Alumn: Jeanette Östman

Journalist
Att studera filosofi vid ÅA var ett nöje och en utmaning. Föreläsarna, de andra studerandena, böckerna men framför allt diskussionerna (för det känns som att lektionerna byggde på dem) lärde mig vikten av skärpa och närvaro i den egna tanken och i samtalet med andra. På fil.insten satt alla på skolbänken, oavsett titel eller antal år inom ämnet. Att förhålla mig öppen, analyserande och ödmjuk inför det som brukar uppfattas som verkligheten berikar mitt liv och arbete som journalist. Jag brukar sammanfatta min studiehelhet så att filosofin utvecklade mitt sätt att tänka och mitt språk, biämnesstudierna i psykologi hjälpte mig förstå hur människor fungerar, kvinnovetenskapen satte ord på det som jag brann för och journalistiken blev ett redskap för att kommunicera utåt. Skulle jag studera igen skulle jag i hög grad välja på samma sätt.