Fler recensioner på Om kristet motstånd

Ulf Särs har skrivit en recension/debattartikel på min bok i dagens Hufvudstadsblad. (Är det Hbl:s policy att publicera recensioner på kristna böcker som insändare? Jag tycker mig sett det flera gånger?) Han skriver:

Då kyrkan har blivit en försvarare av den rådande ordningen har den kristna gudstron förlorat sin betydelse i samhället. Enligt Hagman har människorna i det sekulära samhället gjort tillväxt och konsumtion till sina avgudar. I stället för gudstjänsten och det kristna budskapet ger medierna, underhållningen, reklamen och trenderna livet dess mening. De binder våra behov och begär och styr våra liv.

Hagman menar att den kristna tron kan vara en politisk förändringskraft också i vår tid. Men i sin syn på hur förändringen ska ske är han präglad av sina teologiska inspiratörer inom den amerikanska frikyrkligheten. Han anser att samhället ska förändras genom att förändra människorna som bor i det. Han ställer sig tveksam till att kristna alls borde engagera sig i partipolitik eftersom makten gör att man blir en sämre människa.

Det är intressant att Särs beskriver mig som frikyrklig teolog. Det är förstås objektivt sant att jag har frikyrklig bakgrund, men jag tror att många frikyrkliga uppfattar min bok som rent av katolsk med den betoning på nattvard som jag gör. Själv uppfattar jag mig som ”post-denominatinell” kristen, dvs jag uppfattar inte det vara en hållbar position att bedriva teologi ur en specifik tradition.

Sedan är det sant som Särs också skriver att jag har en annan syn än den traditionella Lutherska social-etiken, som jag faktiskt anser vara en av de sämsta (kristna) sätten att förstå kyrka-samhälle.

Magnus P. Wåhlin har också recenserat boken på sin blogg. Han skriver:

Har just läst Patrik Hagmans bok ”Om kristet motstånd”. Den är inspirerande på många sätt och svårsmält eftersom den sätter fingret på saker jag behöver göra upp med i mitt eget liv. Han hämtar inspiration från patristiken, de tidiga kyrkofäderna och kyrkomödrarna.
Det som stör mig är att han anser att den kristna människan inte ska befatta sig med partipolitik. Han menar att det politiska livet riskerar att föra oss in i synd såsom att ljuga och tänja på sanningen. Jag förstås vad han menar men samtidigt kanske man kunde förändra politiken?

Varför är jag så hård med politikerna? Min poäng är närmast att jag tycker vi måste sluta gå omkring och låtsas att vi har ett hyfsat politiskt system, och att det bara råkar vara så många konkreta problem just nu… Som jag ser det är det just det politiska systemet som sådant som är problemet, det är det som sållar fram politker som ljuger och manipulerar och för över makt och pengar till de rika i stället för att arbeta för rättvisa och hållbarhet. Så, nej, jag tror inte på att man kan förändra politiken, annat än genom katastrofer eller våld, vilket inte är vägar för kristna.

Publicerat i Om Kristet Motstånd | 3 kommentarer

Dietrich Bonhoeffer: (The Cost of) Discipleship

A book one is supposed to have read already, of course. It is a really mixed bag, though, IMO. There is the classic stuff (Costly vs. Cheap grace), the really good (the political stuff) and the mediochre, stuff that can only be described as conservative repetition of formulas and clichés. Considering the status of the book, the last category is the most interesting. My fairly uninformed theory is that Bonhoeffer when writing this in his twenties had not had time to actually think through all these things yet, and at times revert to standard half-thought ideas. Case in point, the chapter on asceticism, which obviously is of special interest to me, contains some interesting points, but his uncritical use of the traditional idea of ”punishing the flesh” without in any way discussing what ”the flesh” is to me suggests a kind of shallowness in many of these chapters. Although the notion that ”by practicing abstemiousness we show the world how different the Christian life is from its own” is of course spot on.

There are unforgivable weaknesses here, though. Even in 1936 to put the heading ”woman” over a chapter that deals with (men’s) desire and purity only is absurd. He is commentating the sermon on the mount, so the topic is kind of giving, but why imply that this is a chapter about ”woman”?

