Enheten för kvalitetshantering och lärcentret har sammanförts

1.1.2012 överfördes enheten för kvalitetshanteringen till Forskning och utbildning (FoU) och sammanfördes med lärcentret.  Rektor har också tillsatt en gemensam ledningsgrupp för kvalitetshantering och lärcentret under första prorektors Christina Nygren-Landgärds ledning. Medlemmar i gruppen är akademilektorerna Lena Marander-Eklund/HF, Barbro Schauman/HHÅA och Peter Mattjus/BioVet , planerare Carina Gräsbeck/CLL, sektionschef Stefan Levander/DC, bibliotekarie Eva Costiander-Huldén/ÅAB samt studerande Beata Björkvall. Som sekreterare fungerar undertecknad och Ole Karlsson.

I praktiken ändrar den nya organiseringen inte på den verksamhet som syns utåt – kvalitshanteringens webbinformation hittas på samma ställe som tidigare (http://www.abo.fi/personal/kvalitet), kvalitetshanteringen berör fortfarande ÅA:s hela verksamhet, inte endast forskning och utbildning, och kvalitetskoordinator Ole Karlsson är fortsättningsvis anträffbar på förvaltningsämbetet på Domkyrkotorget 3.

Kvalitetsenhetens och lärcentrets gemensamma projekt för utveckling av utbildningen åren 2009-2011 (Alcuin-projektet) innebar att vi redan samarbetat väldigt mycket de senaste åren. Lärcentret har också i övrigt på olika sätt försökt garantera sina egna kvalitetsprocesser genom kontinuerlig dokumentation, utvärdering och utveckling. För detta har vi nu ännu bättre förutsättningar att göra ett bra jobb – förutsatt förstås att det inte går som för skomakarens barn :-).  Kvalitetshanteringen får nu stöd och back-up i det praktiska genomförandet av utvärderingar och utvecklingsprojekt.

Ta kontakt – se http://www.abo.fi/personal/kontakta
E-post kvalitet@abo.fi och larcentret@abo.fi.

Vi ser fram emot det fortsatta samarbetet, inom det nya lärcentret och förstås med personal och studenter vid ÅA!

Tove Forslund, lärcenterchef

Om Tove Forslund

Koordinator för lärandestödet vid Åbo Akademi
Det här inlägget postades i Allmän information, kvalitet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.