Hur står det till med MinPlan?

Studieplaneringsverktyget MinPlan har varit i användning vid Åbo Akademi sedan år 2005. Våren 2011 fanns en specialdel i studieklimatundersökningen, som är en del av akademins system för studentrespons, (årets pågår ju som bäst) där vi frågade efter studerandes erfarenheter av att använda MinPlan. Rapporten hittas på www.abo.fi/student/studieklimat2011 .

Arbetsgrupp för uppföljning

För att arbeta med de åtgärdsförslag som framfördes i rapporten tillsattes i början av hösten 2011 en arbetsgrupp, som fick förlängt mandat i början av detta år. Uppdraget är att föreslå åtgärder för att förverkliga en uppdatering och uppföljning av MinPlan samt att planera inför framtiden och begrunda användningen av MinPlan fem respektive tio år framåt i tiden. Arbetsgruppen består av personer från studieförvaltningen, datacentralen och studentkåren och den har sammankommit med täta mellanrum.

Systematik, teknik och resurser

Arbetet startade med att systematiskt granska alla funktioner, roll för roll, flik för flik. Ledstjärnan med arbetet har varit att förenkla och förtydliga. Det här innebär bland annat att minska antalet flikar, minska antalet ”klickningar”, ”döpa om” flikar med tydligare beskrivning av funktionen. Under hela processen måste man noga undersöka hur en eventuell ändring påverkar andra funktioner. Hur påverkar en ändring av kursdatabasens fält den vy av en kursbeskrivning som visas i studiehandboken? Hur påverkar en ändring av knappen i en studieplansvy de resan godkända planerna?

Då man arbetar med MinPlan måste man balansera mellan användarnas önskemål och de tekniska lösningarna. Man måste väga om ett önskemål går att uppfylla på ett meningsfullt sätt ur teknisk synvinkel samt om den arbetsmängd som beräknas åtgå kan vara rimlig. Det gäller alltså att väga kostnader mot en förväntat uppnådd förbättring. En del önskemål kommer därför inte att uppfyllas eftersom det skulle kräva för mycket insatser. En del ändringar görs av personalen på datacentralen, medan andra görs av ett utomstående företag. Olika användargrupper och expertgrupper såsom studiechefer och studierådgivare har tillfrågats under arbetets gång, inte minst för att vi så bra som möjligt ska kunna beakta de olika utbildningsstrukturer som finns vid institutionerna.

Uppdateringar på kommande redan denna vår

De personer som använder MinPlan gör det mer eller mindre intensivt under olika delar av det akademiska året. Nu under våren kommer egenlärarna och studierådgivarna att handleda uppgörande av studieplaner. Därför hålls utbildning av egenlärare under april. Fr.o.m. första maj kan studerande börja göra sina studieplaner inför nästa läsår och de här planerna inlämnas i regel under början av sommaren. I det skedet ska egenlärarna i sin tur granska och godkänna planerna eller alternativt begära kompletteringar. Vi har därför i arbetsgruppen planerat förbättringsarbetet så, att de första ”nyheter” som införs gäller just det arbete i MinPlan som är på kommande för egenlärare och studerande.

Kursdatabasens kurser uppdateras i regel under en intensiv period i början av vårterminen. Lärare, examinatorer och handläggare kommer att arbeta med sina respektive funktioner. Vi har därför planerat in att de förbättringar som ska ske i kursdatabasen kommer att göras under hösten, så att vi redan före jul kan hålla utbildning och ha guider färdiga för att användas.