So yeah, there is stuff here I find usefull, and will use in my book on post-folkchurch ecclesiology, but the overall vision is at least problematica.

”Ethics” is next.

Publicerat i Books read, work | Lämna en kommentar

Hjeresen: Den moderna människans dogmer 2

”Människan är god i grund och botten”

Hjeresen påpekar att människorna håller fast vid denna dogm med vad som endast kan kallas religiös fanatism – alla erfarenheter och fakta pekar trots allt i motsatt riktning. Orsaken till att denna dogm är så populär, och framför allt, existentiellt avgörande är att den ”har kommit till för att göra kristendomen överflödig”. Goda människor behöver ingen frälsare.

Hjeresen visar på att denna tanke på den goda människan är av relativt sent datum, den förste som hävdade denna dogm var Rousseau på 1700-talet. Han hävdade som bekant att människan fördärvades av uppfostran, i ”naturen” är hon god.

När då den sekulära människan skall försvara att dessa ”goda” människor skapar atombomber och världskrig hävdar man enligt H ofta att det beror på att förnuftet ännu inte hunnit utvecklas tillräckligt långt. H är inte imponerad, och påpekar att det inte verkar finnas något samband mellan ett högt utvecklat förnuft och en hög moral. Tvärtom verkar ondskans skala höjas ju mer ”förnuftiga” vi blir.

Vidare hävdas det ofta att människornas goda potential har förtrykts av eliten, framför allt den religiösa. Frågan blir varför dessa goda människor har låtit sig luras?

Mot denna dogm ställer H så bibelns människosyn, specifikt berättelsen om syndafallet. I människans strävan att göra det onda för att själv bli gud blottas hennes sanna väsen. Detta syns framför allt i människans krampaktiga försök att själv skapa säkerhet i stället för att lita på Guds godhet. När man inser detta föds medvetenheten om att vi behöver räddas.

Publicerat i Hjeresen | Lämna en kommentar

Hjeresen: Den moderna människans dogmer 1

I det första kapitlet presenteras grundidén i boken:

Axelryckningsmentaliteten är mera utbredd än någonsin. Och ändå är den moderna människan en i högsta grad troende människa. Men hon omfattar inte den kristna tron. Tvärtom, just kyrkans förkunnelse möts med misstro. De normer och värden, som kyrkan räknar med, anses vara för osäkra och overkliga. I stället åberopar man förnuftet: Man kan väl inte begära att upplysta människor i tjugonde århundradet ska tro på alla dessa gamla historier…

För att fångar in vad det är den moderna människan tror på vänder sig Hjereson till ett antal moderna slagord, som han alltså hävdar vara dogmer. Poängen är alltså att visa att den moderna sekulära livssynen är religiös i minst lika hög grad som kristendomen, faktiskt mera religiös vilket skall visa sig. En tes som utvecklas i boken är nämligen att religion har funktionen av falsk tröst, och att kristendomen följaktligen inte är religion i egentlig mening.

Bakom alla dessa de moderna människans dogmer ligger nämligen människans tro på sig själv, på sin egen oskuld och sin egen tillräcklighet. Med denna tro värjer man sig mot den obehagliga och brutala verkligheten.

Här ser vi alltså i hur hög grad Hjereson är före sin tid, för detta är i grunden ett postmodernt drag: att visa på hur det moderna tänkandet inte alls är ”upplyst” utan snarare en möjlig berättelse om verkligheten. Vidare gör Hjereson samma drag som t.ex radikalortodoxin gör, nämligen hävdar att kristendomen är en bättre berättelse. Hjereson försökte sig alltså redan 1953 på att på ett i och för sig mindre avancerat sätt (publiken är den breda massan) likt Millbank ”outnarrate” det sekulära förnuftet.

Till sist gör han en inledande anmärkning om att många av de sekulära dogmerna har sina rötter i marxismen, även om de nu (1953) omfattas av människor på hela den politiska skalan. Här känns boken lite föråldrad, det är klart att ett sådant drag hade mera retorisk tyngd då än nu. Som vi skall se vet Hjereson dock vad han pratar om han har studerat marxistisk religionskritik rätt grundligt.

