Jürgen Moltmann: Experiences in Theology

Experiences in Theology is marketed as a kind of autobiographical introduction to Moltmann’s theology, which is the reason I read it, for possible use in a course using theological autobiographies. This is false marketing. There are some personal comments (added up probably about five pages) but they or completely uninteresting, so I won’t use the book for the course. I still found it usefull since it not only introduces Moltmann’s own thinking but his take on various ”liberation” theologies. So it was good to read up a bit on various types of theology that I don’t really like (Though there was something about Minjung theology that made me curious). I think Hauerwas is execatly right when he says that Moltmann’s political theology makes the world more coherent than it is. Moltmann still wants Christians to take up the political cause of emancipation and justice. I am more interested in Christians being Christians, as a much more politically radical choice.

Publicerat i Books read, work | Lämna en kommentar

Michael Moorcock: The Warlord of the Air

My father, as a young man – younger than I am now – loved Science Fiction. I seldom have time to read that kind of litterature now, but occasionally when I visit my mom I randomly pick one of those cheap paperbacks from the early seventies or late sixtees and read a few pages. If it captures my immagination I read on.

Michael Moorcook was not previously known to me, but it is no surprise that I liked this book. It is very political – Moorcook apparently is a anarchist individualist, very critical of writers in the genre lik Heinlein who more than flirt with fascism.I of course agree with the anarchism but not with the individualism. (He’s also critical of religion, though that does not feature in this book). The book is the first of a series of three, now sold in one volume, that form part of a cycle of books that are related to each other in the sense that they take place in the same universe (but in different periods of time, though it seems some charachter still appear in several storylines).

The book begins in 1902, when the protagonist is thrown forward into 1972 (the book was published in 1971) but its an alternative 1972 that is different in at least two ways: Airships and steamengines rule; and the old european empires (plus japan and america) still rule the colonies). There is a resistance movement, very similiar to the pre-Sovjet Union left, split into various groups disagreeing on doctrine and methods (There is more than a reminiscens of Dostojevsky’s Demons here) and an old Lenin makes a cameo appearance as a essentially failed revolutionary. The interesting thing is that what is missing is capitalism: the empires agree on fixed prices. This at least accounts for a difference in the way technology has advanced – the rebels are technologically more advanced.

The main character develops from an initial admiration of the British empire, calling himself a patriot, to being forced to see the negative side of impirial rule (the masses kept at bay by violence) and joining the rebels. But there is a final twist to the story, that I won’t share/spoil that makes this more interesting than a simple political pamphlet discuised as fiction.

Publicerat i Books read | 1 kommentar

Varför kampanj i fråga om homosexualitet?

En kampanj startad av några kristna rörelser ledde igen till mediastorm och att några tusen skrev ut sig ur kyrkan. Varför uppfattar vissa kristna människor denna fråga vara så viktig att man anser att den är värd att ta strid om med det omgivande samhället?

Sex mellan personer av samma kön nämns – kanske – sju gånger i Bibeln, en bok med över 1500 sidor. Två av dessa omnämnanden kan säga finnas i viktiga texter, men det är ändå svårt att argumentera för att frågan är av central betydelse i Bibeln. Detta tror jag att de flesta kristna är överens om – i jämförelse med läran om skapelsen, med hur människan blir frälst, samt med Israels folks historia är frågor om sexualitet perifera. Orsaken att synen på homosexuella människor får så stor uppmärksamhet är att den frågan, tillsammans med frågan om prästers kön, har kommit att fungera som markörer för bibeltrohet. Om du verkligen är bibeltrogen följer du bibelns bokstav även i dessa frågor, som går i mot den allmänna åsikten.

Här finns ett uppenbart trovärdighetsproblem. Det finns andra frågor som helt klart är centralare i bibeln som de flesta som vill vara ”bibeltrogna” inte alls ger den uppmärksamhet de ger frågor om sexualmoral och kön. Det mest flagranta exemplet är antagligen frågan om att ge och ta lån som Jesus själv upprepade gånger uttalar sig skarpt om. I en av de absolut viktigaste texterna för kristendomen, bönen Fader vår, lär Jesus oss be ”Förlåt oss våra skulder, liksom vi har förlåtit dem som står i skuld till oss”. Detta tolkas i allmänhet andligt, men det är tämligen klart att det Jesus hävdar är att om vi vill att Gud skall förlåta oss våra synder, så krävs det att vi efterskänker de skulder andra kan ha mot oss. Jesus säger också i Lukas 6: ”Skall ni ha tack för att ni lånar åt dem som ni tror kan betala tillbaka? Också syndare lånar åt syndare för att få samma belopp tillbaka. Nej älska era fiender, gör gott och ge lån utan att hoppas få igen.” Jesus pratar om pengar.

