Tidskrifterna ”Yilopistopedagogiikka” och ”Högre utbildning” har utkommit

De svenska och finska tidskrifterna riktade till undervisande personal vid universiteten och andra intresserade av utveckling av undervisningen har utkommit med nya nummer i elektronisk form.

Yliopistopedagogiikka-tidskriften: www.yliopistopedagogiikka.fi.

Man kan beställa e-post som påminner då tidskriften utkommit (den utkommer två gånger per år), här.

Nr 2/2012 innehåller artiklar om bl.a.

• rundabordsdiskussioner i seminarier;
  • systematik för utvärdering och utveckling av utbildningen;
  • antagningsprov;
  • hur universitetspedagogisk utbildning påverkar hur man beskriver sin undervisning;
  • simulationsövningar;
  • hur arbetet med individuella studieplaner utvecklas på basis av studentfeedback;
  • ”learning patterns” – lärprofiler eller dimensioner i lärande.

Tidskriften Högre utbildning: hogreutbildning.se/

Ur Vol 3, Nr 1 (2013):

• Manliga och kvinnliga teknologers självbilder och deras stereotypbilder av teknologer
  • Mot en professionalisering av det pedagogiska ledarskapet vid Umeå universitet
  • Kursguidernas roll i högre utbildning
  • M2-metoden: Minne och motivation i harmoni för ökad genomströmning
  • Film som pedagogiskt verktyg – en brygga mellan teori och klinik
  • Mångfaldsmedveten pedagogik

Om Tove Forslund

Koordinator för lärandestödet vid Åbo Akademi
Det här inlägget postades i stödmaterial, utveckling av undervisningen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.