Alumn: Sebastian Bergholm

Jag visste inte vart jag var på väg då jag sökte in på filosofin, men är glad över vart den tog mig. Sju år av studier kändes inte långa, men trots att själva studerandet tidvis kanske utifrån sett verkade omkringdrällande, så har jag många gånger märkt att det var då som grunden för kunskaper jag haft stor nytta av lades.

Jag har jobbat närmare 20 år på Svenska Yle i olika uppdrag. Som journalist så har det filosofiska frågandet och att få syn på problemen i ett ämne för dagen varit oerhört nyttigt. Då jag jobbat som producent har igen förståelsen för olika ämnen och möjligheten att få in lite filosofiskt, moraliskt och existentiellt stuff i olika innehåll varit givande. Jag har också gjort en del radioprogram om filosofi, skrivit artikelserier, ”låtit” Buu-klubbens dockor snacka filosofi, skrivit och producerat essäer i ämnet och till min glädje märkt att det finns publik för allt det här.

Nyttigast av allt har filosofin ändå varit för själva frågandet, undrandet över något och att anlägga olika, kritiska, perspektiv på det man står inför. Jag är övertygad om att journalister kan få ut oerhört mycket av ämnet.

Jag hade tur, filosofin bar mig också då jag inte hade någon plan. Jag är övertygad om att man idag har bättre koll på hur man studerar mot något mål och vågar nog tro att filosofin kan vara en bra ingrediens för också en meningsfull yrkesroll på många andra håll än inom media.