Publicerat i Hjeresen | Lämna en kommentar

Axel Hjeresen: Den moderna människans dogmer

Jag tror att det är vanligt bland skrivande människor att man läser en bok och tänker att den boken önskar man att man skrivit själv. Men det här är första gången jag stött på en bok som det känns som om jag skrivit den. Den är slående lik min bok Om kristet motstånd till stil och upplägg även om innehållet delvis är ett annat. Det sätt att se på kristendomen och samhället är närmast identiskt med mitt.

Den är dock skriven 1953.

Jag stötte på boken av en slump. Den låg i en hög med böcker som skall magasineras, dvs som inte mera får stå i hyllan här på fakulteten. (Tänk om den inte hamnat överst i högen!) Jag började bläddra i den på skoj och såg kapitelrubrikerna: ”Människan är i grund och botten god”, ”Vi tror på framåtskridandet”, ”Religion är en privatsak”, ”Vetenskapen säger”… Det var en intressant samling påståenden. Sedan började jag läsa lite och märkte snart att jag gjort ett Fynd. Den här boken innehåller alltså en i början av femtiotalet skriven kristen samhällskritik som vi nu förknippar med Hauerwas och Milbank, en kritik som varken är konservativ eller liberal utan klarsynt avslöjar det sekulära tänkandet som en religion.

Författaren är för mig okänd. Det ända jag lyckats får reda på via nätet är att han verkade som präst i Danmark hela sitt liv och skrev en handfull böcker på ganska olika teman. Han levde mellan 1916 och 1997. Om någon vet mera om honom, snälla berätta, jag är mycket intresserad.

Jag kommer att presentera kapitlen ett efter ett, eftersom boken är svår att få tag på. Jag hittade ett ex på ett svensk antikvariat, jag tror det fanns ett till. Värt att sätta några slantar på!

Publicerat i Books read, Hjeresen | Lämna en kommentar

Asceticism and Empire: Asceticism as Body-politics in Isaac of Nineveh and Hardt & Negri

The latest issue of Studia Theologica, the journal for nordic theological studies, is out. I have an article in it, my first properly peer-reviewed article. It is an attempt to make explicit some of the political implications of my view of early Christian Asceticism developed in my book The Asceticism of Isaac of Nineveh, by comparing it with some ideas in Hardt & Negri’s Empire.

I am very happy with it, I think it is a good summary of my argument about asceticism, i.e that is has to be understood as a political concept, and that the body is central in this aspect. Those of you that have access (e.g. via you university) can find the full text here. For the rest of you, here is the abstract:

In this article, the author attempts to clarify the motivation and goals of early Christian ascetics by treating asceticism as a political concept. By reading the ascetic tracts of Isaac of Nineveh (7th century), and drawing on some views on the role of the body in the practice of resistance in Michael Hardt and Antonio Negri, the author argues that ascetics like Isaac used their bodies to resist the control of ancient society and to create a tangible image – or icon – of a different way of living and of a different kind of society – the kingdom of God. Using a threefold typology of asceticism as transformative, performative and bodily, and focusing especially on the role of the body, a new way of understanding Christian asceticism emerges that, on the one hand, clearly distances itself from earlier models that viewed asceticism as an alien element in the Christian tradition; and, on the other hand, makes it possible to use the concept of asceticism to understand present day forms of resistance.

Publicerat i work | 4 kommentarer

Recensioner av Om kristet motstånd

De första recensionerna av min bok har börjat dyka upp.

Kyrkpressen (Christa Mickelsson) skriver (sidan 18):

Akademikern Hagman skriver inte i första hand för universitetsvärlden utan riktar sin bok till vanliga människor som frågar sig om det finns mer än myspys i bilden av ett kristet liv i dag. Han sätter fingret på en rad ömma punkter och granskar klarsynt.
Han tar en sväng via asketerna och påpekar att vi måste förändra våra vanor för att kunna förändra vår personlighet och därmed vår livsstil. Vi behöver inte markera vår status med ohållbar lyx utan kan öva oss i att känna genuin glädje över riktigt god lingonsylt, är en av Hagmans poänger.

