Ett nyhetsår i bilder

En vän länkade till årets nyhetsbilder, och precis som hon så blir jag stum inför dessa (på BBC). Här kan man hitta ännu fler av de bästa bilderna för 2011.

Nyhetsbilder kan ha en enorm kraft, och de kan lyfta fram sådant som är svårt att uttrycka i text. Men främst så fungerar bilden snabbare och mer direkt. Text tar längre tid att ta till sig.

Det intressanta med nyhetsbilden är att man lätt kan luras att tro att det är en objektiv sanning som förmedlas. Men när man ser på vinnarna i World Press Photo tycker jag det blir synnerligen tydligt att bilderna är tolkningar av specifika situationer. Och att de är starkt estetiserande. Kanske det är där en stor del av kraften finns: det hemska eller dramatiska eller t.o.m. vardagliga som nyhetsbilderna förmedlar kan bli så vackert i en bra fotografs händer och verktyg. Världen är också så många saker samtidigt.

Om Jenny W

Skriver på doktorsavhandling i konstvetenskap med temat konstnärsstipendier och kulturpolitik i Finland på 2000-talet. Undervisar i konstvetenskap (Det moderna skedet, Genusperspektiv) och Visuella studier (Bildsociologi). Frilansar dessutom som illustratör och skriver fantasyböcker. Har två barn, 6 och 3 år.
Det här inlägget postades i Jenny, Nyhetsbilder och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.