Sternudd på radio om självskada

I dagens Kulturtimmen på svenskspråkiga YLE finns en radiointervju som gjordes med Hans T. Sternudd när han föreläste om bilder av självskada här hos oss. Intervjun finns nu tillgänglig här (hela Kulturtimmen, bara från Finland) och här (förkortat klipp, även från Sverige). I intervjun (med Sebastian Bergholm) tar Hans upp det viktigaste av det som han sade under föreläsningen och gör referenser till emo-förebilder som Amy Winehouse och Nine Inch Nails.

Emo och Goth hör till de ungdomskulturer som mest har förknippats med självskadebettende. När man söker på Nätet kan man ibland nästan få intrycket att Emo = SI (Self Injury). Emo står förstås för ”emotional” och den mörka musiken och klädstilen är en viktig del av identiteten. Vad som skiljer t.ex. Emo från Goth kan vara svårt att greppa för en utomstående – det kan röra sig om saker som klädkoder och vilka band man lyssnar på. Det är tydligt att Sternudd inte beskriver dessa fenomen som bara något han ser på distans, som forskare. Hans bakgrund i alternativkultur gör att han har haft direkt kontakt med många av kulturformerna, och därför har forskare som han en viktig uppgift att fylla i Visuella studier.

De flesta ungdomar som känner att världen är obegriplig och att den egna smärtan är outhärdig går inte ut med ett vapen och skjuter på jämnåriga. Men det händer, alltför ofta. Alldeles nyss hade vi en ny finsk skolskjutning, dramat i hyvinge. Fram till idag erbjuder Röda Korset och Rädda barnen en hjälptelefon för dem som behöver tala om upplevelsen, rapporterar YLE. Händelsen har redan startat en ny debatt om den ovanligt liberala finländska vapenlagstiftningen. De ungdomar vars instängda desperation tar sig sådana här uttryck skapar stora rubriker, de som istället vänder ilskan mot sig själva gör det däremot i tysthet. Men båda sakerna är lika viktiga att förstå och förebygga ifall inte det här samhället ska förvandlas till en mardröm.

Länkning pågår till intressant.se

Det här inlägget postades i Body Image, Body modification, Kändisar, Självskadebeteende, Skolskjutningar, Ungdomskultur och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 svar på Sternudd på radio om självskada

1. Jenny skriver:

Vet inte om man kan tala om skolskjutning, när det inte var på en skola, utan ute i staden på natten. Så vitt man i det här läget vet är det en slump att ungdomarna som dödades gick i samma yrkesskola (men inte på samma ämnen). Men motivet är inte ännu känt.

2. Fred Andersson skriver:

Det stämmer, fast nu får det stå som det står. Återstår att se vad som händer.

3. Jenny skriver:

Var det så att skytten var från samma skola? Då är det ju lite mer åt skolskjutningshållet… men som sagt osäkert ännu vad som egentligen ligger bakom. Men undantagsvis är mördaren vid liv. Det ger ju andra möjligheter när det gäller motiv…

Kommentarer är stängda.