Doktoranduppföljningen 2012

Forskarskolans första doktoranduppföljning gjordes i december 2012. Sammanlagt svarade 440 forskarstuderande, vilket utgör 55,4 %! Frågorna gällde bl.a. arbetstid som ägnas åt forskarstudierna, antal månader med finansiering och finansieringsform. Därtill ställdes frågor om hur studierna framskrider och om planerat år för att lämna in avhandlingen. Enkäten var kort och de första svaren kom redan inom några minuter!

Det viktigaste med att samla in åsikter är att också använda sig av svaren. Jag vill därför lyfta fram åtgärder som kunde. När det gäller finansiering kunde forskarskolan och forskningsservice tillsammans utöka informationen till doktoranderna. Detta har också gjorts genom att sidan med forskningsfinansiering på webben uppdateras fortlöpande, och genom att utöka antalet e-postmeddelanden med information till doktoranderna. Dessutom har diskussioner redan förts om att ordna utbildning i hur man gör en bra ansökan, vilket är centralt för dagens unga forskare att kunna.

Önskemål om kurser i att skriva artiklar, vetenskapligt skrivande och presentationsteknik på svenska och engelska framfördes av doktorander från flera institutioner. Andra kursönskemål gällde forskningsmetodik, statistik, vetenskapsteori och universitetspedagogik. En del av dessa kurser i allmänfärdigheter torde kunna realiseras i samarbete mellan forskarskolan och personalutbildningen.

Handledningen verkade det stora flertalet var nöjd med. Kanske vi vid akademin kunde ge också forskarstuderande möjlighet att nominera ”årets forskarhandledare”? Så sker redan nu inom grundutbildningen.

Avslutningsvis kan nämnas att de styrkor som i rapporten uppräknades på basis av en SWOT-analys av doktoranduppföljningen var att
• 55 % besvarade enkäten
• doktoranderna får ge uttryck för sina åsikter och utvärdera sin utbildning
• akademin och dess institutioner får information och material för att utveckla och göra prognoser

Resultatrapporten kan läsas på http://www.abo.fi/forskning/dokumentation . På samma webbsida finns också en videopresentation från det webbinarium om uppföljningen som hölls 18.2.2013.

Monica Nerdrum, koordinator för forskarskolan

Det här inlägget postades i Forskarskolan och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.