Det finns många flera exempel – många liknelser t.ex. – som tyder på att detta var ett centralt tema i Jesu undervisning. Det är alltså klart att den som verkligen vill vara trogen mot Jesu ord på inget sätt kan vara involverad i bankverksamhet så som vi känner den idag, eller ta del i det ekonomiska system vi har som på alla nivåer bygger på låntagande mot ränta.

Min poäng här är inte att anklaga konservativa för att inte kunna sin bibel eller för att vara inkonsekventa. Frågan kvarstår – varför uppfattar man det som viktigare, religiöst viktigare, att vara strikt i frågor om sexualitet än i frågor om ekonomi? En stor del av orsaken är denna. I motsats till vad som tidigare var fallet har religion, precis som sexualitet, blivit starkt förknippat med privatlivet. I ett liberalt samhälle är privatlivet något man kan acceptera stor variation i, så länge det inte inkräktar på det offentliga, dit till exempel ekonomi hör. Detta förklarar varför många anser att kristen tro är speciellt relevant när det gäller frågor om det sexuella – båda fenomenen uppfattas höra hemma i den privata sfären. Det förklarar också varför det sekulära samhället reagerar så starkt när troende för ut denna fråga i det offentliga – man bryter ett av det liberala samhällets tabun.

För att kristna skall kunna klarare välja frågor som är värda att kämpa för, och kampen mot kapitalismen är i mitt tycke en sådan, skulle det krävas att man lär sig bryta sig lös från detta liberala mönster och inse att kristendomen primärt handlar om hur vi lever tillsammans – inte alls bara om vårt privatliv.

Publicerad i Vasabladet 6.4.2011
Publicerat i kolumner | Lämna en kommentar

Fem viktigare frågor för kyrkan (än de där två)

1. Gudstjänstdeltagande. Sju procent av finländarna deltar i en gudstjänst minst en gång i veckan. För högmässan är siffran antagligen lägre. Det betyder att över 70 procent av kyrkans medlemmar inte gör det. Orsakerna är antagligen flera: man vet inte varför gudstjänsten är viktig, man antar att gudstjänstdeltagande inte kräver kunskap eller övning. Eftersom dessa missförstånd också är vanliga bland kyrkans anställda och aktiva innebär det också att många gudstjänster firas på ett sätt som gör det svårt att se meningen med dem. Alla dessa är avgörande frågor som kyrkan borde satsa på.

2. Utbildning i kristen tro. Idag tar varken kyrkan, staten eller familjerna ansvaret för att föra den kristna tron vidare till nästa generation. Vidden av detta problem är svår att överblicka, den största risken är att genuin kännedom om kristen tradition ersätts av bokkunskap för en elit och okunskap för resten.

3. Individualism. Människor som tror att livet går ut på att man skall klara sig själv har ingen möjlighet att begripa kristen tro. Kyrkan borde aktivt arbeta för att på alla nivåer motarbeta denna för vårt samhälle centrala föreställning.

4. Skilsmässorna. Utan att skuldbelägga någon eller anklaga dem som skiljer sig är det klart att det på sikt är ett stort problem för hela samhället och därmed kyrkan att allt fler barn växer upp i under förhållanden som inte är optimala för en trygg uppväxt. Igen är orsakerna många ock komplexa men för kyrkan är ett speciellt viktigt problem den idé om romantisk kärlek som är så stark i vårt samhälle och inte sällan får färga av sig även i kyrkans tal om kärlek, t. ex. vid vigslar.

5. Barnens plats i kyrkan. En kyrka utan barn är död. Det innebär att kyrkan inte bara behöver satsa på barnverksamhet (vilket man gör), utan att all verksamhet borde utformas med tanke på barns deltagande. Det gäller speciellt (alla) gudstjänster.

Publiscerad i Kyrkpressen 14/2011.

Fem viktigare frågor för kyrkan (än de där två)

1. Gudstjänstdeltagande. Sju procent av finländarna deltar i en gudstjänst minst en gång i veckan. För högmässan är siffran antagligen lägre. Det betyder att över 70 procent av kyrkans medlemmar inte gör det. Orsakerna är antagligen flera: man vet inte varför gudstjänsten är viktig, man antar att gudstjänstdeltagande inte kräver kunskap eller övning. Eftersom dessa missförstånd också är vanliga bland kyrkans anställda och aktiva innebär det också att många gudstjänster firas på ett sätt som gör det svårt att se meningen med dem. Alla dessa är avgörande frågor som kyrkan borde satsa på.