Planering, förankring, testning, guider, utbildning

Processen att införa ändringar i MinPlan är inte helt enkel att beskriva. Det behövs insatser av många personer och det är många skeden som ett förslag ska genomgå tills användaren kan utföra eller använda något nytt. När ett önskemål har behandlats i arbetsgruppen, som kommit till ett beslut att föra fram förslaget, kontaktas ofta olika användargrupper för en presentation. Arbetsgruppen höstarbete har presenterats på ett möte med studiechefer och studierådgivare, vilka kom med ytterligare förbättringsförslag.   Följande skede att att  de tekniska experterna utför själva ”ingreppet”. Efter detta ska testningar göras i MinPlans testdatabas. I det skedet kan det hända att man uppdagar att någon teknisk justering bör göras, varefter ytterligare testningar görs. När processen har kommit så här långt ska man fundera på den mest gynnsamma tiden för överföring av nyheterna till den egentliga MinPlan.  Samtidigt bör man beakta att de användargrupper som kommer att möta förändringar för relevant utbildning samt att guider för de olika funktionera uppdateras. Det finns cirka femtio olika text- och e-guider för arbetet med MinPlan. Strävan är att alla användare ska ha en sådan information att de känner sig säkra i sin användning och på ett enkelt sätt med text, bilder och/eller ljud kan leta reda på den information de behöver.

Förenhetligande av rutiner

För att anknyta till studerandes erfarenheter som kom fram i undersökningen av MinPlan kan konstateras att en del önskemål som framfördes, inte egentligen beror på eller av MinPlan. Men eftersom anmälning till kurser eller tentamina, studieplanering och annat görs med hjälp av MinPlan ställdes frågor eller framfördes önskemål också om mera allmän studieplanering och kommunikation. Många efterlyste ett enhetligare system vid akademin för t.ex. kurs- och tentamensanmälningar. Man önskade att uppgifter om kursers innehåll, bokningar och tidpunkter skulle vara korrekt, för då fungerar läsordningen i MinPlan. En tanke är att vi tydligare kunde synliggöra likheter och olikheter, t.ex. genom att samla informationen för alla institutioner och presentera den i något som kunde kallas   ”Min studienyckel”.  En möjlighet är också att vi kunde kompromissa och t.ex. besluta att anmälning till tentamen för alla skulle vara samma för alla institutioner.

Vad kommer då att ändras under våren?

Något har redan gjorts. Ni som är lärare och har kurs- och tentamensanmälda studerande har kanske märkt att ni numera får listor på studerandena, vilka kan överföras till excel. Snart kommer meddelanden från MinPlan att synas i studerandes e-post. Egenlärare som ska godkänna studieplaner kommer att ha färre ”klickningar”.  Jag hoppas att ni kontaktar mig eller någon annan i arbetsgruppen med synpunkter på vårt arbete hittills. Vi jobbar vidare!

Monica Nerdrum, ordförande i arbetsgruppen för uppföljning av MinPlan

Publicerat i teknik | Etiketter , | Lämna en kommentar

Studieklimatundersökningen 2012 pågår

Studieklimatundersökningen, vilken genomförs med studerandena på åk 1,3 och 5, pågår fram till 2.5.2012.

Det är viktigt att studenterna deltar i undersökningen, eftersom det ger information åt såväl institutionerna som studieförvaltningen och ÅA:s ledning om hur studiemiljön, studierna och kurser samt stödtjänsterna fungerar. Ifjol fanns en specialdel i undersökningen inriktad på MinPlan. Som ett resultat av detta sitter nu en arbetsgrupp som jobbar med att se över MinPlan för att förbättra och förenkla systemet, för studenterna, men också för lärarna. Det här är alltså en direkt följd av responsen ifjolårets studieklimatundersökning.  (Här kan du läsa mer om arbetet med MinPlan).

Information om årets studieklimatundersökning hittas här: www.abo.fi/student/studieklimat.
Om du är student som får besvara enkäten, gör det!
Om du är lärare, uppmuntra dina studeranden att utnyttja möjligheten att påverka studierna!

Närmare information om studieklimatundersökningen ger kvalitetskoordinator Ole Karlsson.

Publicerat i kvalitet, studentverksamhet | Lämna en kommentar

Min första dag som praktikant

Hejsan allesammans!

Jag heter Tove Sjöblom och idag har det varit min första arbetsdag som praktikant vid Lärcentret. För att kort sammanfatta min första dag kan jag bara säga att den har varit en fantastisk och känner mig redan nästan som hemma. Jag har fått ett varmt välkomnande och alla som jag hittills har träffat på (kan påpeka att det ibland kan ta en liten tid innan rätt namn hamnar på rätt person) har varit mycket trevliga mot mig.

