Nytta och nöje med skuggning

ÅA-lärare har skuggat varandra i ett par repriser – alla har varit positiva till erfarenheten. De upplevde att de fick mycket ut av liten insats! Kom med du också!

Hösten 2009 skuggade Ruth Illman, Anna-Greta Nyström och Roger Holmström varandra. De genomförde alltså sin skuggning i grupp, vilket betydde att två kolleger samtidigt följde med den tredjes undervisning. Läs om deras erfarenheter i Meddelanden från ÅA. Hösten 2010 skuggade Anne Eriksson och Olli Lagerspetz varandra. Johan Werkelin och Claus Madsen, danska, utgjorde ett annat skuggninspar. Skuggningen gjordes alltså här i par.
Det gemensamma för skuggningarna hittills har varit att de skett över ämnes- och/eller institutionsgränserna – så behöver det inte göras, men de som deltagit har uppskattat att få synpunkter från andra discipliner. Deltagarna konstaterade också att man gärna kunde gå på flera sessioner – men redan ett besök per man är mycket bättre än ingenting!

Fastän tanken bakom skuggningen kanske varit att lärarna på detta sätt kan få feedback på sin egen undervisning av en ’peer’/en kollega så påpekade flera av dem som deltagit att det trevligaste och nyttigaste var att lära av kollegan då man följde med hans/hennes undervisning. Efter skuggningen rekommenderas det att man diskuterar undervisningssituationen – det här ger bra möjlighet till en reflekterande diskussion om hur man ser på undervisning överlag, där man tvingas sätta ord på det man gör.
Den här typens kollegieutvärdering är också en viktig del av kvalitetsarbetet inom undervisningen – på lärarnas villkor!

Anne Eriksson hade också tidigare fölt med en kollegas undervisning, då Ronald Österbacka inbjöd lärare att följa med ’peer instruction’ på fysiken, och konstaterade att detta var en utmärkt fortbildning för henne – kort, konkret och autentisk demonstration!
I planerna finns att försöka uppmuntra flera lärare vid ÅA att öppna sina kurser för kolleger, så att det på detta sätt kunde erbjudas ett smörgåsbord av introduktioner i olika undervisningsmetoder och arbetssätt. –  Det goda med skuggningssystemet, om vi får kalla det ett system fastän det är och ska vara simpelt, är att det inte lika lätt går att skippa mötena – om man har lovat kollegan att komma och skugga honom eller henne en viss dag så går man, även om man egentligen inte skulle ha tid. Om det däremot finns ett smörgåsbord av föreläsningar att gå och lyssna på ’precis när man vill’, så prioriterar man kanske pga en full kalender ändå bort det i alla fall.

Vill du delta i skuggning?
Närmare info: http://www.abo.fi/personal/skuggning.
Anmälan till skuggning denna vår på särskild blankett (gärna per 10.3). Det är förstås inget som hindrar att man kommer överens med en kollega om skuggning, utan att desto mer ”anmäla” sig – men Lärcentret hoppas att ni är villiga att dela med er av era erfarenheter!

Om Tove Forslund

Koordinator för lärandestödet vid Åbo Akademi
Det här inlägget postades i kompetensutveckling och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

One Response to Nytta och nöje med skuggning

  1. Sofie Strandén skriver:

    Jag tycker det här verkar vara ett jättebra sätt att utveckla sitt
    lärarskap. Jag skuggar som bäst massa lärare på Hanken, utan att de vet om det ;-). Jag går alltså kurser där och lär mig både innehåll och form på samma gång. Det är intressant att följa med där och se hur och vad de gör när vissa kurser är väldigt likartade som mina och andra så helt annorlunda (massföreläsning i marknadsföring med tillhörande administration av kursen på Moodle). Jag är helt klart intresserad av det ni erbjuder, men nu räcker tiden inte till – och så har jag nästan ingen undervisning på gång själv som någon kunde skugga. hälsar Sofie Strandén (folkloristik)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fyll i rätt siffra (detta för att förhindra skräppost) * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.