Alumn: Sara Othman

Jag jobbar som förlagsredaktör på Gothia Fortbildning, som är inriktat på facklitteratur, tidningar, kurser och konferenser inom bland annat medicin & hälsa och socialt arbete. Mina arbetsuppgifter är att läsa/redigera manus och vara projektledare, det vill säga hålla kontakt med författare, formgivare, korrekturläsare och illustratörer.

Filosofin har varit enormt nyttigt för det här jobbet, som handlar om att både kunna se den stora bilden, hitta strukturer och kunna vrida och vända på begrepp och detaljer tills helheten är fri från inkonsekvens. Filosofin har också lärt mig att frågan ”vad menar du med det här?” aldrig kan ställas för många gånger.

Alumn: Bertel Wahlström

Tidigare rektor för Katedralskolan i Åbo

En elev i vårt gymnasium som läst fördjupade kurser i filosofi deltog i en politisk kurs för unga. Där talade man om negativ beskattning och samhällelig rättvisa. Med stolthet berättade eleven för mig hur han tack vare filosofin hade haft något att komma med i diskussionen. Hans stolthet smittade förstås av på mig, hans lärare.

För mig själv har filosofin medfört tankeredskap i mitt arbete både som lärare och som administratör. Genom studierna har jag fått träning i att formulera problem, reda ut begrepp och söka hållbara lösningar.

Disputation: Åsa Slotte: Varför vård?

Onsdagen den 19.6 kl 12 disputerar Åsa Slotte (FL) i Stora auditoriet i ASA-huset, Fänriksgatan 3. Professor i idéhistoria och författaren Hilde Bondevik från Universitetet i Oslo är opponent och kustos är Martin Gustafsson.

Åsas doktorsavhandling heter Varför vård? – om anorexi, diagnoser och moralisk förståelse. 15 ex delas ut på disputationen, men boken hittas också som pdf i Doria.

http://www.doria.fi/handle/10024/169376

(I Doria kan den som söker också hitta tidigare doktorsavhandlingar i filosofi.)

Disputationen tar vanligen 2-2½h. Efter disputationen bjuder Åsa åhörarna på skumpa och läsk.

Disputationen är öppen för allmänheten och är som Lars Hertzberg en gång skrev ”en blandning av akademisk ritual och reell diskussion.” (För deltagarna gäller det främst att stå upp när alla andra i publiken gör det.)

Det är givande för alla med anknytning till filosofin, också studerande, att delta, så vi hoppas att så många som har möjlighet kommer.

Tillägg 14.10.2019
Läs också Åsas artikel om temat på svenska.yle.fi samt en intervju med Åsa i Meddelanden från Åbo Akademi, 

Alumn: Tina Kinnunen

Jag har jobbat som lärare i gymnasium sedan jag utexaminerades år 2004. Jag undervisar i filosofi, psykologi och livsåskådningskunskap. Filosofistudierna är förstås en förutsättning för att fungera som behörig ämneslärare, men de har varit givande på många andra sätt också. Vad som är nyttigt eller ej är säkert upp till var och en att bedöma men en filosofiutbildning bidrar åtminstone till en hel del färdigheter som jag själv uppskattar och som behövs inom många arbetsuppgifter idag.

För att jobba som filosofilärare på gymnasium på heltid behöver man andra undervisningsämnen också. För min del har psykologin fungerat som ett bra tillägg, men andra kombinationer är möjliga. Jobbet är både givande och utmanande. Den främsta utmaningen handlar om att inspirera till eget tänkande och motivera att begrunda frågor som ungdomarna i andra sammanhang kanske inte skulle stöta på. Även om jag inte skulle använda filosofin som ämne i mitt arbete, har den haft stor betydelse för mig som person och med den erfarenheten skulle jag rekommendera filosofistudier till vem som helst!

Alumn: Robert Runeberg

Jag började studera filosofi 1978 vid ÅA och tog min magistersexamen 1984. När jag blev färdig hade jag ingen aning om vad jag skulle bli eller vad jag egentligen lärt mig. Jag minns att jag tänkte att om jag skulle skriva ner allt jag lärt mig i häfte skulle det fyllas till hälften.