Jag ser mycket fram emot att få fortsätta min praktik här vid Lärcentret. Har redan idag fått mängder med information, men allt borde hamna på sin plats inom kort.

Tack för i dag, Tove (inte jag) kom just förbi och påminde om att det börjar bli dags att gå hem så småningom.

Glada hälsningar Tove S

PS. Kom gärna och knacka på hos mig i ett av de ”gröna” rummen.

Publicerat i Allmän information | Etiketter | Lämna en kommentar

Seminarium om arbetslivskontakter 9.3.2012

Arbetsforum ordnadei dag, inom ramen för Lähde työelämään-projektet, ett mycket lyckat seminarium under namnet ”Hur utveckla arbetslivsstudier vid Åbo Akademi?”

Minister Christoffer Taxell inledde och talade om ”det levande livet”, om arbetslivet och samhället. Taxell betonade starkt utbildningens betydelse, men konstaterade också att den framtida yrkesbanan nog ofta är beroende av slumpen – han citerade Louis Pasteur ”Slumpen gynnar den som berett sig”. Taxell sa bl.a. att det är viktigt att också Akademins lärare har kontakter till arbetslivet. Här har också Centret för livslångt lärande en viktig betydelse, att ordna sådan fortbildning som håller lärarna up-to-date. Han kritiserade universiteten för att de inte utnyttjar sina alumni tillräckligt. Han var övertygad om att alumni på höga poster i samhället gärna ställer upp och föreläser vid det egna universitetet – han talar av egen erfarenhet, eftersom han själv ju själv ställer upp, också vid ÅA, som inte är det universitet där han studerat men till vilket han ju har starka relationer. Utgående från sin långa erfarenhet konstaterade Taxell avslutningsvis att de ämnen som alla borde studera är ekonomi, miljökunskap och kulturkunskap, eftersom de ger kunskaper och färdigheter som behövs oberoende av bransch.

Alumnikoordinator Ingela Ollas sade att alumniverksamheten strävar efter att vara sådan att den gagnar såväl alumner som studerande. Hur kan då alumnerna engageras, utöver som gästföreläsare? De kan arrangera studiebesök, fungera som mentorer eller handleda projektkurser. Alumnerna kan fungera som ett slags rollmodell för studenterna.

Efter pausen presenterade ämnesrepresentanter exempel på olika former av arbetslivskontakter inom utbildningen.

Professor Dagmar Neuendorff tillsammans med Oliver Winkler från ämnet tyska presenterade ämnets framgångsrika samarbete med tyska universitet, där studenterna får Double Degrees och samtidigt arbetslivsanpassade kunskaper.

Marko Joas, professor i offentlig förvaltning, berättade om en kurs kring arbetslivskontakter som de började med för ca tio år sedan, där studenterna besökte arbetsplatser. Studenterna skapade själva kursinnehållet och kursen genom att de valde arbetsplatserna, tog kontakt och bestämde vad de ville lära sig. Nu har kursen slopats, eftersom samma typ av arbetsformer integrerats i flera andra kurser, vilket ju är en positiv utveckling, eftersom färdigheterna nu övas i sitt sammanhang.

Barbro Schauman, akademilektor i företagets organisation och ledning, presenterade ämnets gränsytor till organisationer, dvs. mentorsprogram, avhandlingar, projektkurser, fallstudier, gästföreläsningar (som också ger sp) och alumniseminarier.

Föreläsningarna bandades och kommer att hittas på https://www.abo.fi/personal/videoseminarier.

På webben finns mera information om Lähde työelämään-projektet,vilket är ett samarbete mellan flera universitet: http://www.lahdehanke.utu.fi/. Det finns också information på Arbetsforums webb: https://www.abo.fi/personal/lahde. Projektledare är Sandra Bergqvist.

