Erkännande av reell kompetens. För vem, varför och hur?

Torsdagen 11.4.2013 pågick en intensiv paneldebatt under förmiddagen vid Umeå universitet. Paneldebatten innebär samtidigt en avslutning på det nordiska EU-stödda EliA2-projektet ”Erkännande av lärande i arbetet”, vilket pågått under de senaste åren. med Centret från livslångt lärande vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia som en av de medverkande parterna. Övriga medverkande partners är: Högskolan i Bodö, LTU Skellefteå, Umeå universitet, Akademi Norr, Optima, Skellefteå kommun, Torgar Naeringshage; Boliden Mineral, Brönnöysundsregistrene, OY KWH Mirka Ab samt Skellefteå kommuns personalavdelning.

Bland debattörerna fanns representanter från näringsliv och offentlig sektor, universitet och högskolor, forskning samt en studerande som genomgått validering. Panelen var mycket väl sammansatt eftersom så många olika perspektiv synliggjordes. Inläggen kompletterade varandra: Forskaren redogjorde för undersökningar, där validitet och reliablitet var nyckelord och den studerande som genomgått validering för de praktiska erfarenheter hon hade av att beskriva sina arbetserfarenheter så tydligt att den mottagande parten har lätt att bedöma kunnandet. Den person som arbetade med kompetensutveckling i näringslivet gav exempel på kartläggning av kompetenser i företag och de som företrädde universitet och högskolor gav både en ämnesmässig respektive administrativ syn på processerna.

Sammanfattningsvis kan konstateras att processerna med att identifiera och erkänna reell kompetens inte är lätta att handskas med. Frågorna för vem, varför och hur fick inga exakta svar, men under mötet kom många olika pusselbitar som kan sammanfogas och leda vidare på vägen att validera kunnande. Inom projektet kommer att utges en slutrapport, där exempel och praktisk tillämpning kommer att ingå. Åtminstone jag väntar med iver på att få läsa och använda den.

Monica Nerdrum, en av de inbjudna i panelen

Det här inlägget postades i kompetensutveckling, kvalitet, utveckling av undervisningen och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

One Response to Erkännande av reell kompetens. För vem, varför och hur?

1. Pingback: Bredare studerandeprofil och validering |