Plattdag för ”dummies” 1.0 7.11.2011

ÅAB, DC, LC och Ilona IT arrangerade 7.11.2011 en dag om pekplattor, läsplattor och bibliotekets e-böcker.

Presentationerna bandades och hittas här.

Vi konstaterade att vi som fanns i publiken i Stora auditoriet alla var s.k. digitala immirgranter, medan ’diginatives’ idag är i gymnasiet och alltså om några år finns hos oss – är vi beredda att ta emot dem? Kan vi använda de IT-verktyg som de är vana vid?

För de flesta av oss (’dummies’ 🙂 ) på seminariet är iPads och läsplattor ännu relativt nya verktyg, men som Maria Sundström sa i sin presentation så baserar sig plattorna på gammal teknik – pek- och skrivplattorna är ju en slags fortsättning på griffeltavlan. Men över till de plattor som vi diskuterade på seminariet!

Christian Alopaeus från IlonaIT presentade iPad. I vårt arbete kan iPad användas som läsplatta, webbläsare, kreativt it-verktyg i undervisningen (lätt att ta ned video, bilder och musik, otaliga finurliga apps) och som motsvarande en standard-pc. Det som framförs som en av fördelarna med plattor är enkelheten, men det kom en fråga från publiken om det verkligen totalt sett blir enklare, när enkelheten åstadkoms genom att man måste införskaffa nya grunkor, som man måste lära sig använda…

Från den finländska universitetsvärlden finns ännu väldigt få exempel på hur plattor använts i undervisningen. Trionia i Vasa har genomfört ett projekt finansierat ur Vasa stads jubileumsmedel, där lärarna använt läsplattor med sina studentgrupper; se Peter Ahlroos och Jonna Hahtos presentation på LIBER-konferensen i Barcelona sommaren 2011 (direktlänk till presentationen).

Läs även artikel i Meddelanden från ÅA nr 15/2011 inför plattdagen.

Om Tove Forslund

Koordinator för lärandestödet vid Åbo Akademi
Det här inlägget postades i kompetensutveckling och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.