Publicerat i kompetensutveckling | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Reflektioner kring min första vecka som studiepsykolog på ÅA

Jag heter Klara Schauman-Ahlberg och jag inledde mitt arbete som studiepsykolog vid Åbo Akademi den 1.2. Fysiskt sitter jag vid Lärcentret i ASA-huset. Hos mig kan studenter boka tid då de behöver stöd och hjälp i frågor som gäller studiefärdigheter, inlärning och målsättningar, studiemotivation, tidshantering, stress, självstyrning, inlärningssvårigheter eller andra frågor som är kopplade till studierna. Information om hur man kan boka tid hos mig finns på webben; www.abo.fi/student/studiepsykolog

Min första vecka har varit innehållsrik och jag har redan fått träffa olika viktiga nätverk som jag kommer att samarbeta med framöver. Första dagen fick jag träffa hälsoarbetsgruppen på Studenthälsan. I hälsoarbetsgruppen sitter representanter från studenthälsan, Åbo universitet och Åbo Akademi. Jag har också fått träffa institutionernas studiechefer, studierådgivare och killarna på Arbetsforum.

Jag har fått ett varmt välkomnande vid Akademin och är mycket imponerad över mina arbetskompisars gedigna kunnande här på LC! Jag har också reflekterat över skillnaderna mellan min förra kommunala arbetsplats och vardagen på ÅA. Efter mina arbetsår inom den  kommunala sektorn är det påtagligt att här finns mera resurser vilket på ett helt annat sätt möjliggör satsningar och välfungerande system för utvecklandet av studerandenas och personalens arbetsvardag.

Klara Schauman-Ahlberg

Publicerat i Okategoriserade | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Handledarutbildningen: om att bygga upp och synliggöra sitt kunnande

Våren 2009 inleddes handledarutbildning (2 sp) vid Åbo Akademi inom ramen för personalutbildning, lärcenterverksamheten och humanistiska fakulteten.Tack vare denna utbildning kan personal och forskarstuderande bygga upp sitt kunnande inom handledning. Samtidigt är handledarutbildningen också ett sätt att ”paketera” och synliggöra kunnandet. Presentation görs i form av en portfölj innehållande dels en förteckning över de föreläsningar och seminarier man deltagit i (ca 20 timmar) och dels en del där man reflekterar över vad man lärt sig under utbildningen.

Det enda obligatoriska momentet i utbildningen är slutseminariet, där man presenterar sin portfölj. Under slutseminariet görs också en utvärdering av utbildningen, vilken ligger till grund för utvecklingen i framtiden. Som exempel kan nämnas att deltagarna på det första slutseminariet önskade att det skulle finnas en hylla för litteratur om handledning. Detta har kunnat förverkligas i samarbete med ÅAB och nu finns hyllan med signum KB Ha i ASA-biblioteket!

Broschyr över handledarutbildningen finns att hämta elektroniskt eller kan beställas från  lärcentret, se www.abo.fi/personal/handledarutbildning.

Monica Nerdrum

Publicerat i kompetensutveckling, stödmaterial | Etiketter , | Lämna en kommentar

Enheten för kvalitetshantering och lärcentret har sammanförts

1.1.2012 överfördes enheten för kvalitetshanteringen till Forskning och utbildning (FoU) och sammanfördes med lärcentret.  Rektor har också tillsatt en gemensam ledningsgrupp för kvalitetshantering och lärcentret under första prorektors Christina Nygren-Landgärds ledning. Medlemmar i gruppen är akademilektorerna Lena Marander-Eklund/HF, Barbro Schauman/HHÅA och Peter Mattjus/BioVet , planerare Carina Gräsbeck/CLL, sektionschef Stefan Levander/DC, bibliotekarie Eva Costiander-Huldén/ÅAB samt studerande Beata Björkvall. Som sekreterare fungerar undertecknad och Ole Karlsson.

I praktiken ändrar den nya organiseringen inte på den verksamhet som syns utåt – kvalitshanteringens webbinformation hittas på samma ställe som tidigare (http://www.abo.fi/personal/kvalitet), kvalitetshanteringen berör fortfarande ÅA:s hela verksamhet, inte endast forskning och utbildning, och kvalitetskoordinator Ole Karlsson är fortsättningsvis anträffbar på förvaltningsämbetet på Domkyrkotorget 3.