Nu är jag kontaktchef på Soc&kom. Min uppgift är att ansvara för högskolans externa kontakter, kontakter till samarbetspartners och till alumner. Jag utvecklar hela tiden vårt kontaktnät genom att ordna olika sammankomster, initiera nya samarbeten och samarbetsformer. Under de senaste åren har jag varit med och grundat alumnföreningen Soc&koms vänner liksom fonden Pro Soc&kom. Jag har skapat en grupp ”konstruktiva vänner” och jag har planerat och genomfört en rad seminarier för olika externa grupper. Men min främsta uppgift idag är att planera innehållet i projektet Stig in! Astu Sisään! Come in! https://stiginastusisaan.com/ . Projektet är ett samarbete mellan Åbo Akademi, Folkhälsan och Soc&kom och handlar om att sprida nordisk forskning och nordiska erfarenhet rörande inkludering av nyanlända flyktingar i Finland.
För att framgångsrikt sköta dessa uppgifter har filosofin varit nyckeln. Jag förstår vetenskap och jag hänger med i samhällsdebatten. Forskningen vid högskolan är samhällsinriktad och kontaktchefen är en viktig länk mellan ny forskningen och samhället. När samhällsdebatten går het har ofta forskningen något att ge och då är kontakten och kommunikationen till samhället viktig.

 

Alumn: Marina Lassenius

”Jag befinner mig i Gabon, västra Centralafrika, där jag jobbar som Construction Site Administrator för Wärtsilä. Vi bygger ett gaskraftverk.

”Det är inte sällan jag får frågan vad jag med en magisterexamen i filosofi och arbetserfarenhet från kvinnovetenskap vid ÅA, projektforskare vid Helsingfors universitet, och kulturinstituten Villa Karo i Benin och Finlandinstitutet i Paris gör på ett bygge. Det kan ju te sig märkligt men egentligen tycker jag att det är en perfekt match. Mitt dagliga arbete består av att möta kunder, handskas med immigrationspolitik, poliser, planera ankomst av specialister, anställa folk, skriva kontrakt, träffa jurister, hålla kontakten med skattemyndigheter, and what not. Jag frågar mig snarare hur jag kunde göra allt detta utan filosofi?

Mitt arbete kräver att jag raskt kan identifiera de viktigaste problemen, riskerna och kunna finna lösningar. Mitt arbete kräver att jag snabbt kan ögna igenom stora mängder text på minst tre olika språk (franska, engelska och finska) för att urskilja det väsentliga som jag sedan ska kunna presentera för projektgruppen. Mitt arbete kräver även i allra högsta grad att kunna förhandla. Under mina sex års studier i filosofi har vi minsann läst, analyserat, diskuterar, debatterat och funderat.”

Hela urspungstexten kan läsas här i Meddelanden från Åbo Akademi.

Se också Marina tala om hur det är att studera filosofi på Vetamix. Open Mind: Studier i filosofi.

 

 

Alumn: Sebastian Bergholm

Jag visste inte vart jag var på väg då jag sökte in på filosofin, men är glad över vart den tog mig. Sju år av studier kändes inte långa, men trots att själva studerandet tidvis kanske utifrån sett verkade omkringdrällande, så har jag många gånger märkt att det var då som grunden för kunskaper jag haft stor nytta av lades.

Jag har jobbat närmare 20 år på Svenska Yle i olika uppdrag. Som journalist så har det filosofiska frågandet och att få syn på problemen i ett ämne för dagen varit oerhört nyttigt. Då jag jobbat som producent har igen förståelsen för olika ämnen och möjligheten att få in lite filosofiskt, moraliskt och existentiellt stuff i olika innehåll varit givande. Jag har också gjort en del radioprogram om filosofi, skrivit artikelserier, ”låtit” Buu-klubbens dockor snacka filosofi, skrivit och producerat essäer i ämnet och till min glädje märkt att det finns publik för allt det här.

Nyttigast av allt har filosofin ändå varit för själva frågandet, undrandet över något och att anlägga olika, kritiska, perspektiv på det man står inför. Jag är övertygad om att journalister kan få ut oerhört mycket av ämnet.

Jag hade tur, filosofin bar mig också då jag inte hade någon plan. Jag är övertygad om att man idag har bättre koll på hur man studerar mot något mål och vågar nog tro att filosofin kan vara en bra ingrediens för också en meningsfull yrkesroll på många andra håll än inom media.