2. Utbildning i kristen tro. Idag tar varken kyrkan, staten eller familjerna ansvaret för att föra den kristna tron vidare till nästa generation. Vidden av detta problem är svår att överblicka, den största risken är att genuin kännedom om kristen tradition ersätts av bokkunskap för en elit och okunskap för resten.

3. Individualism. Människor som tror att livet går ut på att man skall klara sig själv har ingen möjlighet att begripa kristen tro. Kyrkan borde aktivt arbeta för att på alla nivåer motarbeta denna för vårt samhälle centrala föreställning.

4. Skilsmässorna. Utan att skuldbelägga någon eller anklaga dem som skiljer sig är det klart att det på sikt är ett stort prob

1. Gudstjänstdeltagande. Sju procent av finländarna deltar i en gudstjänst minst en gång i veckan. För högmässan är siffran antagligen lägre. Det betyder att över 70 procent av kyrkans medlemmar inte gör det. Orsakerna är antagligen flera: man vet inte varför gudstjänsten är viktig, man antar att gudstjänstdeltagande inte kräver kunskap eller övning. Eftersom dessa missförstånd också är vanliga bland kyrkans anställda och aktiva innebär det också att många gudstjänster firas på ett sätt som gör det svårt att se meningen med dem. Alla dessa är avgörande frågor som kyrkan borde satsa på.

2. Utbildning i kristen tro. Idag tar varken kyrkan, staten eller familjerna ansvaret för att föra den kristna tron vidare till nästa generation. Vidden av detta problem är svår att överblicka, den största risken är att genuin kännedom om kristen tradition ersätts av bokkunskap för en elit och okunskap för resten.

3. Individualism. Människor som tror att livet går ut på att man skall klara sig själv har ingen möjlighet att begripa kristen tro. Kyrkan borde aktivt arbeta för att på alla nivåer motarbeta denna för vårt samhälle centrala föreställning.

4. Skilsmässorna. Utan att skuldbelägga någon eller anklaga dem som skiljer sig är det klart att det på sikt är ett stort problem för hela samhället och därmed kyrkan att allt fler barn växer upp i under förhållanden som inte är optimala för en trygg uppväxt. Igen är orsakerna många ock komplexa men för kyrkan är ett speciellt viktigt problem den idé om romantisk kärlek som är så stark i vårt samhälle och inte sällan får färga av sig även i kyrkans tal om kärlek, t. ex. vid vigslar.

5. Barnens plats i kyrkan. En kyrka utan barn är död. Det innebär att kyrkan inte bara behöver satsa på barnverksamhet (vilket man gör), utan att all verksamhet borde utformas med tanke på barns deltagande. Det gäller speciellt (alla) gudstjänster.

lem för hela samhället och därmed kyrkan att allt fler barn växer upp i under förhållanden som inte är optimala för en trygg uppväxt. Igen är orsakerna många ock komplexa men för kyrkan är ett speciellt viktigt problem den idé om romantisk kärlek som är så stark i vårt samhälle och inte sällan får färga av sig även i kyrkans tal om kärlek, t. ex. vid vigslar.

5. Barnens plats i kyrkan. En kyrka utan barn är död. Det innebär att kyrkan inte bara behöver satsa på barnverksamhet (vilket man gör), utan att all verksamhet borde utformas med tanke på barns deltagande. Det gäller speciellt (alla) gudstjänster.

Publicerat i kolumner | Lämna en kommentar

Konflikter i Skärgårdsmiljön

Den här boken har jag jobbat på länge, så det är skönt att den äntligen är klar och utgiven. Det är en antologi om miljöfrågor, framför allt i Åbolands skärgård och resultatet av ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt. Jag kom med på slutet och har främst jobbat med att redigera boken. Jag har också skött ombrytningen och fixat pärmen.

