är en gemenskap som finns till för att visa hurudan vår Gud är. Det här gäller allt kyrkan gör, från predikan till snöskottningen på parkeringen utanför församlingshemmet, men framför allt givetvis i gudstjänsten. Inte så att gudstjänsten alltid är det mest synliga uttrycket för hurudan Gud är, utan för att det är där vi lär oss se på vilket sätt våra liv tillsammans kan reflektera Gud.

Vi tillber en Gud som vill bli tillbedd genom att vi lever tillsammans på ett särskilt sätt, ett sätt som motsvarar hans natur och sätt att behandla oss. I kristendomen kan man inte skilja på tillbedjan och efterföljelse. Vår gudstjänst är inte något vi gör vid sidan av vårt liv, den är vårt liv. Det betyder att när kyrkan gör något så finns det alltid en koppling till gudstjänsten där, vare sig vi vill det eller inte. Frågan är bara om det vi gör som kyrka på ett sant sätt reflekterar den Gud vi tillber eller inte.

Kyrkokören pekar på en Gud som inte bedömer oss efter våra missgärningar, som skapat oss olika för att vi ska ingå i en större harmoni än den som mänskliga försök till kontroll kan uppnå. Välkommen med i revolutionen!

Publicerat i Kyrkpressen 8.3.2012
Publicerat i kolumner | Lämna en kommentar

Stanley Hauerwas: The Peaceable Kingdom

”I suspect it is all ’there’ in The Peaceable Kingdom”, writes Hauerwas in Hannah’s Child. I suspect he is right, which is the reason that I still think this is Hauerwas’s most important book, almost 30 years after its publication. It is the book where Hauerwas’s most important subjects (character, virtues, narrative, non-violence, the church) are all brought together. Hauerwas does an excellent job showing why these depend on each other.

It is also a ”primer” in Christian ethics. Hauerwas has an amusing discussion on what is meant by this in the Postscript in the second edition, (of the possible meanings in Webster’s dictionary for ”primer” Hauerwas thinks this is the most appropriate: ”the first gallon of water poured into a pump to wet the leather around the plunger and thereby augment the vacuum drawing the water up from a well”), but it means that Hauerwas frames his argument with a discussion of modern ethics, Christian or otherwise, that I feel is still relevant and helpful.

What one is struck by, though, is how different this approach apparently was back then. Remember, this was before Lindbeck’s book, for example. The only two ”allies” Hauerwas can muster up are Yoder and MacIntyre, all other thinkers that are quoted sonud as if they come from a different planet, no matter if they are quoted in support of what Hauerwas is trying to say or as objects of criticism. This seems especially true with the big names of the American social ethics tradition: the Niebuhrs, Gustafsson, Ramsey. We can see that Hauerwas kind of builds on what they did, but the building itself is something none of them (not even H. Richard) would have ever imagined. In fact, 30 years later this is actually a weakness in the book, since the very different types of language that are introduced when Hauerwas cites these and other similar thinkers will probably be confusing to some.

The book stands out among Hauerwas works, not only because it is a proper book, but because of the large amounts of ”primary Christian speach” that are found, especially in chapter five. This surely iritates some, but I think it is one of the books strengths and something that makes it useful as an introductory text. People with a religious background – most of our students fit in that category – will probably find it easier to come to grips with the quite radical claims of the book when given in a familiar language. More importantly, theologian need to be able to use this kind of language properly. Too long theology has been about not speaking like Christians.

The only thing that is dated about this book is the literature, obviously. But from this it is easy to move on to more recent Hauerwas writings.

Amazon

Back to the Hauerwas Guide

Publicerat i Hauerwas | Lämna en kommentar

84

Ah, fastepsalmer. Trots mitt intresse för asketism har jag svårt att undvika att tycka att fastan tar fram lutherdomens sämsta sidor. Allt detta ”jag är så misslyckad” som är så svårt att tro på, det blir så lätt hyckleri. Dagens psalm, På min väg av själviskhet, med text av Viola Renvall, kanske hör hemma i denna kategori, men jag har en något egensinnig tolkning som kanske räddar den.

Det är väldigt mycket självanklagan, speciellt i verserna två till sex:

Jag har bara tänkt på mig

och min egen vinning

medan du för min skull bar

törnen vid din tinning

och

Jag har inte bett till dig

inte som jag borde

inte tackat dig för allt

som du för mig gjorde

Osv. Märk väl, det här är väl i sak korrekt (nåja ”bara tänkt på mig” är knappast sant för de flesta). Jag är inte ute för att förneka ”syndens realitet”. Jag har bara svårt med den här individualistiska tolkningen av syndighet, det är jag och min synd inget annat. Därför tycker jag den sista versen är intressant:

På min väg av själviskhet

måste stum jag stanna

inför törnekronans ring

kring din bleka panna

Det här är kristen tro. Som jag tolkar psalmen är just all den där självömkan som finns i verserna innan ett uttryck för ”min väg av själviskhet”. Synden får oss just att fokusera på oss själva, också på våra misslyckanden, som om de vore universums viktigaste fråga. Därför, när vi möter Kristi lidande, så måste vi stanna och bli stumma, sluta gnälla om våra egna brister, och se att vi ingår i ett större sammanhang.

Publicerat i Psalmer | Lämna en kommentar