Alla hjärtans dag och symboler

Poster av Johan Irjala, gjord på kursen SIS våren 2009

Här är en poster gjord av vår student Johan Irjala på kursen SIS (Semiotik, Ikonografi och Symbolanalys), en kurs där det ingår att göra en poster och sedan reflektera teoretiskt kring arbetet. Postern är tänkt att vara för Finlands Hjärtförbund. Detta är den version som Johan fastnade för efter att ha arbetat med flera tidigare versioner, med mer text. Motivet är från Jakobstad i Österbotten, där julskyltningen med de tre symbolerna för Tro, Hopp och Kärlek har blivit något av en sinnebild för staden. Just nu går årets version av kursen SIS, och jag tror att studenterna sitter som bäst och prövar sina idéer.

Svenska Dagbladets historiebloggare Dick Harrison skriver om Alla Hjärtans Dags eller Valentins historia här: Historiebloggen. Dagen går faktiskt ända tillbaka till 1300-talet i England, men till våra länder kom den inte förrän på 1960-talet. Hjärtat som symbol kan ha många innebörder och ta sig många uttryck. En film vi har studerat på kursen SIS är den svenska konstnären Cecilia Parsbergs A Heart From Jenin (2002) som handlar om en palestinsk pojke som skjuts ihjäl och hur hans hjärta räddar livet på en flicka från en annan folkgrupp. På måndag föreläser religionsvetaren Sofia Sjö på kursen SIS om symboler, religion och identitet.

länkning pågår till intressant.se

Det här inlägget postades i Reklam, Semiotik, symboler och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.