Mitt eget bidrag heter ”Asketism och möjligheten till förändring” och är så vitt jag vet det första försöket att på allvar undersöka vilket betydelse den asketiska traditionen har för tacklandet av miljöproblem, bortom det vanliga ”vi borde kanske leva lite mera asketiskt”. Jag visar på hur de tidiga kristna asketerna, främst Evagrios och Isak, använde asketiska tekniker för att forma om sina kroppar så att de reflekterade en tanke om ett annat sätt att leva. Asketism blir här alltså ett medvetet sätt att försöka ändra sättet man lever genom att beakta det sätt våra vanor forma vår identitet och hur vi använder våra kroppar för att kommunicera vem vi är och vill vara. Här är ett litet utdrag:

Det är dock möjligt att se förhållandet mellan kropp och livssyn på ett mera dynamiskt sätt. Om man betraktar studenter vid de olika fakulteterna vid ett universitet är det ofta rätt lätt att urskilja ekonomer från humanister, teknologer från jurister. Även här kan vi betrakta detta som ett exempel på hur de ideal som förekommer i dessa olika miljöer påverkar studenternas kroppar. Men man kan också se studenternas strävan att skapa sig en ”ekonomkropp”, en ”humanistkropp” etc. som en del i deras strävan att formulera en identitet, att tillägna sig en specifik livssyn. I stället för att betrakta denna strävan som ett utslag av grupptryck där individen underordnar sig det rådande idealet, kan man betrakta denna strävan som ett försök att  verkligen integrera de idéer som studierna ger upphov till i sin egen personlighet.
De markörer i form av klädsel, frisyrer, hållning och matvanor som då används blir då tekniker för denna integrationsprocess. Det är denna senare syn på förhållandet mellan kropp och livssyn som asketismen bygger på och fördjupar. Inom ramen för olika asketiska tekniker symboliserar kroppen olika saker. Det rätt vanliga talet bland asketer om att bekämpa kroppen bygger på att kroppen i dessa situationer får symbolisera de passioner som asketen bekämpar. Hos Isak av Nineve finns tanken utvecklad att dessa passioner i ”kroppen” utgörs av det inflytande från samhället som asketen internaliserat, dvs. de ”världsliga” värderingar som blivit en del av asketens personlighet genom uppfostran och socialisering. Här får alltså kroppen symbolisera just det glapp som finns i individen mellan den livssyn som asketen försöker lösgöra sig från och den han eller hon försöker omfatta. Att kroppen just fungerar som en yta på vilken olika symboliska betydelser kan projiceras visas av att samma Isak av Nineve i andra sammanhang betonar betydelsen av att kroppen deltar i asketens böneliv på ett sätt som starkt understryker kroppens värde som Guds skapelse. I det sammanhanget är kroppen snarast en symbol för den ödmjukhet som den asketiska livssynen skattar så högt, när kroppen villigt knäböjer och på det sättet deltar i bönen.

Här är bokens baksidestext:

Åbolands skärgård är på flera sätt en unik miljö. Den förändras ständigt och på ett sätt som bäddar för konflikter ‑ övergödningen av havet tilltar med algbloming och syrebrist som följd, befolkningsstrukturen förändras då antalet året runt boende minskar och sommargästerna ökar. Människornas sätt att försörja sig skiftar och
traditionella näringar ger vika för till exempel ökad turism. Allt dethär skapar grogrund för konflikter, mellan olika livsformer och livssyner, mellan ortsbor sommargäster, mellan lokalsamhälle och centrala myndigheter.
I denna bok behandlas denna miljö ur ett flertal olika perspektiv. Individuella, samhälleliga och naturvetenskapliga perspektiv och livssyner möts i
frågor kring hållbar utveckling, etik, miljökonflikter, samhällelig utveckling och styrning. Hur uppstår konflikter kring miljö och hur skall de hanteras?
Boken är resultatet av ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt vid Åbo akademi, där marinbiologer, statsvetare och teologer strävat efter att skapa grund för en gemensam diskussion kring skärgårdsmiljön.

Boken kan beställas från Tibo Trading.

Publicerat i work | 1 kommentar

Eberhard Bethge: Dietrich Bonhoeffer. A Biography

I know what you’re thinking: for a full time scholar this guy sure doesn’t read much. Well, yeah, I see your point, one proper book in almost two months is way sub-standard. I my defence I have to say I have read 250 pages of the Summa, and this book, more than 1000 pages of every single detail of Bonhoeffer’s short life. It’s a great biography, You get a good sense of the context and Bethge tracks Bonhoeffer’s theological and political in a clear and convincing fashion. Them most interesting part for me was the chapter where Bethge tries to reconstruct the final development in Bonhoeffer’s theology, based on the letters from prison. I am somewhat surprised by this, I thought the Discipleship era would be more interesting, the hight of the Church struggle and so on. I was struck by the ambibvalent stand towards the Confessing Church, both on the part of Bonhoeffer and Bethge. The fact that most pastors in the Confessing Church remained so strongly nationalist, welcoming the draft and so on was a complete surprise to me. The only part I would like to have seen developed a bit more (though the book is long enough as it is) is the part discussing Ethics.

