Disputation: Salla Aldrin Salskov

Den 22.9 disputerar Salla Aldrin Salskov med sin avhandling Struggling with the personal: On epistemic habits in queer and feminist theory

Disputationen äger rum torsdagen den 22 september 2022 kl. 15 i Auditorium Armfelt, Arken, Fabriksgatan 2, Åbo. Opponent är professor Toril Moi, Duke University, USA och kustos är docent Camilla Kronqvist, Åbo Akademi.

Disputationen kan också följas på zoom:

Så här sammanfattar Salla sin avhandling:

Avhandlingens tematik är den akademiska queerfeminismens filosofi. Avhandlingen granskar vilken roll kritiskt tänkande har inom queerfeministisk teori genom en analys av centrala teoretiska och metodologiska förförståelser inom genusforskningen sedan 1990-talet. Genom att granska hur vanemässiga sätt att tänka kring kön, språkanvändning och makt också tar form i akademiska diskussioner lyfter avhandlingen fram filosofiska perspektiv som kan utmana och bredda genusvetenskapens kritiska anspråk.

Avhandlingen granskar både akademiska och vardagliga invanda och ovana tankesätt kring kön, sexualitet, identitet, kunskap, makt och kärlek. Den diskuterar vikten av att vara uppmärksam på i vilken anda diskussioner om dessa teman förs, så att en komplex verklighet inte reduceras till polariserande, essentialiserande, fasta och låsta positioner. Avhandlingen diskuterar därmed även självförståelse och självreflexivitet som centrala för queerfeminismen, men även samtida kulturkritik överlag. Avhandlingen frågar vad det innebär att tänka filosofiskt kring kritik och lyfter fram kärlek som ett filosofiskt perspektiv som relevant för den queerfeministiska kritiken och dess förståelse av genus, identitet, politik, begär, intimitet – och kritik.