Alumn: Dan Lolax

Utexaminerad från ämnet filosofi 2002. Skrev pro gradu om begreppet självbedrägeri.
Jag jobbar som redaktionschef på Kommunförbundets nyhetstjänst Kommuntorget. Innan Kommuntorget jobbade jag sju år på ÅU som samhällsreporter och ledarskribent. Jag har också jobbat på Yle Nyheter Åboland i fem år som programvärd, nyhetsreporter, nyhetsuppläsare och nyhetschef. Innan det var jag med och startade två tidskrifter: vetenskapstidskriften Ikaros (www.fbf.fi/ikaros) och Magasin Brun. (Under studietiden frilansade jag som litteraturkritiker på Jakobstads Tidning, nu Österbottens Tidning.)
Det är en underdrift att säga att mina filosofistudier hjälpt mig. Lite klichéartat kan man säga att de format mig, hjälpt mig att förhålla mig kritiskt till resultat, påståenden, beslut o.s.v. En avgörande förmåga för en journalist. Studierna gav mig också en massa vänner, ett rikt socialt liv (läs fester), insyn i spännande litteratur, film och musik, och möjligheten att resa, bl.a. till Lampeter i Wales.
Jag kan inte påstå att jag hade en klar plan då jag började studera filosofi. Men att jag valde filosofi har jag aldrig ångrat. Däremot har jag skattat mig lycklig många gånger för att jag gjorde det valet.