Kvalitetsenhetens och lärcentrets gemensamma projekt för utveckling av utbildningen åren 2009-2011 (Alcuin-projektet) innebar att vi redan samarbetat väldigt mycket de senaste åren. Lärcentret har också i övrigt på olika sätt försökt garantera sina egna kvalitetsprocesser genom kontinuerlig dokumentation, utvärdering och utveckling. För detta har vi nu ännu bättre förutsättningar att göra ett bra jobb – förutsatt förstås att det inte går som för skomakarens barn :-).  Kvalitetshanteringen får nu stöd och back-up i det praktiska genomförandet av utvärderingar och utvecklingsprojekt.

Ta kontakt – se http://www.abo.fi/personal/kontakta
E-post kvalitet@abo.fi och larcentret@abo.fi.

Vi ser fram emot det fortsatta samarbetet, inom det nya lärcentret och förstås med personal och studenter vid ÅA!

Tove Forslund, lärcenterchef

Publicerat i Allmän information, kvalitet | Etiketter | Lämna en kommentar

Pilotering av portföljverktyg år 2012

Portföljverktyg har efterfrågats under flera år – nu har portföljverktyget Kyvyt.fi skaffats till ÅA för pilotering år 2012. All personal och alla studerande får använda programvaran. Vi hoppas att lärare och planerare är villiga att pilotera Kyvyt.fi för kursportfölj i någon kurs, som meritportföljverktyg, som utvecklingsportfölj el.dyl.
Om du är intresserad, kontakta Tove Forslund eller Johanna Quiroz-Schauman på Lärcentret!

Vi kommer att samla information om piloteringen och stödmaterial på Lärcentret webb:  http://www.abo.fi/personal/kyvytfi och kommer här i bloggen att berätta hur projektet framskrider.

Demon inkl. information om möjligheterna med Kyvyt.fi
Allmänna demon hålls enligt följande:
(ytterligare tider senare, se http://www.abo.fi/personal/kurskatalog/)
26.1 kl. 8.30-9.30, Helikon, Arken, Åbo
2.2 kl. 13.00-14.30, Adobe Connect (address:https://connect.vasa.abo.fi/kyvytfi/)
9.2 kl. 11.00-12, videokonferens Åbo/Mellanvågen, ASA och Vasa/Dc
Gärna anmälan: https://www.abo.fi/personal/anmalan.

Introkurser för grupper av lärare/enheter arrangeras senare enligt behov.

Publicerat i teknik | Etiketter , , | Lämna en kommentar

Guide för kandidatskribenter har utkommit

Uppgörande av stöd- och informationsmaterial har varit en central verksamhetsform inom projekt Alcuin (2009-2011), som har finansierats av Stiftelsen för Åbo Akademi. Hösten 2011 har utkommit tre guider i Lärcentrets serie för personal och studerande. Den senaste är Guide för kandidatskribenter. Materialet är avsett att göra det lättare att skriva kandidatavhandling genom att erbjuda självstudiematerial och checklistor.

Guiden ger svar på frågor om lärdomsprov, mognadsprov och avhandling. Akademiskt skrivande och skrivhandledning har fått stort utrymme.  Guiden avslutas med material om tidsplanering och tidsdisponering.

Guiden har delats ut till alla kandidathandledare, som avgiftsfritt kan beställa den åt sina skribenter från Lärcentret. Guiden kan också printas ut på adress www.abo.fi/student/gradu.

Monica Nerdrum, projektledare för Alcuin 2009-2011

Publicerat i stödmaterial | Etiketter , | Lämna en kommentar

Plattdag för ”dummies” 1.0 7.11.2011

ÅAB, DC, LC och Ilona IT arrangerade 7.11.2011 en dag om pekplattor, läsplattor och bibliotekets e-böcker.

Presentationerna bandades och hittas här.

Fortsätt läsa

Publicerat i kompetensutveckling | Etiketter , | Lämna en kommentar