Vad är visuell analys? (1)

"Analys" av porträttet av Charles VII, ur utställningen om Jean Fouquet på Bibliothèque Nationale de France, 2003.

Just nu har vi en kurs som heter Visuell Analys och som ingår i den obligatoriska delen för dem som har Visuella studier som biämne. Vad är visuell analys? En äldre kollega beskrev visuell analys som en exercis som alla var tvungna att lära sig men som ingen någonsin behövde använda. Men han syftade bara på en viss sorts visuell analys – den som konsthistoriker kallade ”formanalys”. Formanalysen började egentligen som en trend bland moderna konstnärer kring år 1900. Målaren och konstkritikern Roger Fry menade att huvudsaken för alla stora konstnärer egentligen hade varit att arrangera färg och form på en yta och att motivet bara var en kompromiss för att få göra det som de egentligen ville.

Man kunde alltså analysera all äldre konst på samma sätt. I slutet av 1940-talet blev den svenske målaren Ragnar Sandberg närmast besatt av idén att han skulle kunna hitta en ny stadga för sina bilder genom att utforska de gamla mästarnas hemliga geometri. En stor inspiration för honom och andra vid samma tid var en bok av fransmannen Jean Bouleau. Så sent som 2003 när Bibliotèque Nationale i Paris gjorde en utställning om 1400-talsmästaren Jean Fouquet publicerades en ”analys” där en utställningsintendent försöker visa att Fouquets berömda porträtt av kung Charles VII överensstämmer med geometriska mönster konstruerade på basis av bland annat gyllene snittet. För några år sedan återgavs ”analysen” helt okritiskt av filosofen Kjersti Bale i hennes lärobok Estetik – En introduktion, och utan att källan nämndes.

Det här är nonsens av samma slag som siffersambanden i Da Vinci-koden, och har ingenting att göra med vad vi menar med visuell analys idag. Förutom att det inte finns några som  helst historiska belägg för att målare som Fouquet komponerade med cirklar och snitt, så kan man få i stort sett vilken bild som helst att ”stämma” med vilket mönster som helst. Mediakonstnären Johannes Nyholm gjorde 2003 en rolig parodi på den här sortens idéer genom att uppfinna programmet Hellcrawler som går igenom alla bilder på Internet och letar upp ett pentagram i varje bild. Vilket leder fram till vad vi menar med visuell analys idag. Visuell analys idag handlar om vilken information som är relevant och irrelevant i en bild. Vilket dels har att göra med bilden, dels sammanhanget där bilden används. Visuell analys i ämnet Visuella studier handlar inte om konst utan om alla bilder i samhället idag.

Fortsättning följer.

Länkning pågår till intressant.se

Det här inlägget postades i Visuell analys och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.