Det där med lingonsylt kräver en förklaring – det är nämligen den enda raden i boken som jag direkt stulit, av min vän Malena Björkgren som nämde lingonsylt när vi diskuterade stycket i fråga. Så poängen är hennes, credit where credit’s due. I boken diskuterar jag det koketteri som blivit så vanligt kring vin och whiskykunnande som en illa dold konsumism, och hon lyfte fram lingonsylten som ett motexempel.

Danska Kristeligt dagblad skriver såhär:

Patrik Hagmans kongstanke er, at kristendommen får større værdi, når kristne ikke blot har tanken om, at den enkelte troende kan blive frelst, men også vender sig mod undertrykkelse af andre. Kristendommen er i sit væsen en form for modstand mod det bestående – en vægren sig mod at tænke, at verden er perfekt, som den er.

Bogen peger på, at kristne har et godt og solidt udgangspunkt i kraft af deres tro. Ved at forstå forholdet mellem tro og aktivisme gennem tiden kommer der fokus på, at den kristne tro er yderst relevant, når man ønsker at begive sig ind i et politisk landskab og gøre en forskel. Kristendommen får en anden og foryngende dimension, og Patrik Hagman mener, at politiske aktivister med en kristen baggrund har en bedre ballast end sekulære aktivister, fordi de har et klart mål om at rette op på de problemer, menneskeheden har tilført Guds skaberværk. Det ser han blandt andet i det nuværende fokus på miljø- og klimaproblemer.

Publicerat i Om Kristet Motstånd | Lämna en kommentar

Acedia

Evagrios writes:

When he reads, the one afflicted with acedia yawns a lot and readily drifts into sleep; he rubs his eyes and tretches his arms; turning his eyes away from the book, he stares at the wall and again goes back to reading for awhile; leafing through the pages, he looks curiously for the end of texts, he counts the folios and calculates the number of gatherings. Later, he closes the book and puts it under his head and falls asleep, but not a very deep sleep, for hunger then rouses his soul and has him show concern for its needs. (Eight Thoughts 6, 15)

Is there still someone out there questioning the present-day relevance of the teaching of the Desert Fathers?

Publicerat i Annat, work | Lämna en kommentar

Michael Moorcock: Dancers at the End of Time

This book is another on of Moorcock’s more highly rated volumes. Wheras the other books I’ve read have been political i nature – exploring alternative political versions of the 20th century – in this book the subtext is ethical. To express it a bit pompously, one could say that it explores the conditions for morality. It is also a comedy and a times very lighthearted. It is essentially the same joke beeing used over and over again. Since the story takes place from the viewpoint of the distant future, millions of years from now, highly distorted versions of aspects of history as we know it appear – a favorite of mine was the mention of ”those great lovers, Romeo and Julius Ceasar”. Or when two newly weds annouce that they are off for their Honeymoon – ”it is little more than an asteroid”.

But the core Idea is that at the end of time humans have all they want. They are imortal, infinitely powerfull, have mastered all conceivable types of technology (only time travel is still a bit tricky, but perfectly doable). They can recreate themselvese and their world at will, there is no disease, no war, no scarcity. Everybody can do as they please. Which means there is no morality at all, that is, no one even understands what moral terms refer to.

In this world a women from the 19th century arrive, who obviosly does have a sense of morality, but one that obivously does not compute in the world she finds herself. The question explored in the book could be phrased such – Which is preferable: a life with something to strive for coupled with morals, including its bad sides, or a life where everything is fulfilled but lacks any kind of depth?

The most obvious reading is of course as a critique of our own time – the decadence displayed by the people at the end of time is not unlike that displayed by many in our time. but there is more to the story than that.

The book (in fact three books in one volume) in way to long and there is so much silliness in it, but the last hundred or so pages are really interesting and well worth the read.

Publicerat i Books read | Lämna en kommentar

Om Kristet motstånd till salu i Finland

Nu finns min bok till salu även i Finland, via Fontana Medias nätbokhandel. Mera om boken här.

Publicerat i Om Kristet Motstånd | 1 kommentar