16.5 Helsingforspicknick i Åbo

16.5 träffas vi med filosofer från Helsingfors universitet, lärare, forskare och studerande, för ett gemensamt tankeutbyte. På programmet står presentationer från studerande och ett föredrag av Helsingforsprofessorn Thomas Wallgren. (Notera att Wallgrens föredrag hålls i Historiesalen på Restaurang Skolan.)

Vi hoppas att så många som möjligt från filosofigemenskapen, framförallt studeranden i Åbo, kan delta under dagen. (Obs! deltagande ger ”forskisnärvaro”). Under dagen hör vi inledningar av studeranden från Åbo och Helsingfors med efterföljande diskussion.

Plats: Auditorium Rhodium (Aurum C 104).
Preliminärt program:
12.00 Lunch / Arken
13.00-15.00 Inledning Sabina Kyllönen ÅAWaldemar Ukkonen HU
Paus
15.30-17.30 Jacob Hjortman ÅAZacharias Hägerstrand HU
17.30-18.30 Paus samt promenad till restaurant Skolan
18.30 Inledning/föredrag av professor Thomas Wallgren HU, Skolans historiesal

Fri samvaro

Följande dag, alltså onsdagen den 17.5. ordnas ett festsymposium i samband med att professor emeritus Lars Hertzbergs fyller 80 år. Temat är moralisk förståelse.
Dit är alla också välkomna! Programmet för symposiet kommer senare.