I’ll be reading Discipleship soon, I haven’t read it before, but it now seems that the later developments are actually more useful for my project on Finnish folk church ecclesiology than I thought before.

Publicerat i Books read, Theology general, work | Lämna en kommentar

The Treatise on God – Some Reflections

Having now finished Thomas treatment of God, including the trinity, here are some things that have struck me.

I do not know if I expected it to be different, but it is certainly fascinating the way he intertwines the philosophical stuff with ”revelation”. There is certainly not a clear distinction between ”natural theology” and ”revealed theology” here, they are blended together at all levels.

The fact that Thomas apparently felt that the Summa was for beginners are often made fun of. But I think that the only thing that actually speaks against the use of the Summa as a beginners textbook (at the time) is its size. Taken article by article it is actually a very useful introduction to the key issues in theology and Christian philosophy. In fact, I intend to use some of them as points of reference the nest time I teach the introductory course in Philosophy of religion – I hope it will become clear the way Thomas sets the stage for the modern philosophy.

Finally, I have found the way Thomas uses the Bible very interesting. Compared to most of the early Fathers of the Church, Thomas is much more inclined to take into account the context of a particular verse. Only in the objections there are often passages from Scripture taken out of context. I am sure someone has studied this, but it certainly seems that Thomas here takes a big step towards a more ”modern” way to read the bible.

I wish he would vary his examples a bit thought. He always uses the same examples to illustrate his philosophical points and it gets a bit repetative.

So, 220 pages in little over a month. At that speed this will take about 15 months! (I am certain it will be more…)

Publicerat i Summa theologica | Lämna en kommentar

Tal på Ungdomens kyrkodagar 2011

Här är en video av ett tal jag höll på ungdomens kyrkodagar i Karis i Januri 2011. Jag är inte helt nöjd med mitt framträdande själv – dels är jag inte så van att göra denna typ av grejjer, det är väldigt annorlunda att prata inför ungdomar än att föreläsa eller läsa papers. Dessutom hade jag en intesiv diskussion kring gudstjänstens betydelse precis innan jag skulle tala med en person som var av rakt motsatt åsikt med mig – trots att vi verkade dela grundläggande idéer om vad kristendomen är (Vi är båda Yoder-fans!), så jag hade brännt mycket krut innan jag skulle tala.

Publicerat i Annat | Lämna en kommentar

The Simplicity of God

The textbooks tells us that in the west one begins with talking about God as One and the adds that God is also trinity, wheras in the East one begins with the three persons and then try to descirbe their unity. Thomas is very much a westerner here (and elswhere – maybe it would be more correct to say that the West is thomistic). Already in questio three Thomas establishies that ”God is altogether simple”, and this remains a central concert thorughout his treatment of God. In very clever ways he shows that God’s simplicity is not in conflict with all other ”names” of God. In fact almost in every questio there is at least one objection that starts with ”since God is altogether simple i seems that”. Even if Thomas succeeds in harmonizing this essentially philosophical notion of God with the different characteristics ascribed to God in the CHristian tradition, it is difficult to escape the feeling that there is some basic error here, that these problems that Thomas wrestles with are in fact pseudo-problems arising from a not sufficiently trinitarian understanding of what it means to confess belief in One God.

Publicerat i Summa theologica | Lämna en kommentar

Gustaf Wingren: Mina fem universitet – minnen

Jag läste denna som förberedelse för en av de kurser jag ska hålla i höst. Wingren är kanske Sveriges bästa teolog på 1900-talet och det här är hans memoarer. Det är en ganska ojämn affär, för Wingren försöker på samma gång berätta om sitt liv som han försöker ge en överblick över hans teologi samt (mycket) kritik av den svenska universitetsteologin. Den bild av honom själv Wingren ger känns kanske inte riktigt trovärdig, och man har nog mycket nytta av att läsa Bengt Kristianson Ugglas biografi också. Men man får inblick i svensk 1900-tals teologi, speciellt lundaskolan och en del intressanta perspektiv på den tyska och danska teologin också. Boken ger också en hel del intressanta saker att tänka på när det gäller förhållandet mellan kyrka och akademi, men eftersom det är ett av temana jag vill behandla på kursen skall jag inte gå i på det här. Boken kom ut 1991, när Wingren var 84.

Publicerat i Books read, Theology general, work | Lämna en kommentar