Lärcentrets nyhetsbrev, april 2014

• Komma igång med Adobe Connect 24.4 kl. 10-12, Adobe Connect
  • MåBra: Mindfulness, föreläsning, 25.4 kl. 13.00-16, Åbo
  • PowerPoint för posters, 5.5 kl. 13.00-16, Åbo
  • Lunchseminarium: Erfarenheter av skuggning/kollegiefeedback 8.5 kl. 12.00-13, Video Åbo-Vasa
  • Learn how to make presentations with Prezi, 12.5 kl. 13.00-16, Åbo
  • IPL:s kvalitetskonferens: Presentation av pedagogiska utvecklingsprojekt kring bl.a. examinationsformer 16.5, Åbo + Adobe Connect

Se: www.abo.fi/personal/kurskatalog.
Anmälan: www.abo.fi/personal/anmalan
För kurser i Vasa, se även Tritonia EduLabs kursutbud: www.tritonia.fi/edulab/kortkurser.

TY inbjuder till Pedamessut 5.5.2014

Turun ylilopisto/Opetuksen kehittäminen ja tuki inbjuder Akademins personal och studenter till året Pedamessut ”Koulutuksen laatu on arjessa tekemistä” 5.5.2014 kl. 9-16

– Vararehtori Riitta Pyykkö: Mitä on koulutuksen laatu? Mitä aiheesta nyt keskustellaan?
– Elinkeinopoliittinen asiantuntija Piia Alvesalo: Tutkintojen tuottaman osaamisen laatu
Professori Mirjamaija Mikkilä-Erdmann: Tulevaisuuden oppimisympäristöt ja oppimisen/koulutuksen haasteet
Parallesessioner:
1. Koulutuksen laadunhallinta
2. Ohjauksen hyvät käytännöt
3. Opintoihin kiinnittäminen Turun yliopistossa
Parallesessioner:
4. Palautejärjestelmä osana koulutuksen laadunhallintaa
5. Hyviä käytäntöjä sähköisistä oppimisympäristöistä
6. Opetussuunnitelmatyön satoa ja hyviä käytäntöjä

Närmare info och anmälan: www.abo.fi/personal/seminarier

Uppdaterade guider och instruktioner för Moodle

Resursrummet har fått en ny introduktionsvy som ska göra det lättare att hitta stödmaterial + information om hur du får hjälp med Moodle.
Vi har gjort en Snabbguide för att komma igång med Moodle.
Om du söker svar på frågor om resurser och aktiviteter, se :
Guide för inställningar på kursnivå, registrera deltagare, skapa grupp och sätta in material (NY)
Guide för inlämningsuppgift & forum (NY)
– uppdaterade guider för: Test, Enkät, Databas, Meddelande samt Vitsord och feedback
(sedan tidigare finns också guider för Wiki, Ordlista, Opinionsmätning m.fl.).
Se Resursrummet för Moodle 2.4

Årsrapporter över projektet Strategisk utveckling inom utbildning”

Årsrapporter över de båda delprojekten, Studentgenomströmning – översyn över studieprocesserna samt Utveckling av forskarutbildningens grundförutsättningar har publicerats på här
Projektet är  finansierat av Stiftelsen för ÅA.

Auditering 2015

Förberedelserna för auditeringen, vilken kommer att genomföras vid ÅA år 2015, är på gång. Information om auditeringen kommer kontinuerligt att uppdateras på www.abo.fi/personal/auditering2015

E-tentutrymmena i Åbo

Ett nytt e-tentutrymme har öppnats i Teutori. Tenter kan genomföras på vardagar kl. 8-22, men det kommer ev. att bli möjligt att tentera även på veckoslut. E-tentutrymmet i PharmaCity har stängts, men utrustningen kommer under våren att flyttas därifrån till Turun kauppakorkeakoulu, vilket betyder att kapaciteten för e-tenter fördubblas.
För närmare info om e-tent, se www.abo.fi/stodenhet/etent

Inlägg i Lärarbloggen

”Fritt fram för alternativa examinationsformer!”  skriver Yasmin Nyqvist från IPL i Lärarbloggen. Här hänvisas till seminarium 16.5, där resultaten från IPL-lärarnas arbete med examinationsformer presenteras – vi återkommer med närmare info, men boka dagen i era kalendrar redan nu!
Fredrika Jansson och Alexandra Elsing skriver om ett benchmarkingprojekt mellan psykologi- och logopediutbildningarna vid ÅA och Göteborgs universitet: ”Gör vi på bästa möjliga sätt?”
Se Lärarbloggen: blogs.abo.fi/lararbloggen/

Kandidatrespons våren 2014

Den nationella utvärderingen av utexaminerade kandidater under höstterminen utfördes under perioden i mars. Åbo Akademi fick svarsprocenten 59,1. Resultatet är mycket bra jämfört med andra ÅA-enkäter men i jämförelse med övriga 14 universitet placerade vi oss endast på åttonde plats. Rapporten om ÅA:s resultat finns på www.abo.fi/student/kandidatrespons.

Studieklimatundersökningen 2014

Studieklimatundersökningen genomförs med åk 1, 3 och 5 i april 2014 – du som är student, utnyttja möjligheten att påverka dina studier vid ÅA – du som är lärare, uppmuntra dina studenter att besvara enkäten.
Resultatrapporterna från tidigare år hittas här.

Högre utbildning nr 1/2014

Högre utbildning är en vetenskaplig e-tidskrift som är fritt tillgänglig enligt open access-principen. Tidskriftens övergripande syfte är att stödja framväxten av kunskap om lärande och undervisning inom högre utbildning.
Nr 1/2014 har nu utkommit.

Om Tove Forslund

Koordinator för lärandestödet vid Åbo Akademi
Det här inlägget postades i Nyhetsbrev och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.