Reflektioner kring min första vecka som studiepsykolog på ÅA

Jag heter Klara Schauman-Ahlberg och jag inledde mitt arbete som studiepsykolog vid Åbo Akademi den 1.2. Fysiskt sitter jag vid Lärcentret i ASA-huset. Hos mig kan studenter boka tid då de behöver stöd och hjälp i frågor som gäller studiefärdigheter, inlärning och målsättningar, studiemotivation, tidshantering, stress, självstyrning, inlärningssvårigheter eller andra frågor som är kopplade till studierna. Information om hur man kan boka tid hos mig finns på webben; www.abo.fi/student/studiepsykolog

Min första vecka har varit innehållsrik och jag har redan fått träffa olika viktiga nätverk som jag kommer att samarbeta med framöver. Första dagen fick jag träffa hälsoarbetsgruppen på Studenthälsan. I hälsoarbetsgruppen sitter representanter från studenthälsan, Åbo universitet och Åbo Akademi. Jag har också fått träffa institutionernas studiechefer, studierådgivare och killarna på Arbetsforum.

Jag har fått ett varmt välkomnande vid Akademin och är mycket imponerad över mina arbetskompisars gedigna kunnande här på LC! Jag har också reflekterat över skillnaderna mellan min förra kommunala arbetsplats och vardagen på ÅA. Efter mina arbetsår inom den  kommunala sektorn är det påtagligt att här finns mera resurser vilket på ett helt annat sätt möjliggör satsningar och välfungerande system för utvecklandet av studerandenas och personalens arbetsvardag.

Klara Schauman-Ahlberg

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.